Långivare via ombud.

Lovisaleonora

Trådstartare
Något underlig frågeställning.

Känner någon till om det finns möjlighet att låna ut pengar via ombud? D v s jag sätter in pengarna till långivare, som i sin tur lånar ut och administrerar låneproceduren. Givetvis mot ersättning för avier etc och del av räntan.

Känner någon till om det finns möjlighet att låna ut pengar via ombud? D v s jag sätter in pengarna till långivare, som i sin tur lånar ut och administrerar låneproceduren. Givetvis mot ersättning för avier etc och del av räntan.

Kommer inte ihåg några namn på firmor, men gör en en sökning på mikrolån/utlån så bör det komma förslag till hur du gör om du vill låna ut pengar.

Det är ungefär vad banken gör när du sätter in pengar

Om du läser inlägget, så är det ju rätt självklart. Eller hur?
Ursprungsfrågan är lite underligt formulerad, och kan ge upphov till frågan om vilken part som ska ta risken.

Om TS ska ta risken och vara långivare, så måste TS upprätta ett avtal med låntagaren, och alltså se till att avtalet innehåller de villkor som gäller för lånet.
Detta kan en jurist hjälpa till med. Tjänsten att "skriva avier" åt privatpersoner verkar inte finnas produktifierad av några seriösa företag i dagsläget.

Om "någon annan" ska stå som långivare på avtalet, så blir det denne (det företaget) som tar risken att lånet inte blir betalt enligt avtalet.
Det är, som någon skrev, just vad banker sysslar med. Man lånar in pengar från hushåll och företag mot ränta, och lånar ut pengar, till en högre ränta.

"Privata" lån mellan parter förekommer ju då och då. För länge sedan, innan lånemarknaderna avreglerades på 1980-talet, så var de väldigt vanliga, så vanliga att bankerna hade tjänster där man hanterade just avier och liknande.

Endast företag som har tillstånd från FI har rätt att förmedla krediter mellan parter.

visst kan du låna ut pengar till högre ränta än vad banken ger.
många betalkort har den möjligheten att du sätter in mer pengar än vad du behöver för den normala omsättningen.
men du har då ingen "banksäkerhet"
Att placera pengar blir då i praktiken att satsa pengar i ett företag med de vinstchanser och de förlustchanser det innebär.

Jag är oerhört glad och tacksam för all - för egen del onödig - information som framkommer i tråden, men jag har en rätt klar frågeställning och är inte särskilt intresserad av påbyggnad på min ekonomutbildning via Bukefalos.

Det var rätt klar frågeställning, och det verkar inte som någon har ett svar. Men känner sig tydligen ändå manade att svara i tråden.

Jag är oerhört glad och tacksam för all - för egen del onödig - information som framkommer i tråden, men jag har en rätt klar frågeställning och är inte särskilt intresserad av påbyggnad på min ekonomutbildning via Bukefalos.

Det var rätt klar frågeställning, och det verkar inte som någon har ett svar. Men känner sig tydligen ändå manade att svara i tråden.

Det är ju svårt att ha det perfekta svaret när du dels inte lämnar all information man behöver för att kunna ge ett korrekt svar och sedan blir otrevlig när folk frågar efter mer information eller provar sig fram.

Nej det var ingen klar frågeställning.
Vill du låna ut en viss summa pengar till en specifik person?
Vill du låna ut pengar till fler än en?
Något oklart här faktiskt.

Den frågeställningen du beskriver är EXAKT vad som bankerna gör, du "lånar" ut dina pengar, som banken sen i sin tur lånar ut till andra mot en högre ränta och då sköter de avier och liknande. Din ersättning blir ränta på insatta pengar.

Om du vill låna ut en summa privat till EN specifik privatperson och inte vill ha jobbet med avier och liknande så får du nog vända dig till något kredit/inkassobolag typ Intrum/eurocredit etc, de brukar ha fakturaservice men vet inte om de sysslar med privatpersoner

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 164
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 364
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka