Sv: Långfil

Är från Norrbotten, kanske har det med saken att göra men jag älskar långfil ;) Felet många gör är att inte vispa upp den, då blir den ju rätt svåräten och slemmig ;)

Jaha är det Så man gör! :o Jag har provat långfil och tyckte konsistensen var vidrig, men det förklarar ju saken :D

Som Norrlänning från Västerbotten är jag uppfödd på Långfil. Inget annat räknades som riktig fil. Men man måste liksom vispa upp den i tallriken, annars är den för tjock och trög.

Åååh, långfil.... Med ljusugnsbröd i! :love: Och socker på!

Just sa! Oh vad jag langtar efter langfil och tunnbrod nu.:)

Jag vispar inte heller alltid, tycker ofta konsistensen är tjusningen. Men jag är ju ingen ny ätare så jag behöver inte "vänja mig" för att tycka det är gott ;)

Äter den med socker och smulad falurut. :d

Jag vet inte om jag tycker om långfil, har aldrig prövat och jag var helt övertygad om att jag aldrig skulle pröva eftersom jag läste falukorv istället för falurut.

Jag lovar att tänka på saken nu när jag vet att man både skall vispa filen och undvika falukorv till:cautious:

Jag vet inte om jag tycker om långfil, har aldrig prövat och jag var helt övertygad om att jag aldrig skulle pröva eftersom jag läste falukorv istället för falurut.

Jag lovar att tänka på saken nu när jag vet att man både skall vispa filen och undvika falukorv till:cautious:

Alltså... Jag tror att det var någon här inne som faktiskt äter fil med korv. Har för mig att det togs upp i "saker man inte borde tycka om"-tråden eller vad den nu hette för något. Vågar knappt tro att jag minns rätt, dock! :eek:

Falukorv passar utmärkt till fil! Varm sommardag, fulgurkorna ute och korv till, smaskens!

Håller med!
Det är ju den där fasta konistensen som man är ute efter!
Jag äter den gärna med mald ingefära på...

Långfil äts bäst med socker (kommer ihåg när man var liten och hällde i så mycket socker att det knastrade ordentligt, dagisfröknarna blev inte glada :angel:) eller sur hjortronsylt :d Men är även gott till ex blåbärspaj :d istället för vaniljvisp/grädde, men då måste man vispa runt lite först. Annars brukar jag inte vispa sålänge den inte är väldigt klumpig.

Liknande trådar

Mat Långfil är den enda fil jag äter. Det är min mellanmålsfil och efterrätt. Butik efter butik har slutat med den i sortimentet. Finns den...
2
Svar
22
· Visningar
1 246
Senast: Mia_R
·
Mat Tänkte ut och plocka blåbär imorgon och tänkte baka paj. Ska bjuda och en person äter dessvärre inte gluten så de sorter jag brukar göra...
Svar
1
· Visningar
209
Mat Hur förvarar ni isbitar i frysen? Jag har tre sådana där isbitsformar från IKEA, men när jag gjort isbitar i dem tycker jag att bitarna...
Svar
13
· Visningar
616
Senast: Mia_R
·
Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 291
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar