Längd på sporrar på dressyrtävling?

Sv: Längd på sporrar på dressyrtävling?

hur långa du vill så länge dom inte skadar hästen.

på ponny är det MAX 15mm

Max 15 mm på ponny

Inga begränsningar på storhäst vad jag kan minnas, sålänge det inte skadar hästen...

de trodde jag var en självklarhet.. att dom ska vara rättvända.
hörde igår att på häst skulle man ha 15 mm.. men de stämmer inte va ??? tjejen som sa de har inte alltid så stor koll.. hehe

ja det tycker jag åxå, men det stod inte i TR förut och det var väl vanligt med folk som hade uppåtpekande sporrar antar jag eftersom de ändrade

15mmregeln gäller endast på ponny

Tävlar inte ponny längre så där har jag inte så bra koll.. När kom regeln om max 15 mm på ponnydressyr? När jag tävlade ponny (2-3 år sen) var det en tjej som alltid hade typ 40 mm sporrar, groteska var de hur som helst. 15 mm gällde då ponnyhoppning.

Bara nyfiken! :)

2003 trädde väl det i kraft har jag för mig?
För jag minns min sista regionala tävling på ponny (2002) där jag hade med mig mina 35mm och mina 20mm och dom sistnämnda gick av när jag skulle böja till dom, fick rida med dom långa och vi studsade igenom hela programmet.
Sen tycker jag det är ganska dåligt med 15 mm sporrar, benet blir ju helt snedvridet om / när man "måste" använda sporren så att säga. Nu blir jag säkert halshuggen för att jag påstår att man ens ska använda sporrar :p

Inte blir du halshuggen av mig inte. Mina nya fina 35 mm sporrar:love: ligger här och torkar efter premiärridningen med dem i måndags. Har precis tvättat av dem all lera som stänkte upp. De ska få nya fina remar idag:D

Angående huruvida de ska vara längre eller kortare inom ponnyridningen, lämnar jag åt andra att debattera. jag har aldrig ridit ponny på nivå att jag har tävlat med dem. Den enda ponnyridning jag har gjort är den jag gjorde på ridskola, har alltid ridit häst.

Det beror på hur långa ben man har, en sån kort-bening som jag har aldrig behöva vrida benen för att komma åt med sporren! :p
Fast nu har min sits, atck och lov, blivit lite bättre, så nu märker jag skillnad med och utan sporrar, hur jag måste lägga till skänkeln..

Kan dock förstå varför regeln kom till.. Tjejen jag nämnde som exempel, med närmare eftertanke var de nog inte 40 mm utan ännu längre, och hon hackade hela tiden! :crazy: Tyvärr är det en ganska vanlig syn på ponny.. Själv tävlade jag utan sporrar första 2 åren därför att jag kände att jag inte kunde hantera dem på rätt sätt, jag vågade inte hålla om och hästen blev orolig när hon saknade stödet från ryttaren. Men som tur är så utvecklas man och sen har jag kunnat rida med sporrar utan problem, sen både min sits och ridning blivit bättre.

Det har blivit så knasigt på dressyr och jag anser fortf att man ska få använda sporrar utan att bli halshuggen men det går ju isär.
15mm sporrar (som jag iofs använder nu) förstör ju sitsen, man kommer inte åt hästen öht utan att vrida hela benet med tårna rakt ut.
20mm skulle vara mer begripligt.
I vanliga fall rider jag med 20mm sporrar men hästen är för explosiv nu så det är trubbiga, 15 mm juniorsporrar som gäller :p

Jo men alltså, tänk dig små ponnyryttare med korta ben som inte kommer åt med sporren öht när den är så kort - det förstör sitsen = avdrag där om man måste använda sporren på tävling.
Jag förstår varför regeln tillkom, i den åldern man har när man rider/tävlar ponny så är inte motoriken på topp.
När jag var tvungen att rida med mina långa "träningssporrar" så satt jag med benen 20cm från hästens sidan, min lata ponny vart tokhet och det susades mycket om det efter att jag var klar :cool:
Men men, slutet gott allting gott, jag hade feber och vi fick 62% så jag klagade aldrig :p

Knapplån..

Hur är det med svanhalssporrar då?

Jag är ju inte intresserad av att tävla, men det vore intressant att veta vad som gäller eftersom jag på grund av min längd hade såna på min förra häst. Av samma anledning som Breccia pratar om, jag störde hästen med alla konstiga benomvridningar jag fick göra med vanliga raka sporrar...

Är det sådana sporrar som sitter mer på insidan av själva sporren eller sådana som går ut bakifrån och sedan vrids om? :p
Jag och mina förklaringar... På häst får du ha vilka sorts sporrar du vill så länge de är rättvända och inte sargar hästen.

Det stämmer inte längre att du får ha vilka sporrar du vill på häst. Sporren ska numera peka rakt bakåt från bygeln, eller snett nedåt. Svanhalssporrar (där 'piggen' går först lit bakåt, sedan uppåt och sedan bakåt igen ('sporrar för herrar med långa ben') och de sporrar där 'piggen' pekar snett åt sidan är inte längre tillåtna.

Maxlängden 15 mm för ponny har funnits i många år så det är inget nytt.

Jag hade ingen aning om vad som menades med svanhalssporrar, men om det är alla sporrar utom dom är det ju fortf ganska fritt.
15 mm i Sverige har bara varit sen 2003. På ponny då.

15 mm rundad kant för ponny

Men det fuskas en hel del och jag skulle kunna,lägga in en jävla massa protester :devil: men jag orkar inte bry mig eftersom jag tycker 15mm regeln är för jävlig eftersom jag har långa ben

15mm sporrar (som jag iofs använder nu) förstör ju sitsen, man kommer inte åt hästen öht utan att vrida hela benet med tårna rakt ut.

Inte för jag vet hur du är byggd men jag kommer åt hästen ypperligt med sporre utan att förstöra sitsen. :idea:

Fasst nu var det iof över ett år sedan jag red med sporrar, men då klarade jag det alldeles ypperligt både på ponny och stor häst. Numera tävlar man ju bara på lokal nivå och då behövs inga sporrar. :idea:

Jag är inte byggd på något konstigt vis eg. men när man tittar på ponnytävlingar så är det många, om inte över lag alla, som behöver vrida om benet för att komma åt.

jag behöver oxå vrida om benet med korta sporrar.
vinkla ut tårna för o komma åt.
Men så har jag långa ben o sitter på enliten häst.
alternativt kan jag dra skänkeln bakåt men då skänklar man på magen/flanken... :S

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Från den 1 september 2024 blev det frivilligt att använda sporrar under dressyrtävlingar i USA, enligt en ny regel från USEF. Precis som...
Svar
0
· Visningar
114
Senast: Gunnar
·
Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 910
Senast: settis
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 616
Senast: BornAgain
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar