Långhårig schäfer. Vad gäller?

Aaricia

Trådstartare
Den långhåriga schäfern är inte en egen ras om jag förstått det rätt. Får två korthåriga hundar långhåriga avkommor eller är det (oseriösa?) uppfödare som avlar på långhårigt? Endel schäfrar är otroligt håriga, men det kanske inte är 100% renras.

Hur funkar det på tävling och utställning med långhårig? Jag antar att utställning är att glömma.


En till fråga: :angel:

Kan även vit herdehund bli långhårig?
 
Sv: Långhårig schäfer. Vad gäller?

Den långhåriga schäfern är inte en egen ras om jag förstått det rätt. Får två korthåriga hundar långhåriga avkommor eller är det (oseriösa?) uppfödare som avlar på långhårigt? Endel schäfrar är otroligt håriga, men det kanske inte är 100% renras.

Hur funkar det på tävling och utställning med långhårig? Jag antar att utställning är att glömma.


En till fråga: :angel:

Kan även vit herdehund bli långhårig?

Vad jag har förstått så kan schäfrar oavsett hårlag bära på en defekt gen som ger just långhårsavkommor. Seriösa uppfödare gör helt enkelt så att de inte avlar på avkommorna som blir långhåriga och sätter avelsspärr på dem. Tävla med långhår får man absolut göra. Utställning däremot är som du sa inte att tänka på.
Vita herdehundar kan bli långhåriga!
 
Sv: Långhårig schäfer. Vad gäller?

Jag har en långhårig schäfer från kennel, mamman och pappan är korthårig och alla syskonen korthårig. Precis som MrsScabtree sa så får man tävla men det är ingen ide att ställa ut då de har grovt fel enligt rasstandarden.
 
Sv: Långhårig schäfer. Vad gäller?

Den långhåriga schäfern är inte en egen ras om jag förstått det rätt. Får två korthåriga hundar långhåriga avkommor eller är det (oseriösa?) uppfödare som avlar på långhårigt? Endel schäfrar är otroligt håriga, men det kanske inte är 100% renras.

Hur funkar det på tävling och utställning med långhårig? Jag antar att utställning är att glömma.


En till fråga: :angel:

Kan även vit herdehund bli långhårig?




Långhårig schäfer får ej ställas ut, då det ej är rasmässigt i standarden att schäfern är långhårig. Så sorry, ingen utställning men du har nog en fin hund ändå.:)
 
Sv: Långhårig schäfer. Vad gäller?

JAG BLIR TOSSIG, hur kan man uttala sig så tvärsäkert om något man uppenbarligen inte har en aning om.
MAN FÅR VISST STÄLLA UT LÅNGHÅREN.
Fast du lär aldrig få Hp.
Avla och regga går alldeles utmärkt också....
 
Sv: Långhårig schäfer. Vad gäller?

Genen som ger långhår (sitter på samma lokus som korthår förövrigt) är lika defekt som den röda färgen, eller den svarta färgen osv.
Det är alltså en mutation och ingen defekt.
 
Sv: Långhårig schäfer. Vad gäller?

Man får visst ställa långhåriga reggade schäfrar, men man ska inte räkna med nå jätte bra omdömmen
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 273
Hundavel & Ras Skulle någon vänlig själ kunna förklara för mig vad skillnaden mellan en vit schäfer och en vit herdehund är? Jag har försökt att googla...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
18 595
Senast: mandalaki
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Såå... Efter att ha passat min kompis' hundvalp i 5 dagar, dels för att påminna mig själv om att jag INTE ska ha hund själv, så har den...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: Seabaz
·
Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 170
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp