Länga ut överlinjen!!

Sv: Länga ut överlinjen!!

Har du något annat underlag att pröva på? Nån åker gärna med inslag av sån där bra grön mossa:angel: som man iknte vill ha i vallar men som är bra att rida på.:p

Jag bara tänkte att det kan vara så att han är extra försiktig och blir än mer kort o trippig?

Jag har haft en häst som var extremt känslig för underlag och såg ut sådär på det underlag du rider på i filmen.

Bara en tanke. Det är ju svårt att kräva att han gör mer när det är så pass dåligt också.

Du måste bo långt norrut för här har vi inte haft minusgrader på evigheter:D

Just nu är det stenfruset överallt här tyvärr.. även åkrarna. Det har varit plusgrader och regn i flera veckor och sen frös det på :crazy:
Men jag ska försöka ta mig till ett ridhus nån gång och kan kanske filma lite då så får ni se om det blir nån skillnad. Skillnad i gången lär det iallfall bli eftersom han mest trippar runt nu.

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan inte se din film. Den buffrar oerhört sakta.
Sen är jag inte kompetent att ge råd i denna tråd då jag inte har erfarenhet av detta, bara ngn gång om hästen har lagt tungan över bettet.
då har jag bara ridit på o hästen har lagt tillbaka den.

Jag fick som du lägga om formen när en hård (i hand) karl ridit in min häst och fick lära om att ta stöd fram och vänta....dvs att få hästen att ta hjälper från sätet och ej förhålla med hand.

Mitt tips för att ta ett ärligt stöd på bettet så har jag trevlig erfarenhet av ett rakt smalt gummibett (stång) ....kanske nått att prova och jobba på att ta förhållande hjälper med sätet...du kanske får hjälpa till med hand till en början men ge dig ej.

Det jag ser är att hästen verkligen måste gå fram mer!!
Annars kommer den aldrig att ens försöka länga sig.

Som jag ser det så har du fel i att du inte ska lätta av.

Du säger att hästen är hopdragen med skarp mundering, då passar den sig alltså för tryck i munnen, eller hur?

Då tycker jag att det mest logiska är att verkligen lätta av och länga ut tygeln rejält och rida i ett mycket friskt tempo några dagar.

Låta hästen själv hitta sin långa låga form genom att aktiviteten i kroppen visar honom vägen dit.

Du får aldrig något ärligt stöd och arbete i hästen om du forsätter att dra den i munnen genom att tro att du länger ut någon hals genom att du låter den hänga i handen!!

Ut med tygeln och på med gasen så ska du se att du får resultat ganska snabbt till och med.

Lycka till!!

tyvärr kan jag inte rida fram mer pga. underlaget just på filmen. Annars håller jag med dig om att jag måste rida mer framåt. Men underlaget bestod av knölig stenfrusen sand med isfläckar däremellan. Egentligen inte ridbart. Jag vågade inte rida fram mer.

Om jag länger ut tygeln så hamnar hästen ännu mer bakom handen, även om jag rider på framåt. Är det ett tillfälligt läge, kommer han på det viset ta stödet framtill, eller kommer han bara att ligga kvar bakom handen?

Jag tycker inte att jag drar honom i munnen så mkt på filmen? Försöker sitta så stilla jag kan, men jag kanske inte är nog stilla?

Jag vill absolut inte ha en häst hängande i handen, men jag vill gärna ha ett sug framtill.

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

tyvärr kan jag inte rida fram mer pga. underlaget just på filmen. Annars håller jag med dig om att jag måste rida mer framåt. Men underlaget bestod av knölig stenfrusen sand med isfläckar däremellan. Egentligen inte ridbart. Jag vågade inte rida fram mer.

Om jag länger ut tygeln så hamnar hästen ännu mer bakom handen, även om jag rider på framåt. Är det ett tillfälligt läge, kommer han på det viset ta stödet framtill, eller kommer han bara att ligga kvar bakom handen?

Jag tycker inte att jag drar honom i munnen så mkt på filmen? Försöker sitta så stilla jag kan, men jag kanske inte är nog stilla?

Jag vill absolut inte ha en häst hängande i handen, men jag vill gärna ha ett sug framtill.

Nirak

Tycker inte du stör den i munnen. Klokt också att inte rida fram mer på det underlaget.
Jag skulle nog prova olika sätt och se vad som fungerar det beror nog på hästen.

Men först att ha ett stabil kontakt, och vara beredd att länga när den söker sig fram. Den måste ha en mjuk hand att gå fram till. När den gör det.

Tror att den kanske kan tycka att det blir ostabilt om du rider fram utan att ta i den, den måste lita på att handen finns där när den vill gå fram.

Rid på bra underlag så du kan få fram den men var kvar i kontakt med munnen men lätt och beredd att gå med, skulle jag göra först.

Du behöver nog jobba på att vara avspänd o i balans själv för att hästen ska våga spänna av och kliva fram ärligare.

På bättre underlag kan du då och då rida in på volt och leda inåt samtidigt som du böjer runt innersk och hålller honom kvar på volten med inner.
Det kan var en hjälpa att få fram halsen lite.

måste bara säga att, vilket egentligen inte har med tråden att göra. Att jag tycker att din sits var jättebra! :D

Ja jag tror att det blir ett tillfälligt läge innan han upptäcker att han får sträcka ut halsen utan att något hindrar honom, för det är det som hänt förut. :idea:

Menar inte att du drar honom i munnen utan att han är van vid ett skarpt motstånd i munnen och upplever allt motstånd som något han vill fly i från därför kryper han i hop så med halsen för att undvika det obehagliga.
Därför tycker jag att du ska ge honom en chans att börja lita på din hand igen, och övertyga honom om att det kommer inget skarpt som drar in halsen igen om han skulle våga sig på att sträcka ut den.

Är underlaget så dåligt så ska du naturligtvis inte gasa på mer!!

Men när du tagit er till ett bättre underlag tycker jag att du ska prova att erbjuda honom denna möjlighet att känna sig lite fri fram. Så att han får en möjlighet att prova var stödet kommer och därigenom föstå vart du vill ha honom.

anledningen till mer gas är förståss att han ska sluta knäppa av och hitta en balasn i sin kropp som innefattar halsen oxå...

Det är mina tips som jag utnyttjat själv i liknande situationer, men det betyder ju inte att dt fungerar på alla för det!!

Kram på dig NiraK.

Oj! :o Vad glad jag blev! :)
Jag har alltid haft en massa problem med min sits, främst med att jag hamnar i stolsits/bakvikt. Har försökt träna så gott jag kan. Blev jätteglad att höra att det har gett iallfall lite resultat!

Nirak

Jag ska rida till ett ridhus imorgon och rida lite där.. Då ska jag rida honom mer framåt! Ska ha era tips i åtanke! Ska bli intressant! :)

Tack så jättemycket för era synpunkter! Det är också välkommet mer fler! :)

Nirak

Ett sådant underlag är omöjligt att få vare sig avslappning, längning eller lösgjordhet i någon form på. snarare blir ju hästen ännu mer accentuerad i sin hopdragenhet och trippighet. jag skulle avhålla mig från sånt underlag att rida dressyr på överhuvud taget om jag ville få bort hästen ur den vanan att var trippig och hopdragen över lag. Då räknas varje pass som du kan ta ur hästen frestelsen eller vanan, är det dåligt paddock underlag kan du hellre rida ut!

du MÅSTE komma ner med sitsen och sitta. Du sitter i stolsits och faller fram hela tiden, låter hästen dra i dig via tygeln. du får aldrig med dig bakdelen så. för att komma ur det hästen är inne på, formmässigt MÅSTE du våga sitta, lätta fram och hålla ihop hästen med sätet - inget annat. Det kräver att du är oerhört avstämd i dina hjälper och lättar på rätt ställen, och koordinerar det med korrekt sätesridning. Sen så rider du lätt väldigt högt över hästen, jag tror det är det som gör att du faller fram ytterligare? Rid lätt NÄRA hästen, då har du också en helt annan möjlighet att koordinera takten och känna av så fort hästen faller ifrån dig eller kryper ur sätesridningen på något sätt.
sen ser sadeln ut att ligga oerhört mycket på bogen, kanske är det det som gör att det ser ut som du sitter i mer stolsits än du gör. om sadeln ligger där den ser ut att göra är det inte konstigt att hästen blir trippig och tung fram, hela vikten ligger ju på bogen.

Tyvärr ser underlaget ut sådär även utanför ridplanen... Hoppas på lite snö snart... :crazy:

Jag tycker inte att jag sitter i så väldigt mkt stolsits (jämfört med tidigare ;) ) men det är ju mitt problem som jag försöker jobba på. Kan man sitta i stolsits och samtidigt falla fram? Jag brukar oftast hamna i bakvikt när jag sitter i stolsits.
Såg också att jag red lätt väldigt högt över honom när jag kollade på filmen. Jag är inte van att rida lätt (sitter mest ner) och är väldigt dålig på just lättridning. Ska försöka tänka på lättridningen imorgon när jag rider..
Vad gäller sadeln så är det inte min häst och inte min utrustning. Försöker sadla så långt bak jag kan.

Nirak

Precis så där såg min häst ut när han var liten... :o

Jag är helt inne på Fazers linje att INTE hålla sträckt tygel och försöka tvinga fram något stöd. Om jag höll sträckt tygel (som min första tränare tjatade om! "håll i ytter!!" :smirk: ) så backade han bara in näsan mer och mer och trippade på med korta steg, ungefär som på din film - om inte ännu värre. Jag provade sedan istället att rida på helt långa tyglar tills han VÅGADE ta fram näsan. När han blev stadig med näsan framåt så kunde jag börja om där och försöka hitta suget på bettet. Då hade jag ett bättre, mer normalt utgångsläge än det där överdrivna krullet... Jag hittade även nya tränare som var inne på samma linje som jag, som tyckte att det var viktigare att han vågade länga ut sig än att ha "stöd" som inte är något sug utan bara en påtvingad kontakt. Bättre att rida hästen till bettet än att dra bettet till hästen!

Led-flytta-släpp, ett steg åt gången, där man tajmar "flytta" med när hästen lyfter sitt inre bakben, kan vara bra för att länga ut hästen. Man kan gärna länga ut hästen överdrivet mycket neråt, så att man känner att den verkligen stretchar hela överlinjen och får upp ryggen. Lite bättre beskrivning av såna övningar finns t.ex. här:
http://www.sustainabledressage.net/rollkur/shoulder-in_volte.php

Och att prova remontgrimma som du tänkte kan jag verkligen rekommendera!

Kunde nu se filmen.
Hade du inte en till med samma problem?

tycker att den ser väldigt kort ut i halsen o ser aldrig vad som händer om du länger tygeln.

Den där kan du inte korta ihop mer.
Läng tygeln 2 dm.

En sån där häst ska man inte hålla i, utan bara rida på framåt- lätta ur uppåt/framåt -fin häst.
Vi väntar oxå på snön här.:crazy:

Nej jag rider lyckligtvis bara en med det problemet ;)

Om du ser på huset i bakgrunden på filmen så ser du att filmen drar ihop bilden rätt rejält. Hästen ser kortare ut än den är, men den är ju ändå alldeles för kort, det kommer man inte ifrån!

Nirak

hmm det kanske inte har ngt att gör amed detta... Men.. Min sits påminner mycket om din.. Jag brukar få öva på att "dra in" svanken, (uppåtframåt med baken), jag blir då helt stilla i underskänkeln samt att jag hamnar i rätt läge med den. Det är även mycket lättare att rida lätt med detta tänket.. På känsliga hästar får jag rekationen att dom stannar så fort jag rättar till mig själv. Så mycket kan en sådan sak göra! Lycka till! ;)

Ps ( eftersom du har en bylsig jacka syns det inte så tydligt om du rider svankigt så jag kan vara helt fel ute)

Jag tycker Axels förslag låter bra, hon brukar veta vad hon pratar om också *ler*. Känslan jag får när jag ser filmen är: Ut och trava i friskt tempo med halvlånga till långa tyglar. När underlaget tillåter förståss!

Följer hästen med frammåt-nedåt när du länger ut tyglarna vid slutet av ridpasset eller är den aldeles omöjlig att få lång- och låg? Går den i samma form med helt långa tyglar? Vad händer om du travar med helt långa tyglar? (Hoppas jag inte missat svaret på frågorna i tidigare inlägg).

Du har nog svarat på fel knapp, den dagen Axel lägger ut en bild eller film här är samma dag som himmelen kommer trilla ner ;)

Dock kan hon förvänta sig en extrem storpublik från buke när hon kommer igång och börjar tävla igen, och nä det är inget hot det är ett löfte :devil:

Håller som bäst på att sätta den sista finischen på en "heja axel" banderoll :D

Det blir fel då:D
Mimus, jag o ngn till hugad ska ju rida i Bukelaget.
Så det ska stå Heja Buke på banderollen.

förresten!
Du som är så duktig kan väl komma med rätt ridtips till TS.
Å du. Jag brukar inte säga hur tyska beridare kan rida sina hästar bättre.:p

Oooh:o såg nu att fazer o co redan hade skrivit samma sak:angel:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 175
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 254
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar