Länga ut överlinjen!!

Sv: Länga ut överlinjen!!

Jag förstår hur ni menar, men det funkade inte alls på min häst. Lång tygel, hitta balansen med näsan framme. Få hästen att stretcha ut ordentligt och lyfta upp ryggen. Plocka sedan upp kontakten igen.

flashlight: "Ja, precis, där är en anledning till att jag inte vill släppa ut helt på en häst som jag inte redan har i balans som bär sig. Utan låta handen finnas kvar, fast lätt och följsam framåt när hästen vill dit."

Den typ av balans de har i det läget, avknäppt med superkrull, hängmatterygg och bakbenen långt efter tycker inte jag är någon bra balans att utgå ifrån. Och att man är beredd på att vara "följsam framåt när hästen vill dit" har man ingen nytta av om hästen aldrig varken vill eller törs prova ta fram näsan... :(

Tror du får läsa allt jag skrivit en gång till för du har nog missförstått tror jag. Jag menar inte att det är en bra balans den har där utan tvärtom:idea: Man har den INTE i bra balans. Fattar inte riktigt vad du menade med svaret på det jag skrivit faktiskt. :confused:

Sen är det som sagt svårt att förklara så här i skrift så jag tror du missat hur jag menar också, låter så på det du skriver. Men det är väl mitt fel som är luddig kanske.
Jag menade tex också att jag skulle börja om från skritt först.

" Flappa med skänklar " skulle jag inte göra förstås, om inte annat skulle hästen få spel av det....

Senast ändrad av en moderator:

Nej, det är ju svårt att formulera sig... Inlägget var inte riktigt som svar på det jag citerade utan lite mer allmänt. Jag förstår att du inte menar att det är en BRA balans i det läget. Men jag menar att ett bra läge är så långt ifrån det att det är inte säkert att man kommer dit om man envisas med att hålla kontakt i tygeln i det läget. Att man kan vara tvungen att släppa kontakten med munnen helt ett tag.

Det beror på hur man "flappar", det blev säkert fel ord där också. Min häst är också en galning som exploderar lite då och då, så jag vet hur det är :rofl:

Jag förstår vart du vill komma och det låter logiskt i mina öron. Skulle jag ge hästen lång tygel skulle den antagligen krulla ihop sig än mer. Jag måste på nåt sätt försöka få ett lätt stöd i handen och sen me det lätta stöden försöka förmå honom att söka stödet allt längre fram..
Förstår du mig?

Nirak

Du åkte förmodligen av för att den är helt bakom hjälperna, dvs går inte fram för skänkeln och tar inte bettet, då kan dom krulla i hop sig däremellan och explodera hur dom vill. Jag började tömköra hopphästen (utan inspänning) och det hjälpte enormt mycket just i det att han vågade länga ut halsen och ta bettet och börja använda sin kropp och att han kunde öva mer på sin egen balans eftersom det inte satt någon på ryggen.

Jag tömkör honom mkt fortfarande då han arbetar bra där i linorna i traven vilket jag inte riktigt kommer åt uppsuttet än.

Ja, det var den jag åkte av ;)
Det påverkar ju som du säger också.. iallfall påverkar det mig mentalt iallfall..

Nirak

Ja det är självklart att du blir påverkad, du känner honom inte så bra än heller.

Det är ju också som fio säger att det är när man inte har dem mellan hand och skänkel som de lyckas komma iväg, annars har man dem där och det blir inte samma utrymme.

Den jag berättade om drar sej ju också undan, fast genom att köra upp nosen, och den går inte heller fram för skänkeln, i början av passet. Den rider jag inte så ofta alls så varje gång börjar man med att få igång "motorn" och få honom att jobba själv fram mot handen.

Det är alltså innan man kommer dit som han kan försöka, när han väl går där har man honom och då kommer han aldrig iväg i några bocksprång eller annat. Det vet han och går nöjd och jobbar framåt. Problemet är att du har så svårt att få dit hästen eftersom han undviker bettet.

Tömkörning tycker jag också är en bra idé. (Självklart:idea: )

Sen vet du ju att jag tycker han är för fet:D och jag undrar hur mycket musklad han är under det egentligen, eftersom han inte har jobbat rätt som jag förstår så blir det antagligen rätt jobbigt också.

Så ett förslag är att först tömköra honom en bra stund med sadel o allt och när han då är lite igång så rider du sista stunden och jobbar då med det jag föreslog, grunden med hjälperna först i skritt, sen trav.
Få honom att svara framåt, bakåt, (halvhalt, halt) övergångar, övergångar. Då stärker du honom också. Och då är du lätt och medgående framåt i kontakten med munnen.

När han blir starkare kan du tämköra kortare stunder och rida mer.

Oj! :o Vad glad jag blev! :)
Jag har alltid haft en massa problem med min sits, främst med att jag hamnar i stolsits/bakvikt. Har försökt träna så gott jag kan. Blev jätteglad att höra att det har gett iallfall lite resultat!

Nirak

:D Jag tycker det såg asbra ut! :bow: ;)
Jag har också kämpat jättemycket med min. Sedan sjuan tror jag.. dvs fyra år nu. Och det går framåt men jag blir aldrig riktigt nöjd. Det är verkligen svårt! jag försöker att sitta som typ Jan Brink eller någon.. :bump:

Övergångar och tempoväxlingar är super bra. Täta tempoväxlingar och en lätt hand. Försök att rida mycket med sätet. Min foderhäst gör oxå som du beskriver och på han beror det på att han har ganska långa bakben och får därför svårt att bära upp sig.

Du kan ju testa ett annat bett. Han jag rider bockar av om jag rider på pessoa =)

Hoppas det var till nån hjälp.

Jag rider inte på pessoat. Rider på ett vanligt tränsbett. Men han kan bocka ändå vill jag lova :angel:

Det går iallfall framåt.. Jag har inte lyckats länga ut överlinjen så mkt än, men har fått ett sug i handen iallfall..

Nirak

Jag skulle försöka rida hästen i ett övertempo och överdrivet låg form och kanske även överväga att ta bort bettet en tid eller kanske byta till ett tjockare bett.
Det här är helt klart det svåraste "formproblemet" enligt mig, red själv en unghäst som var såhär men det enda som funkade var att släppa på bettet och driva änu mera... och det gick fort kan jag ju säga :angel: kändes jätteskumt att rida i övertempo men efter en tid blev det faktiskt bra och man kunde fånga upp farten igen..

Jag har tidigare inte haft några som helst problem med att rida hästarna riktigt lång o låg, men har nu sen igångsättningen av min ena inte lyckats alls.
Troligen beror det på att hon ej har varit lösgjord.
Har nu bytt lite taktik o joggar igång på lång tygel o eftersom hästen gärna vill vara hög o jag gärna rider med tryck sen(kommer upp mer), så tänker jag nästan hela tiden- lägg ner!

Den har nu börjat att skritta på lång tygel med nosen långt ner.
Det är ganska jobbigt för tygeln räcker inte till, om jag inte släpper den.
Då hör det till saken att eftersom hon är så hög så hamnar tygeländan snabbt framme vid nackstycket o det är svårt för mig att få tag på den igen o jag måste då stanna henne med rösten.

Jag rider en häst två-tre dagar i veckan som övriga dagar går som ridskolehäst ca 5 dagar i veckan. Han är fem år och har MKT energi och framåtbjudning. När jag började rida honom för ett par månader sedan var han att rida på ett sätt som liknar hur din häst går. Han var jättespänd i ryggen, tog inget stöd i bettet och blev jättetrippig i gången och drog bara ihop halsen i en hemsk ihopdragen form.

Jag har försökt att enbart rida honom på ett sätt som gör att han slappnar av, så att jag då kan börja driva honom lite fram mot handen för att få ut halsen. Jag har sedan ridit med lite längre tyglar än vad han precis tar stöd på för att få ut halsen mer och mer, för när han är avslappnad så vill han ju ta stöd på bettet. Detta har faktiskt gett ett visst resultat och han har iom att halsen blivit längre börjat slappna av mer och mer i ryggen och då blir gången bättre och halsen kommer ut ännu mer. Här är en kort filmsnutt från en träning där hästen bitvis var trevlig med mestadels blev väldigt spänd (tränaren hade en högtalarväst och lät som ett rymdmonster tyckte hästen) och man kan ganska tydligt se skillnaden i gången när han spänner överlinjen och när han slappnar av. Liten film

Låter kanske lite flummigt med jag är lite seg i huvudet just nu så jag hoppas att du förstår ungefär hur jag menar.

Det första jag tänker när jag ser hästen du rider är att 1) rid mer framåt (jag vet att det nu inte går pga underlaget men då skulle jag istället valt att enbart jobba i skritt för att komma bort från trippigheten) 2) i samband med att du driver ta uppresande tygeltag så att han kommer upp och fram med huvudet och 3) länga tyglarna succesivt.

Har ingen erfarenhet av olika bett eller att rida på nosgrimma och det är möjligt att även det kan fungera. I vilket fall som helst, lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 175
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 254
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar