Länga ut överlinjen!!

N

NiraK

Jag rider en häst som helst går som en metkrok i halsen. Han är riden på pessoa och backar av från handen direkt. Även om man inte tar i honom så väljer han själv att lägga sig bakom handen per automatik.
Jag vill naturligtvis länga ut hans överlinje och vill att han ska söka handen och söka ett stöd framtill. I korrigeringsskedet vill jag hellre att han lägger sig på något framtill än att han backar ifrån handen.
Jag försöker rida honom fram i ett ganska friskt tempo (inte överilat) och försöker tänka på att sitta stilla med handen, men inte bli stum. Försöker tänka "gummiarmar" och följa med honom framåt i rörelsen med handen. Minsta lilla rörelse i handen plockar bort honom från bettet..

Någon som har bra tips på övningar etc. för att förmå honom att länga ut sin överlinje och våga ta lite stöd framtill?

Nirak

Sv: Länga ut överlinjen!!

Alla hästar är ju så olika och det är ju som känt svårt att veta hur just den hästen ser ut i verkligheten. Vissa hästar som gör som du beskriver kan man behöva göra så att man får helt enkelt rida dem där, bakom och korta i halsen (mot alla ens principer) tills den accepterar och litar på ditt stöd framtill, sen när den väl gör det, DÅ kan du lätta av och försöka få den att länga ut överlinjen för att söka efter ditt stöd som du då flyttar framåt, nedåt. Ibland är det svårt att få en häst att söka stödet långt fram när den inte riktigt litar på/vill ta ett stöd.

Jag vill helst inte lätta av i nuläget eftersom den inte söker stödet eller länger ut sig alls då. Lättar jag av så går den bara ännu mer bakom.
Jag försöker rida in ett stöd i den, men det är verkligen inte lätt..
Funderar på att sätta på en remont och bara rida på den (bettlöst) för att se om den vågar länga ut överlinjen då. Vad tror du?

Nirak

Det tycker jag att du kan testa! A Eriksson tipsar ju om ridkapson (som är stabilare än bara nosgrimma) för att få hästar som kryper bakom hand att ta stöd.

Okej, jag ska kanske testa det! Det gör ju ingenting om han lägger sig lite på i början, hellre det än att han bara kryper bakom handen!
Dock är denna häst lite.. hm... knäpp ibland. Men får stänga in mig på ridbanan så att han är instängd om han skulle få ett spel :angel:

Nirak

Nej det är ju precis det jag menar, lätta inte av förrän den går på ditt stöd och accepterar/litar på det. Tycker absolut att du kan testa bettlöst, om den blivit lite rädd om munnen efter att ha blivit riden på pessoa. Det skadar ju inte att testa iallafall!

Okej, då är jag med! Läste bara för dåligt! :p
Ja många säger ju bara: "lätta av framtill så kommer näsan fram"
Så enkelt är det ju tyvärr inte. Utan ett litet stöd framtill på en sådan häst så biter den sig typ i bringan om man lägger fram handen och lättar på så sätt..
Ska nog testa bettlöst och se vad som händer..

Nirak

Jag har en film på hästen men vet inte om jag vill lägga ut den här eftersom det inte är nåt jag är direkt stolt över :p
Han går väldigt mycket bakom tyvärr..
Men PM:a om ni vill se och komma med tips!

Nirak

Humm humm... svårt. Antagligen är den väldigt spänd i mankpartiet, och som du säger ihopdragen med starka bett.

När jag sätter mig på en dylik häst brukar jag börja med att ge hästen ett stöd den kan lita på = ta i hästen med tanken: "har man sagt att man ska hålla någon i handen så får man göra det". Låter kanske lite flummigt, men det värsta du kan göra är egentligen att lätta av och skapa ostadighet i munnen på den, för när du då väl tar ett tygeltag upplever hästen det som ett ryck. Så korta tygeln så att du kan ge hästen ett jämt stöd, låt den gå bakom lod sålänge.

Sedan jobbar du på i ett så bra tempo det går utan att det blir hafsigt och överilat. Sedan brukar jag leda med innerhanden (ja, hästen kommer då ännu djupare, men problemet är egentligen inte att den går djupt och framtungt utan att den spänner sig i manken) och samtidigt som jag leder rider jag fram, rätt så rejält (jag tänker mig framförallt trav nu). Hästen kommer nu antagligen söka sig lite framåt nedåt pga ledande tygeltag och tempoökning. Så nu ska du kunna länga tygeln litelitegranna, fortsätt så tills hästen liksom släpper efter och litar på din hand. Jag föreslår att du enbart gör denna övning under lättridning så hästen vågar släppa upp ryggen ordentligt.

Denna övning kommer antagligen ge dig en ganska så framtung häst som ligger en del i handen... så nu har du istället ett mycket mer hanterbart läge.

Jag tycker också om en övning som går ut på att man flyttar hästen för ytterskänkel längs långsidorna, och eventuellt gör en volt innåt i hörnen. Mycket lösgörande för lite hetsiga hästar eftersom du inte behöver bromsa så mycket eftersom väggen sköter det :D

Tack för tipsen! :bow: Du tycker alltså att jag kan rida honom bakom lod bara jag har ett sug i handen, tillsvidare?
Jag håller med dig om att det värsta är att lätta av och bli "glappig" på tygeln. Ska försöka rida honom lite mer framåt, bara underlaget tillåter. Det är så isigt och knöligt just nu :crazy:

Nirak

Appselut! Det där med att han går bakom lod kommer liksom fixa sig automagiskt när du fått ett som du säger "sug i tygeln". Har du inte det finns det liksom inget för skänkeln att rida till.

Just nu är jag väldigt inne på min guru Reiner Klimke och han skriver i boken Basic training of the young horse att det är viktigt att hästen har lika kontakt på båda tyglarna och men om man bara får kontakt på en tygel så ska man vara glad för det, vidare skriver han att om hästen inte vill ta kontakt så får man själv göra det alltså korta upp tyglen, strunta i formen, har en mjuk men STADIG hand och rid den därifrån och vill den länga ut halsen så får den det men om den tappar kontakten så ta den igen, alltså man "tvingar" hästen till en kontakt och utan kontakt kan inte hästen bli lösgjord så om man inte gör det så kan man ju lika gärna longera eller något för då är det ju lönlöst att rida:D

Det känns bara så konstigt att söka kontakten med en häst som är så kort i halsen..
Men det är ju logiskt egentligen.. Det hjälper ju inte att lägga fram handen, då hänger bara tygeln och hästen går bakom.

Nirak

Jag vet det känns superskumt men det funkar. MIn förra häst var ganska vek i halsen, hade aldrig gått på starkare bett än tränsbett, och när han tyckte det var jobbigt så släppte han kontakten och blev metkrok om jag försökte rida fram i det läget hände det inte så mycket men om jag tog tillbaks kontakten så längde han ut halsen igen ganska snart.

om du praktiserar detta och är konsekvent så kommer hästen att lära sig fort att det är behagligt att gå med en mjuk kontakt och förhoppningsvis kommer den sluta att backa av. Man får ju absolut inte glömma att man måste rida mycket framåt också när man tagit kontakten för annars handrider man ju bara och backar den stackars hästen, nu vet jag att du fattar detta utan att det behöver sägas men det finns ju andra som läser tråden :angel:

Det känns bara så konstigt att söka kontakten med en häst som är så kort i halsen..
Men det är ju logiskt egentligen.. Det hjälper ju inte att lägga fram handen, då hänger bara tygeln och hästen går bakom.

Nirak

Det är typ exakt det "min" övning går ut på, att du ger hästen ett stöd och "tvingar" (eller kanske hellre uppmuntrar kraftigt) den att ta kontakt med din hand. ;)

min har jag fått möta i sitt hopdragna 'tillstånd' och driva fram t handen. vid ärligt sug - lätta av försiktigt och saaakta. han är idag MYCKET bättre.

Hade samma problem med min häst i början. Men han var väldigt trippig och spänd i hela överlinjen. Eftersom han var så trippig var det jättesvårt att korrigera framåt eftersom han då blev överilad symaskin samtidigt som han bet sig i bringan när man tog i tygeln.

Så började i långsamt tempo för att försöka hitta en takt som han orkade bära sig i. Massor med övergångar skritt-trav-skritt. När takten blev bättre och han slappnade av i överlinjen, kom näsan fram av sig själv. Sen att han gick i undertempo och fortfarande hade manken som högsta punkt är en sak, men jag tyckte inte att det var någon fara för tillfället så länge han var lösgjord i den formen. Så fick man succesivt gå vidare och få alla pusselbitar på plats.

Här på buke blir det lätt ramaskri såfort en häst går bakom lod. Men tror att det är viktigt att man tar en sak i taget. Att både få fram näsan, få nacken som högsta punkt och få igång bakbenen blir bara förvirrande för en häst som är van att gå bakom lod. Det går säkert om man är konsekvent och verkligen är stark i sin sits, men för mig hade det aldrig funkat. Krävs nog en Brink för d :angel:

Här på buke blir det lätt ramaskri såfort en häst går bakom lod. Men tror att det är viktigt att man tar en sak i taget. Att både få fram näsan, få nacken som högsta punkt och få igång bakbenen blir bara förvirrande för en häst som är van att gå bakom lod. Det går säkert om man är konsekvent och verkligen är stark i sin sits, men för mig hade det aldrig funkat. Krävs nog en Brink för d :angel:

Haha, ja det förmår jag inte att göra. En sak i taget helst ;)

Nirak

Nu vet jag inte hur han går för övrigt om hela hästen är trippig och spänd i gångarterna... Det kan fungera att gå tillbaka och spela med under och överlinjen. Du kortar tempot och låter hästen gå i långsamt tempo verkligen få balansera upp sig själv utan att ta hjälp med farten för att sedan få hästen att skritta framåt och ge efter med handen ordentligt. När detta fungerar i skritt tar man samma övning i trav.

SJälva förutsättningnen att det ska fungera är att hästen rids på ett passande tränsbett eller sidpull inte ngt med hävstång effekt.

Ja han blir ju automatiskt rätt trippig när han blir så låst i sin överlinje.
Jag vet inte riktigt om jag förstod din övning, men jag kanske är lite seg av mig ;) Förklara gärna igen!

Kan lika gärna lägga ut en liten film. Ni behöver ju inte kommentera att han går bakom hand eftersom det är det mest uppenbara.
Underlaget var som ni ser knöligt, stenfruset och HÅRT (gränsfall till oridbart) Därför är han nog mer spänd än vanligt..

http://media.putfile.com/luc-76

Nirak

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 175
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 254
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar