Långa transporter av unga hästar

Niki

Trådstartare
För någon vecka sedan fick jag höra att man inte skulle importera unga hästar (i detta fall handlade det import från om USA, men jag gissar att det gäller alla längre transporter). De kunde då få ryggproblem eller ännu värre skador. Hon som sa det har själv importerat ett antal hästar från USA.

Jag har inte hört om detta tidigare; har någon annan gjort det och gäller det alla kombinationer på import i så fall? Jag kan tex tänka mig att ett föl som reser med mamma inte stressas lika mycket som en nyavvand fölis/åring... Och hur länge räknas de som unga; 3 år, 4 ???

Sv: Långa transporter av unga hästar

Nä, har jag aldrig hört talas om, skulle det handla om biverkningar av stress borde det väl rimligen ligga mer på den enskilda individen? Och skulle detta bara gälla ridhästar då menar hon? Många trav och galopphästar transporteras ju långa resor till stora lopp, och deras största lopp går ju som 3-4-5 åringar...

Jag har aldrig hört om unga hästar och ryggen. Däremot om alla hästar och risken för transportsjuka under längre tansporter. Helt logiskt kan jag tänka mig att yngre hästar kan stressa mer och därför lättare drabbas av det. Men det är inget som jag vet om det stämmer.

Just för att jag inte hört detta tidigare så funderade jag just på sanningshalten i det. Så då var jag ju tvungen att starta en tråd om det ;) Men det är ju tydligen inte bara jag som inte har hört om det.

Å andra sidan kan jag tänka också mig att det ofta kan vara skadligare för en ung individ med stress - vilket det ju säkert blir vid långa transporter. Jag skulle tro, men är inte säker på att hon menade 1 och 2 åriga hästar, kanske även yngre (med eller utan mamma).

Jag har faktiskt ingen aning ifall hon menade bara ridhästar utan även galopp och trav, men jag tror hon menade yngre hästar en 3 år. Hon har egen erfarenhet från import av ridhäst.

Förvisso, men jag skulle ändå vilja veta var hon fått det ifrån - ta USA till exempel som tävlar med sina hästar både i USA och Canada med långa transporter som följd som 2- och 3åringar... Och det är ju vanligt med importer av travhästar som köps på auktion där över också (jag pratar nu om trav och galopp, är ju mest inne på det, men hästar som hästar liksom :D)... Och ryggproblem borde ju inte vara ett stressrelaterat problem, eller menar hon att de står och spänner sig så de får problem med sl leden eller något? Skulle vara lite intressant att veta om det är en egen slutsats hon kommit med eller var hon fått det ifrån, och vilken typ av ryggproblem det handlar om om det nu är stressrelaterat... Jag har ingen erfarenhet av långa transporter personligen, men ser ju att många importerade travhästar inte alls har dessa problem, tvärtom lever de ju oftast upp till ägarens plånboksförväntningar när de startar vid ankomst, oavsett ålder...

Det är ungefär det jag känner också. Jag har (mailat) fler frågor, men inte fått svar...
Min känsla är att det inte finns någon fakta bakgrund utan hänsvisar till hennes egna, eller till historier som hon har hört om. (Men hon har undervisat på UNiversitetnivå om djur). Hon har en ovanlig hästras där de flesta indviderna i Europa importerats från USA...

..och de hästarna är bland det coolaste jag träffat på...(möjligen är de väldigt bra på att ta stress innåt istället och att det därför lätt visar sig som kroppsliga problem)

Jag hade en häst som blivit importerad från USA, en lovande åring som skadade ryggen under transporten och fick bli sällskapshäst, det händer nog lite olyckor då och då

Jag hade en häst som blivit importerad från USA, en lovande åring som skadade ryggen under transporten och fick bli sällskapshäst, det händer nog lite olyckor då och då

Spännande - eller kanske inte för hästen men för att någon upplevt något liknande.

Vet du om det var en olycka eller pga stress under resan?

mina hastar som kom i 2009 fran usa var da just 3 ar och 13 manader. bada hade forst rest from Iowa till NY, 2000 miles en vag (cirka 4000 km) sen flog de till amsterdam och sen transport till sverige. Visst var de trotta men sag ingen stress i dem, inte mer an "nytt stalle, nya manniskor" dock efter ett par dagar av hanterande och motion (i hage) samt mkt lugn tid (vila i stallet, vara ifred) var det som de var fodda pa garden.
VVisst kan hastar bli stressade pga langa strackor av resande, men kom ocksa ihag att USA ar sa mkt storre an lilla Sverige att det gar inte att jamfora.. Tex, det ar lika langt fran Houston till San Antonio som det ar fran Goteborg till Oslo. Houston-SA kor man pa 3 timmar, knappast vad det tar till Oslo. PLUS vagarna i USA ar ju sa mkt battre an de ar i sverige, bredare, manga ganger lattare att kora och kvaliteten pa manga trailers ar mkt battre jamfort med svenska trailers.. Air suspension rides etc och hastarna kanner inte att de ar forflyttade...
Nej jag tror inte pa pastaendet i forsta posten, inte med ratt behandling och approved transport foretag..

Jag gissar att hon som gjorde uttalandet menade resor ungefär som de dina hästar hade gjort. Det kan ju säkert hända att de blir dåliga - men det kan ju finnas många andra saker också. Just nu börjar jag fundera på om foderändringen kan vara en del i det hela. Det tar ju veckor för tarmen att ställa om sig från ett foder till ett annat (gräs - hö-olika höpartier) så om man köper häst och flyttar till karantän, sedan reser de därifrån, stannar något dygn i Amsterdam och sedan reser vidare blir det ju många hastiga foderbyten och säkert en viss skillnad i de olika sorterna...

Men det är intressant att så få verkar ha hört något om detta - och i de fall är man mycket tveksam till om det verkligen ligger någon fakta bakom.:bow:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 265
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 443
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 609
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross