Sv: Hur mycket får en ryttare väga?
*KL*
Intressant att läsa allas "gränser"! Då måste jag fråga, om ni ska låta någon (tränare, stallkompis, medryttare etc.) rida er häst, frågar ni då vad ryttaren väger?
Själv är jag lite drygt 170 cm lång. Jag rider mest islandshästar, men har även ridit andra hästar och ponnyer. Ingen av ägarna till någon häst har frågat om min vikt. Jag har ridit allt från maxad grov b-ponny (enstaka gång) till stora halvblod och varmblodstravare på över 170. Smäckra d-ponnyer och maffiga. Dressyr, ut i skogen och hoppning.
Det är som sagt många hästar jag ridit med nuvarande längd och vikt, plus minus 5 kg eller så. Jag väger då ca 70 kg. Så flera av er skulle inte låta mig rida er häst (ponny) om ni visste det.
Men frågan är som sagt, frågar ni? För jag är en sådan som inte ser ut att väga så "mycket" som jag gör och jag vet att många är så.
Mina hästar (islandshästar) är jag väldigt petig med vilka som får rida. Nybörjare får bara kliva upp i enstaka fall, den av mina nybörjarvänner som är störst väger kanske 80 kg eller något? Kille i ungefär samma längd som mig, jag vet inte vad han väger. Har också en kompis som red en kort skrittrunda, ca 90 kg, men det tyckte hästen var lite gränsfall. Den kompisen får inte rida mina hästar mer.
För regelbunden, ordentlig ridning (av rutinerad ryttare) vill jag inte att de ska vara speciellt mycket större än mig, varken mycket längre eller tyngre. Jag tycker inte det ser bra ut och tror att hästarna kan bli störda, främst i balansen, av långa ryttare och de är ju trots allt små hästar, så de stora ryttarna passar enligt mig bättre på en större häst