Längd på stövlar/Bredd

R

rare

Från mit knäveck till golvet är det 46cm, rund tjockaste på vaden 34cm. Har hittat ett par stövlar som är 47/34, dock känns det som det kommer göra svinont åt alla håll och kanter innan de töjs! Hur mkt la ni till på era stövlar? Behöver man tjockar runt vaden(för att inte spränga dragkedjan?

Sv: Längd på stövlar/Bredd

ja det behöver du, jag har 35 cm vader och 36 i vidd sitter lagom på mig. har du inte dragkedja så kommer du inte i dom alls, har du dragkedja så kommer du spränga den när du rider.

hur mkt en stövel töjer sig beror på lädret, dock är det sällan att en hårdare dressyrstövel töjer sig öht tycker jag. känn på lädret, hur tjockt och stelt är det?

sen skulle jag lägga på mer på höjden, 48 eller kanske tom 49, så att stöveln inte blir för kort.

bredden kan jag förstå. men 3cm på längden:O fast det är klart de sjunker väl en del...men hur ska man klara av att rida in dom?! lär ju få rida med benen rakt ner^^

problemet är att komma sig upp. ;) men som rumpnissen säger, lägg i en hälkil!

dressyrstövlar ska ju vara så höga som möjligt, snyggast så.

Vad är det för stövlar du har hittat? Märke osv?
Jag har ett par Könings,-längden är 1 cm mer på stövlarna än benets längd, och på dom har det varit precis lagom för de har inte sjunkit någonting nästan. Men det är ju olika på olika typer av läder. Jag har med 34 i vad men man måste lägga på en cm annars kommer du inte få n¨ågot blod i benen, har nämligen haft ett par stövlar som var 34 cm om vaden och det var inte kul!

du ska lägga på minst 1-2 cm i vad mått och gärna 2-4 cm i höjd.

sen är det bara att ha hälkil, 1 eller 2.

Knäveck-golv är bara ett kontrollmått hos många. Det brukar vara ca 1-2 cm kortare än vad man egentligen har när man måttar korrekt.
Ta inte högre än två cm, blir det för högt tvingas stöveln ner, vilket inte är bra och inte snyggt och det gör ont.
½-1 cm brukar man lägga på i vaden.

dom verkar mjuka, och kommer förmodligen båda töja sig och sjunka en del. så ha det i åtanke när du beställer.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
673
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Har för första gången investerat i ett par nya dressyrstövlar, vilket jag redan nu börjar ångra. Dels för jag slita och rycka och kämpa...
Svar
13
· Visningar
3 065
Senast: tuaphua
·
R
Utrustning Hej! Jag har ett litet problem, samma som väldigt många andra har skulle jag gissa på. Jag har ganska svårt att hitta ett par ridstövlar...
Svar
1
· Visningar
908
Senast: Sorbe
·
Utrustning ÅÅ måste få lite råd och snabb hjälp. Jag rider just nu i ridstrumpor och tennisskor då mina stövlar (hatar dom) gått sönder alldels...
Svar
3
· Visningar
1 154
Senast: Eme_liie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur