längd på skaklar till liten bponny?

T

Tindra06

ngn som vet vad som är lämplig skakellängd och bredd till en övervuxen shettis?

Sv: längd på skaklar till liten bponny?

Det beror ju på vad det är för vagn och hur skacklarna sitter på vagnen. Mät hästen, det ska vara 50 cm mellan svängel och has och sen ska ju skacklarna vara ca 10 cm längre fram än där skackelfästet hamnar.

ca 140-150 om jag räknat rätt, men det är oxå beroende på hur rockarden ser ut. min b ponny hade 160 i skaklar på maratonvagnen.

det behöver inte vara 50 cm på en shettis mellan has o svängel, eller? borde räcka med 30..

Ja, det kanske det gör (räcker med 30 cm alltså), beror ju på vad den lille har för steg, bara han/hon inte slår emot. Vi har 150 cm skacklar till D-ponny på maratongiggen, men det beror ju som sagt på hur dom sitter, på maratonvagnen har vi 175 cm.

ok, kollade på en vagn men den hade 170 cm långa skaklar och var ganska långt härifrån så jag kan ju knappast prova den...
vad tror ni om denna annars?
http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=54938&kid=

Just nu lutar det åt den eller en rockard från jensas vagnar (www.jensa.nu)

Vad hade ni valt? Och vad skall man ha för stl om man köper rån jensas? Är det stor skillnad på med och utan fjädring? Måste man ha fjädring om man vill tävla lätta klasser såsmåningom?

Fjädring är ett "måste" om du ska tävla, annars lär du inte vilja göra det igen p.g.a. träsmak ;)

Jag tycker att vagnarna från Jensa har alldeles för klena hjul, speciellt om man satsar på att tävla i framtiden. Den med fjädring är ju lite bättre eftersom den har högre säte, men det finns ingen svängel va? eller ser jag dåligt? Ska man tävla så är ett vadderat (bekvämt!) säte oxå A & O.

Ser inte riktigt vad det är för hjul på den första vagnen du visar, men dom ser bättre ut iaf, sen saknas ju fjädring, svängel och högt säte som även det är ett "måste" om du siktar mot att börja tävla med den. Jag skulle hellre lägga till ett par tusenlappar och få en bättre begagnad rockard :) (Hoppas du inte tar illa upp, det är bara min åsikt)

ja, jag minns faktiskt nu att mitt vbl nästan gick in i den där maratonvagnen med, så det borde varit långa skaklar till bponnyn, han kanske skulle haft 140? och vbl 180 kanske.

nu har jag hittat en med högt och vadderat säte som enl säljaren skall passa henne, den har svängel också, men nu blev jag osäker på om det var fjädring...den kommer mest att användas till skogsturer till en början men jag kommer nog vilja träna lite för ngn o lära mig mer eftersom jag är travmänniska från början o just nu bara har travgrejer till henne nu eftersom det var det som följde med...
här är den iaf:
http://kopochsalj.eniro.se/query/what/gti_info/ax/eallan/id/A7563989

det är den röda...pratade precis med säljaren o hon sa att det var "lite" fjädring iaf....

Den såg bra ut, fast jag skulle inte våga köra (speciellt inte tävla) med så lågt ryggstöd, sen är det för klena hjul (men det går ju att byta) och jag ser ingen fjädring... Fråga vad dom menade med "lite" fjädring, vad det är för slags fjädring.

Tycker mig se att det sitter två st "spiralfjädrar" på vadera sida!

Dom är nog i det "klenaste" laget för att ge en riktigt bekväm fjädring med dom duger säkert alldeles utmärkt för lite skogslunk!

Åk dit o skumpa med rumpa vet jag så ser du om du får blåmärken!
Får du inte det så slå till!:p

Du kan ha rätt, nu när jag tittade lite närmare så är det något som ser ut att kunna vara en fjäder. Den duger alldeles utmärkt för lite skogslunk, men TS skrev tidigare i tråden att hon funderade på att kanske tävla lättare klasser och det tycker jag inte den duger till.

Nej, det håller jag absolut med om. (tävlingsbiten alltså)

Har man dom planerna är det kanske bäst att kika på någonting "riktigt" från början. JAg kan tänka mig att det börjar knaka i bräderna o sen flyr det stickor åt alla håll om den blir satt på lite hårdare prov! ;-)

nu står vagnen ca 50 mil ifrån oss så att dra dit hästen o provköra är inget alternativ, och hon hade inga körbara hästar som den passade till där den stod nu...
Hjulen ser exakt likadana ut som på den ombyggda travsulkyn jag har nu, (mopedhjul tror jag) och de duger alldeles utmärkt i vår skog iaf :)
Tycker också jag ser ngn slags fjäder på ena sidan iaf...

Tror det blir den iaf, för den var såpass billig att jag skulle kunna köpa en till om jag vill tävla sen...

Det där med ryggstödet, har hört att det inte skall vara för högt så att man skall kunna trilla ur bakåt om det skulle hända ngt? Har jag fel? Den kanske skulle kunna duga till debutanttävlingen iaf, om den nu har godkända mått?

Den duger som sagt absolut till lättare körning på skogsvägar, men jag skulle byta hjul, dom är väldigt klena, har inte sett en moped med så smala hjul, men sen kör man ju oftast moped på släta asfaltsvägar och då belastas inte hjulen så mycket.

Ett högre ryggstöd behövs för stöd, om hästen tar i ordentligt så det blir ett ryck i vagnen så åker man ju bak lite och då kan det vara bra att något tar emot, men det ska ju inte vara för högt heller, men man ska iaf ha stöd upp till halva ryggen tycker jag, då kan man ju ändå slänga sig bakåt om det skulle behövas.

Skulle som sagt inte starta ens den lättaste tävling med den, men är den billig och du kan köpa en annan om det blir aktuellt med tävling så är ju det kanon, den kan ju vara bra att träna med så länge.

ja det blir nog bra så, modellen passar oss rätt bra eftersom jag oftast har två barn med mig,ibland även sambon, och det blir en del "utflyktsturer", så det är ju kanon att kunna lägga tex fika under sitsen :) Får se om jag byter hjul sen kanske, men som sagt, de jag har nu funkar utmärkt o de ser likadana ut...här kör man inte mkt moped på asfalt - mest på grus ;)

Vad rekomenderar ni för vagn om jag skall börja tävla sen då? Helst ingen svindyr, men den skall funka. Är jensas vagnar nåt o ha? Eller finns det andra i samma prisklass med likvärdiga egenskaper?

Jo en sak till, säljaren hade även en billig loksele till salu som skulle kunna passa, vad skall jag tänka på vad gäller skick? Jag har en bröstsele nu, men kanske funkar en loksele ännu bättre? Hon är ganska bred över ryggen (får bröstselen i helgen, har inte provat den än) och det är omöjligt att hitta en sadel utom de bomlösa som passar...synd att hon inte får tävlas i dressyr i bomlös sadel bara.

Jag skulle inte våga sitta 4 pers på dom hjulen ifall hästen tar ett snedsteg och slinter ner i diket eller i en grop, men det är ju upp till dig.

Jensas vagnar är också för klena att tävla i, det är samma klena hjul och ännu klenare konstruktion än den du visade sist nu, enda fördelen är ju att de inte är i trä... Ska du satsa på att tävla längre fram så spara hellre lite pengar så du kan köpa en bra vagn som är bekväm och skön att köra och som framförallt håller. Efter ett par tävlingar så kommer du inse att "snålheten bedrar visheten" och ångra dig om du köper en för klen och för dåligt fjädrad vagn. Det är inte billigt med vagn, men har man tur så kan man hitta en bättre begagnad till bra pris.

Dessa typer av rockarder/giggar tycker jag är bra för att tävla lättare klasser:
11843324.jpg

11843325.jpg

11843326.jpg

11843327.jpg

11843328.jpg

11843329.jpg

11843330.jpg

11843331.jpg

11843332.jpg

Jämför du hjulen på dom vagnarna mot den som du visade så är det ju stor skillnad, dom ekrarna går inte av om det kommer in något i hjulet eller viker sig vid hård belastning. Ska man tävla så är hårdgummihjul att föredra framför lufthjul.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
609
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
989
Senast: Cattis_E
·
Fritid Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare...
Svar
10
· Visningar
625
Senast: lil-sis
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 163
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London