Sv: Långfil

Roligt att du nämner det. Jag blev helt lyrisk när jag huttade en i mejeridisken häromdsgen. En äldre dam som hörde mig blev också helt i gasen och oratade om att hon inte ätit sen hon var barn-hon slog till på två liter direkt! :love:

Ge hit!! :d :d :d

Långfil är oerhört gott. Med lite kanel och socker är den som en efterrätt. Med bär och knäckebröd är det matigare men fortfarande efterätt. Med müsli är det frukostgott.

Jag ÄLSKAR långfil. Försöker att inte köpa så ofta för jag äter så mycket då...

Blir den av någon anledning gammal bakar jag bröd med den.

Vad sjutton gör man med den? Äter? Äcklig? Bakar?

Som Norrlänning från Västerbotten är jag uppfödd på Långfil. Inget annat räknades som riktig fil. Men man måste liksom vispa upp den i tallriken, annars är den för tjock och trög.

Åååh, långfil.... Med ljusugnsbröd i! :love: Och socker på!

Äter den såklart :D
Under min uppväxt åt jag aldrig filmjölk utan det var bara långfil som gällde, åt det med havregryn och socker.

Samma här!
GOTT!!!
Långfil är inte lika "sur" (jaja, ok, syrlig då...) som filmjölk och den enda sorts fil jag åt när jag var liten.
En kompis gör ofta långfilspudding som efterrätt, har aldrig provat, men den ska tydligen vara jättegod.

/Keb

Är från Norrbotten, kanske har det med saken att göra men jag älskar långfil ;) Felet många gör är att inte vispa upp den, då blir den ju rätt svåräten och slemmig ;)

Valios filbunke är också en favorit, jag älskar lagret uppepå :o

köper det med jämna mellanrum och njuter .När jag hade kor gjorde jag själv ,köpte en liter tog en dl och varm mjölk en till två lit fick stå framme 1,5 dygn och kyler sen .Den bästa hade jag när sonen var liten och han fick varje dag ock åt gärna sen stod det lite kvar i kylskåpet till nästa blandning ,svärmor hittade den och tänkte att någon stolle ställt smält glass där så hom diskade bort den bästa kultur jag haft.

Ät ät ät ät ät ät ät ät ät ät ät ät ät ät ät ät ät ät ät ät ät ät ät!

Ät.

Vidrigt. Ja inte själva smaken men konsistensen?! Provade det nyligen efter ett minne att jag gillat det när jag var barn.
Kanske man som stjarnfrugt säger skulle vispat upp den... var rätt svåräten i grundformen.

Den är äcklig i konsistensen innan den är vispad! Kan vara klumpig med. Men välvispad går den i!

Var det inte nån rolig tråd om det för ett par år sen om nån som var nånstans och inte kunde få tag på nåt annat till frukost?

Ptr

Liknande trådar

Mat Långfil är den enda fil jag äter. Det är min mellanmålsfil och efterrätt. Butik efter butik har slutat med den i sortimentet. Finns den...
2
Svar
22
· Visningar
1 246
Senast: Mia_R
·
Mat Tänkte ut och plocka blåbär imorgon och tänkte baka paj. Ska bjuda och en person äter dessvärre inte gluten så de sorter jag brukar göra...
Svar
1
· Visningar
209
Mat Hur förvarar ni isbitar i frysen? Jag har tre sådana där isbitsformar från IKEA, men när jag gjort isbitar i dem tycker jag att bitarna...
Svar
13
· Visningar
616
Senast: Mia_R
·
Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 291
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar