Långdragen hovböld

K

kitty

Min häst har haft en långdragen hovböld. Har varit och röntgat henne. Den gick uppåt så därför har den varit svårläkt på henne. Nu upptäckte jag precis vid kronranden där hoven börjar var det en centermeter tjock "extrahov". Det känns som en krage runt hela hoven. Är det nån som vet vad det kan vara?

Sv: Långdragen hovböld

Är det där hovbölden sprack? i såfall kan det ju vara ärrvävnad men troligtvis inte hela vägen runt.. Är hon öm om du trycker?

Hon försvarar sin hov automatiskt när jag trycker på den. Men det är inte så konstigt med tanke på hur ont hon har haft i den. Hon markerar lite i traven. Står gärna med benet rakt framåt. Det är en "krage" runt hela hoven men inte bak vid ballarna.

Jag tycker du ska prata med din veterinär!
Det kan vara en ny hovböld.
När min häst hade en uppåtgående hovböld som sprack vid kronranden
hade hon en utbuktining ca 3cm(längst kronranden)där den var påväg till att spricka.

Hon hade också en utbukning vid kronranden innan hovbölden sprack. Den utbukning hon har nu är på hoven,straxt nedanför kronranden.

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 937
Senast: Missemus
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 088
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 283
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Inredningstråden nr3
  • Vegansk efterrätt?