Långklänning för kort person?

Det kanske det gör - om man har en bra skräddare. Jag tänker inte åka miltals efter en sådan...

Det har jag absolut inte tid med, jag har både heltidsstudier och häst, det räcker gott och väl ;)

Behöver inte vara en särskilt bra skräddare, jag reder ut det utan problem. Bor inte du i en stad? Tror nog inte det är miltals till närmsta skräddare..

Kan annars tipsa om att måttbeställa på Ebay. Det har jag gjort och det blev kanon. Är 162 cm och fick perfekt längd. Kostade inte mer än en tusenlapp för en balklänning.

Behöver inte vara en särskilt bra skräddare, jag reder ut det utan problem. Bor inte du i en stad? Tror nog inte det är miltals till närmsta skräddare..

Kan annars tipsa om att måttbeställa på Ebay. Det har jag gjort och det blev kanon. Är 162 cm och fick perfekt längd. Kostade inte mer än en tusenlapp för en balklänning.

Jag bor i en Sthlms förort. Men iaf i närliggande orter finns ingen vettig skräddare, tyvärr. Att hålla på leta runt hela stan känns lite sådär tyvärr...

Det visste jag inte! Det måste jag absolut kolla upp. Tack! :D

Jag bor i en Sthlms förort. Men iaf i närliggande orter finns ingen vettig skräddare, tyvärr. Att hålla på leta runt hela stan känns lite sådär tyvärr...

Ha ha på din beskrivning lät det som att du bodde på en liten ort i norrlandsinland. Det finns helt garanterat en skräddare i dina trakter. Det finns dessutom åtskilliga affärer inne i stan som lägger upp åt dig när du köper klänningen.

Att bara lägga upp kjolen brukar inte fungera så bra tycker jag. Det är ju inte bara benens längd som skiljer. Överkroppen är ju oftast längre på en lång person än en kort. Är livet för långt (kort) så kan det se hur tokigt ut som helst. Speciellt om klänningen är figursydd. Ska man bara korta kjolen får man antingen välja en rak modell eller en med avskuret liv där det inte gör något om överdeln "blusar sig" ovanför midjan.
TIps till @Dressyrtjejen_97 : Det finns en klänningsaffär i ett av hötorgshusen som även tar beställningar. Jag gissar att man även kan justera måtten. Utbudet påminner om det på vissa hong-kong-siter och det är inte dyra kläder de har. Fördelen är att man kan prova.

Men herregud sluta. Har inte du skrivit massvis med gånger att du bor söder om Sthlm åt Södertälje-hållet? Det finns EN MILJON (knapp överdrift) ok skräddare i närheten av dig. Det räcker liksom med att gå till en kemtvätt - du ska lägga upp fållen på en långklänning, inte sy upp en helt ny.

Jag tycker att det här är genomgående tema i dina trådar. Du skapar en utförlig ts med ett åh så stort problem som uppstår pga att du har/upplever/omges av så unika och stora avvikelser från det normala. Sedan när du får en massa svar med ofta toppenförslag som visar att problemet i fråga sannolikt är lätt avhjälpt så är svaret oftast att det skulle du gärna pröva, men tyvärr så... Det verkar, för mig, som att du mer är ute efter uppmärksamheten som alla dessa svar innebär än att faktiskt lösa några problem. Jag tycker att det är ett lite oärligt sätt att utnyttja människors engagemang och hjälpsamhet.

Att bara lägga upp kjolen brukar inte fungera så bra tycker jag. Det är ju inte bara benens längd som skiljer. Överkroppen är ju oftast längre på en lång person än en kort. Är livet för långt (kort) så kan det se hur tokigt ut som helst. Speciellt om klänningen är figursydd. Ska man bara korta kjolen får man antingen välja en rak modell eller en med avskuret liv där det inte gör något om överdeln "blusar sig" ovanför midjan.
TIps till @Dressyrtjejen_97 : Det finns en klänningsaffär i ett av hötorgshusen som även tar beställningar. Jag gissar att man även kan justera måtten. Utbudet påminner om det på vissa hong-kong-siter och det är inte dyra kläder de har. Fördelen är att man kan prova.
Min erfarenhet är att det sällan ät ett problem, vi pratar 170 kontra 162 i längd, det brukar inte skilja något nämnvärt på hur högt midjan sitter.

Nej? :D
Dock tycker jag att det känns krångligare, det finns inga vettiga skräddare i närheten och mormors gamla symaskin från 50-talet har packat ihop...

Så kan jag hitta en klänning rätt längd från början så är det enklare. Dessutom, iaf på en del långklänningsmodeller jag har tittat på, skulle uppläggning förstöra designen (olika långa fram och bak t.ex.).
Snabbfållband.

Ja, det finns skräddare både i min förort och förorterna kring, men kvalitén på arbetet vet jag inte riktigt vad jag tycker om (ja, jag har testat tidigare!)
Fast att lägga upp en klänning klarar vilken skräddare som helst. Det är förhållandevis LÄTT. Det hade till och med jag fixat med hjälp av en symaskin och lite tålamod. Inte lika snabbt och inte lika bra som en skräddare, men jag hade fixat det...

Problem solved - och klänningen hemma! :D

Klänningen marknadsfördes egentligen som "ankellång" och slutade på modellen, som var typ 175 cm, precis ovanför fotknölen - ca. 10 cm från golvet. Den skulle vara 132 cm lång i storlek S/38.
På mig som bara är 162 cm blev den dock alldeles perfekt som hellång! :love:
Nu vet jag inte hur bra det syns på bilden nedan, men den slutar precis under fotknölen på mig, ca. 2-3 cm från golvet. Vad säger ni stilexperter, är det "golvlångt nog"? ;)
Jag är iaf sjukt nöjd, den sitter helt perfekt på mig och jag känner mig som en prinsessa i den! :love: Att den dessutom kostade typ 300 kr gör ju inte saken sämre heller...

24294446_1354909437965718_1907883513779440305_n.jpg

Problem solved - och klänningen hemma! :D

Klänningen marknadsfördes egentligen som "ankellång" och slutade på modellen, som var typ 175 cm, precis ovanför fotknölen - ca. 10 cm från golvet. Den skulle vara 132 cm lång i storlek S/38.
På mig som bara är 162 cm blev den dock alldeles perfekt som hellång! :love:
Nu vet jag inte hur bra det syns på bilden nedan, men den slutar precis under fotknölen på mig, ca. 2-3 cm från golvet. Vad säger ni stilexperter, är det "golvlångt nog"? ;)
Jag är iaf sjukt nöjd, den sitter helt perfekt på mig och jag känner mig som en prinsessa i den! :love: Att den dessutom kostade typ 300 kr gör ju inte saken sämre heller...

24294446_1354909437965718_1907883513779440305_n.jpg
Längden är helt ok och du använder ju inte högklackat oavsett? ;) Det viktigaste är att du själv är nöjd med ditt köp inte vad vi andra tycker. :) :up:

Liknande trådar

Äldre Jag ska på en lite finare fest om ett par veckor, där klädkoden är kostym/långklänning. Att bara hitta en (någorlunda) "långklänning"...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
24 066
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 127
Äldre *Lite osäker på vart jag skulle lägga tråden - moderatorn får gärna flytta* Nu är det såhär att jag har begåvats med ett par (endast)...
Svar
10
· Visningar
12 156
Senast: Congeria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama