Längd på skänkel

malinsky

Trådstartare
Jag ska beställa ett Sprenger HS och har provat ett med 7cm skänkel. Hade 7 cm på mitt hööks förut också.

Jag vill ha ett så snällt bett som möjligt, vad är mildast anser ni? 7 eller 5 cm. Vet inte vad jag ska beställa och hittar inget med 5cm att prova.

Vad har ni och varför :)

Sv: Längd på skänkel

Kanske lite OT men kraften ökar med 40 % när man går från 5 cm till 7 cm skänkel på kandarstången, så 5 cm är ju överlägset mildast.. Neue Schule har en del trevliga bett med korta skänklar :)

Jag har fått lära mig och upplevt att kortare skänkel inverkar snabbare medan längre tar längre tid innan du får inverkad, men som då blir mycket skarpare och blir kvar lite längre när du lättar igen. Med andra ord kan båda bli skarpa eller milda beroende på handens teknik.

Hävstångens utväxling blir högre ju längre skänkeln är(beror dock lite på överskänkelns längd..). Så man blir starkare/får mer kraft ju längre skänkeln är.
Däremot så har man sas mer spelrum med en lång stång. För iom skänkelns längd så kan man röra handen mer än med en kortare stång och få lika mycket av bettet.

Jag är så trött att jag är urkass på att förklara.
Dock kluddade jag ihop en bild på några sek. Det är inget konstverk.. ;)
Men mäter man den linje stången underskänkel skulle röra sig där tygeln vore fästad med kort stång och var den vore fästad med längre underskänkel kan man se skillnaden i hur stor rörelse som krävs i handen för att ge samma effekt av bettet.
Man kan också förstå att överskänkeln så klart påverkar beroende på hur lång den är.

Man kan testa dra linjer om man fattar sånt eller bara ta en penna och testa hålla den lite som bettets mundel och kolla olika långa skänklar åt olika håll för att förstå lite hur det hänger ihop.

Just att så många hävdar att kimblewick/babypelham etc är "så mkt snällare" tycker jag är ngt missvisande..

Jag har också gjort en bild på det här fenomenet för nåt år sedan :p

Tyglarna är fäst i stången på den nivå där de hamnar på en lång respektive kort stång. Ryttaren drar i tygeln exakt lika långt och då ser man att utväxlingenpå en kort stång blir längre, alltså skarpare. På en lång stång kan man ta mer i tygeln utan att det händer lika mycket lika fort.

Men en lång stång blir du starkare på iomed längre hävarm. Man måste skilja på skarp och stark. :)

received_m_mid136232089912397c92a17c269cc4a17_0_zps26064f8a.jpg

Precis, lång skänkel är starkare men kort är skarpare.

Med andra ord är en normal skänkel snällare än en kort förutsatt att man inte hänger i stången, vilket man inte skall göra.

Delvis kl :)

Tack för informationen!! Iom att min häst tenderar att backa av så villjag ha ett sådant snällt bett som möjligt. Den sprenger jag testade blev det nästan lite halleluljakänsla av. I princip rak stång.

Då blir det normal skänkellängd då jag inte kommer att behöva inverka m stången. Det lär jag göra omedvetet ibland ändå - och då verkar det vara bäst

Tusen tack för informativa svar :bow:

Liknande trådar

Utrustning Jag söker efter ett baucherbett som är godkänt att tävla dressyr på - alltså max 5 cm skänkel, se bild. Har hört att HKM ska ha men...
Svar
4
· Visningar
1 540
Senast: Piek
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 333
Senast: Grazing
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 386
Senast: Lingon
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama