Längd på sporrar på dressyrtävling?

Sv: Längd på sporrar på dressyrtävling?

Och hur korta får de vara då?
Är det okej att ha sporrar helt utan "pinne"?

Ja det är det. :) Vet vissa som har kapat bort det mesta så det typ bara är delen runt stöveln igen. Lär väl jag få göra om jag ska tävla, rider aldrig med sporrar...

Ja, sporrar utan pinne är tillåtet (står explicit inskrivet nu i ändringen för 2006)

Man kan ju undra varför man inte lika gärna kan rida utan sporrar då... :smirk:

Det finns färdiga sporrar utan pinne! Med en lite taggad kant på insidan. Ser ganska kul ut :)

Breccia_ skrev:
Jag är inte byggd på något konstigt vis eg. men när man tittar på ponnytävlingar så är det många, om inte över lag alla, som behöver vrida om benet för att komma åt.

Ja det ser man ofta! Eller så behöver dem dra upp hälen litegranna.

hej.
På ponny så är det 1.5 cm som gäller.
häst får du ha så långa du vill :P:p

Centaur skrev:
Man kan ju undra varför man inte lika gärna kan rida utan sporrar då... :smirk:

jag har aldrig förstått varför man inte får rida utan sporrar på tävling. jag fattar att man har det för att ge så små hjälper som möjligt, men om man kan ge exakt lika små hjälper utan är väl det asbra?! jag blir så irriterad att ja måste sätta på mej sporrar om ja vill tävla, jag rider aldrig med sporrar och min häst går MKT bättre utan.

jag såg någon en gång (kommer inte ihåg vem) som visade upp sin häst i piaff. först med sadel, kandar, långa sporrar och spö, och sen barbacka och endast en grimma med tyglar. det var så fachinerande, hästen var exakt lika fin och det såg så härligt naturligt ut. DET är att rida:bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Från den 1 september 2024 blev det frivilligt att använda sporrar under dressyrtävlingar i USA, enligt en ny regel från USEF. Precis som...
Svar
0
· Visningar
114
Senast: Gunnar
·
Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 910
Senast: settis
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 616
Senast: BornAgain
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar