Långa tömmarfunderingar!

Lusidor

Trådstartare
Har just haft en dust på långa tömmar med en liten vit sak.

Ska resumera och hoppas på lite input från er som kanske kan det här bättre eller bara har åsikter!

Hästen är efter resultatet inte jobbat såhär förut. Eller så berodde krånglet på att det här arbetet kommer åt knappar som hon lyckats hålla otryckta vääldigt länge.

Lite reaktioner:
Försökte komma undan hängande tömmar på ena sidan som var tänkt formande eller sidförande genom att blixtsnabbt snurra undan och stå nos mot matte med rullande ögon.. hrm..

Löste det genom att låta båda tömmarna hänga ner på var sida bakdelen. Hästen fogade sig (efter många JAG DÖÖÖR:eek:) i arbete rakt fram och kunde efter lite protester flyttas i öppna och sluta längs spåret. Ingen svårighet med själva jobbet, mest med att foga sig..

Men då det tog på kom näste grej, hon släppte ner nosen i backen så tömmarna lixom nästan hamnade under framhovarna... Lååg och inkrullad.
Lösning, rejäl pådrivning för att få upp huvudet: arg sur häst :eek::devil: som kortade sig och försökte slinka ur tömramen igen.
Sådär höll vi på, men det kändes som om varje utbrytarförsök som hindrades och resuterade i rätt arbete ändå gav rätt bra gensvar i hästen.

Hur försiktiga är ni i "Inkörningen" med hästar som reagerar kraftigt och vill ta sig ur arbetet?
Fick känslan av att det här mer var en ledarskaps och dominansprotest pga att det här arbetet kräver RÄTT arbete för annars blir hon ostyrbar och bara går spänd och fel.

Ska be någon filma eller fota lite vid nästa försök. Kul att få feedback då jag bara går på känsla i det här.

Sv: Långa tömmarfunderingar!

Ofta vill man ju börja med något "på en gång" tex långatyglar, tömkörning etc.

Men man måste ju lära in det i flera steg för att det inte skall bli sådär.

Håller man på med unga hästar kan det dessutom ske en allvarlig olycka om de vänder,(ffa. tömkörning) eller tex blir rädd för tömmen bakom rumpan. Det blev jag förvånad vid på kursen med långa tyglar, den placeringen är inte att rekomendera på en "unghäst". Fullkomligt livsfarligt.

Även detta som ridning så får man lära in en sak i taget, så att de förstår vad man vill. En annan tanke som slog mig på en annars givande kurs är att man kanske måste lära hästen att gå "fram på tömmen" (samma som vid ridning) först, annars blir tygeltagen lätt bryska (och obegripliga) på en outbidlad häst.

Jag tycker hästen måste kunna gå fram och sakta ned (på rätt sätt) och förstå "styrningen" innan man kan göra ngt vettigt.

Att lära in det ensam på en grön häst är inte lätt, det krävs lirkande och tålamod. och framförallt att man lär in en sak i taget.

Håller man på med dylika skaer så skall man ju vara två - just för att hindra att hästen vänder eller trasslar in sig. Mao ord förhindra en olycka...

Ett sätt om man är ensam är faktistk att börja longera och där lära in start stopp så.

Därefter dubbellongering, och där behövs gjorden till en början, en unghäst kan bli rädd för yttertömmen som börjar klättra upför nacken, Innertömmen skall gå direkt till bettet (alternativt genom bettringen till gjorden)
Detta är en säkerhetsgrej -Inte genom båda tömnycklarna på en ung, busig eller intelligent häst.

När ni lärt er bromsa på yttertygeln så kan man börja vända på inner - och då kan hästen tillräckligt med kommandon för att börja tömköras med placaring snett bakom och så småningom krypa nära i långa tyglar.

Visst det finns snälla hästar - men varför ta det för givet - hästar är levande - allt kan hända

Senast ändrad av en moderator:

KL

Jag håller med Fredrik_.
Det låter rätt och slätt som en häst som inte förstår sin uppgift och inte blivit jobbad på töm tidigare.

att den går lågt och framtungt är typiskt det också i början - det går över med rutin och vana.

skulle som Fredrik säger inte gå så fort fram som det går här, utan ha medhjälpare först.

Jag hade aldrig vågat ha lösa tömmar på en så orutinerad häst, det är lätt att trassla in sig även om man har tömkörningsgjord. Inte kul med framben över tömmen:crazy:.

Har du sett videon om långa tyglar? Där tycker jag de på ett bra sätt går igenom hur man startar och lär in arbetssättet för hästen.

Första lektionen går bara ut på att få hästen van vid tygel runt bakdelen och att gå rakt fram på spåret med personen gåendes i sadelgjordsläget. Hur långt vidare man kommer annars första passet varierar väldigt mycket. Alltifrån hästar där man kan börja med trav och skolorna till hästar där man bara får ett litet genombrott att få hästen att förstå och gå med på att den ska gå rakt fram utmed spåret.
Din häst låter som den senare kategorin och jag skulle gå väldigt långsamt fram med henne :) Börja helt enkelt om. Jobba i grimma och rep och hitta positionen där. När du sen har kopplat på en tygel på var sida börjar du med att gå vid sadelgjordsläget. Så fort hon börjar vända runt eller gå in på en volt tar du lätt i ytter tygel. Lyssnar hon inte lyfter du din hand över ryggen så att det blir ett ledande tygeltag mot utsidan. Så fort hon svarar på det länger du tygeln och tar tillbaka din hand. Direkt igen kommer hon säkert göra samma sak, men då upprepar du samma procedur och kommer ihåg att återvända till grundpositionen. Första lektionen kan då handla om att bara få henne att gå på spåret, sluta sen med mycket beröm.

Går du med ytter tygel över ryggen är det också lättare att lyfta huvudet på hästen när den går för djupt.

Ta det lugnt och gå mycket mer långsamt fram. Vad jag hört från säkra källor ska du dock lita helt på din känsla :)

Angående det här med säkerhet (delvis knapplån). Självklart ska man innan man ger sig på en sådan här sak ha vant hästen vid rep över hela dess kropp, bakom bakdelen, under magen, mellan frambenen, uppe på halsen etc etc. Jag anser inte att man behöver vara två när man skolar in en häst i arbetet på långa tyglar, dock krävs det en del förarbete för att jag ska vilja ge mig på arbetet med en häst.

Att få framben över tyglarna är standard inom arbete på långa tyglar för mig ;) Därför krävs det en häst som är van vid att repet hamnar på alla möjliga sätt och litar på att du som människa ska lösa det. Aldrig någonsin har det hänt en olycka eller ens varit i närheten av det när tygeln hamnat mellan frambenen, på någon av de hästar jag jobbat.

Jag ser till att hästen är trygg INNAN jag börjar med arbetet på långa tyglar. Jag minimerar på så sätt riskerna, istället för att förutsätta att något hemskt ska hända (vilket det då också gör allt som oftast).

Hehum, jag har ju hållit på lite med arbete på långa tyglar. Och jag har en liten slutsats. De på SRS och EPAE är inte så himla dumma som rider upp hästarna till höga skolan innan de börjar med långa tyglar.

/Svea - den lata... :angel:

Förstår den poängen!
Känns som att det kräver mer av ekipaget än jag trodde..

Hästen i fråga är 15 bast och har mest av allt tränat på att slingra sig tidigare och i synnerlighet senaste halvåret.
Hade en tanke att långa tömmar vore ett sätt att arbeta utan att belasta viktmässigt och bättre sätt att få fatt på bakdelen, komma till arbete utan att ta den vanliga vägen framåt march undan arbete.

Till slut då alla flyktvägar testats så kom det ju en helt annan utstrålning och "acceptans" ur hästen än de pass med tex longering o lite ridning vi testat sedan hemkomst.

Det blev väl snabbt och häftigt "tillrättavisande" tror jag det iaf såg ut som, men inget som tycktes rubba den grundläggande tryggheten eller vad jag ska säga.
tror ändå att det behövdes en liten drabbning "mellan linorna" för att nå fram till riktigt mentalt hård och listig häst... Kändes lite som det som kan uppstå då man tar upp en konflikt med ett barn som alltid fått viljan igenom. I slutändan kom det ut en lugn och ganska nöjd häst som blivit ett snäpp klokare på vad vi ska försöka ha gemensamt framöver.
Och jag tror jag vet vart gränsen går för just denna häst vad gäller säkerhet. Det blev aldrig på gränsen till försvar för att freda sig, utan det blir mest "självdestruktivt" försvar mot att bli kommen inpå skinnet och måsta inta en följande roll och slappna av, hemska tanke.
Ska träna lite igen i morgon och känna av om det gav positivt gensvar eller om det som många skrivit, gått för fort fram och varit till skada.

Nej jag tror inte att det varit till skada - alls

Och ditt tänk att träna utan vikten är ju jättebra.

Jag ser det bara som att vissa grejjor måste funka innan man kan kontrollera hästen och träna den och åstadkomma det man vill.

Allt bygger ju på samma abc. start stopp vänd. Oavsett om du rider tömkör eller långtyglar

Har du koll på abc - både att hästen förstår och du har kontroll på din position - då kan du ju kontrollera hästen - och träna den så som du vill.

Men hästen måste få tid på sig att förstå och lära in en bokstav i taget. Och för att den skall kunna förstå så måste du vara tydlig så att inga feltolkningar kan göras.

Om man vill lära hästen att man menar en sak, så måste man ju kunna verkställa det till 100%. Annars säger man ju till hästen - att jag menar detta ibland. Då tappar ju hästen respekten. Den märker ju att du inte har koll....

Därför måste du ju sätta upp träningen så att du har kontroll - så att du kan hindra hästen att tex vända, krångla, få fötterna fel.

Då blir ju du både trovärdig och lättare att förstå.

Man skall aldrig frestas att ta itu med saker om man inte är säker på att man själv har kontroll på utgången

Det är därför jag säger lär in en bokstav i taget.

jag gör det både med hjälp, röst, och kroppssignal

framåt tex så visar verkar bettet ledande, jag säger marsch marsch, och tömmen visar vägen.
Vill jag att säten skall arbeta mer aktivt har jag en handsignal för det.
likaså stanna sakta så verkar det i munnen , jag säger ptro och nödstopp är den främre handen upp i luften.

Vändande är inverkan i munnen, kommandot kom, och tömmen visar vägen

Är man inte proffs så kommer man alltid fummla, och då har jag ju tre kommunikationsmedel :idea: För du kommer ofelbart att ngn gång hamna fel.

Oavsett om det är tömkörning eller långtygling så handlar det ju om kommunikation och inte domptering av en ranghög häst.

Senast ändrad av en moderator:

Hehum, jag har ju hållit på lite med arbete på långa tyglar. Och jag har en liten slutsats. De på SRS och EPAE är inte så himla dumma som rider upp hästarna till höga skolan innan de börjar med långa tyglar.

/Svea - den lata... :angel:

Ja det är nog inte lättare från marken - snarare tvärtom

Nä. Och därför skolar jag i huvudsak min eventuellt blivande (om jag inte säljer honom) långa tyglar-häst från sadeln.

- En fundering - Är dina lång-tyglar tillräckligt lätta? Låter lite som du får "sur-reaktion" på sega tygeltag - och det kan bli så då själva tömmen är så tung att eftergiften blir sen.

Fö tycker jag att det funkar bra att sas gå till "longera ett varv på volt" och sen återgå till lång-tygling - om hästen konstrar vill säga./:cool:

- En fundering - Är dina lång-tyglar tillräckligt lätta? Låter lite som du får "sur-reaktion" på sega tygeltag - och det kan bli så då själva tömmen är så tung att eftergiften blir sen.

Fö tycker jag att det funkar bra att sas gå till "longera ett varv på volt" och sen återgå till lång-tygling - om hästen konstrar vill säga./
Helt klart en poäng! De väger lite och det är en arabmun som sista tiden "lärt sig" undandra sig bettet. Har börjat gå bakom ett bättre driv och få fram ett stöd på bettet.
men det kan ha blivit för segt och mycket i munnen.
Är ju van vid de andra som gladeligen drar runt folk på hälarna (lite överdrift, men ändå sant...) via bett, så den här kanske ska ha lättare linor.

Tog lädertömmarna för att få lite tydligare signaler mot kroppen. Så hon skulle känna sig omramad och inte behöva fundera vad jag menade med töm lagd mot tex magen eller bakdelen.

Då hon "svarade igenom" utan att försöka konstra flöt det så himla lätt i slutor genom att bara ha tömmen liggande över ryggen och den yttre lite hängande på utsidan.

Öppnorna är mer krävande på eftergivenheten tror jag, för problemen o konstrandet kommer nästan iom att hon vill in på volt och undandra sig yttertömmen. Vill sladda runt med bakdelen.

Fick starka känslor av att där kom arbetet för "intimt" in på hennes svaga punkter.

Frågan är väl om det skulle ha varit bättre för hästen att få halvt styra o ställa tills hon är vardagsbekväm med arbetet o utrustningen och sedan få krav på äkta arbete. men det är stor risk att reaktionerna blivit lika starka då.. Har hänt förr!!

Kanske du kan prova bettlöst när du långtyglar? Känsliga arabmunnar ska man vara rädd om :)

Och så se till att styrningen funkar och att du kan gå i de positioner du vill utan att hon vänder eller krånglar, innan ni blandar in skolor.

Angående det här med säkerhet (delvis knapplån). Självklart ska man innan man ger sig på en sådan här sak ha vant hästen vid rep över hela dess kropp, bakom bakdelen, under magen, mellan frambenen, uppe på halsen etc etc. Jag anser inte att man behöver vara två när man skolar in en häst i arbetet på långa tyglar, dock krävs det en del förarbete för att jag ska vilja ge mig på arbetet med en häst.

Att få framben över tyglarna är standard inom arbete på långa tyglar för mig Därför krävs det en häst som är van vid att repet hamnar på alla möjliga sätt och litar på att du som människa ska lösa det. Aldrig någonsin har det hänt en olycka eller ens varit i närheten av det när tygeln hamnat mellan frambenen, på någon av de hästar jag jobbat.

Jag ser till att hästen är trygg INNAN jag börjar med arbetet på långa tyglar. Jag minimerar på så sätt riskerna, istället för att förutsätta att något hemskt ska hända (vilket det då också gör allt som oftast).
Jag var ganska säker på säkerheten, därför vågade jag köra på och göra övningar direkt. (med låga krav ändå, bara ville se en respekt för mig, tömmarna är ju en förlängning av mig..)
Har stått med hagtråd kring benen på den här och hon litar på att jag fixar biffen och blir lugn i min närvaro.
Förutom då det handlar om arbetskrav..
Kändes som sagt som utspel för att slippa undan krav. Men då hon upptäckte att grejorna inte försvann kunde ju övningarna bara funka helt plötsligt.
Från att halvt bryta ihop till lugn trav utan att bry sig om tömmar. Då hon väl "gett upp" försöker att komma ur arbetet blev hon nästan lat och "obrydd" om tömmarna och fick smackas på en hel del ( där kom känslighet i munnen in kanske).

Det lutar åt att det går bättre med en tajt grimma. Då finns det iaf inget att skylla på..:p Kapsonen kan bli skarp, hon har alltid vart känsligare på nosen än i munnen. Har kunnat vara benhård mot handen(tränsbett OCH stänger) i vissa situationer.. Inte som sina gelikar och släktingar som mer kortar sig och drar in nosen, den här kan ligga på.
Har lätta tömmar men gillar inte att de "fladdrar" för vinden och inte känns mot kroppen. Det blir mest bara mun och inte kroppskontakt lixom.
Så häftigt att bara gå och "lägga om" tömmarna och förändra positioner!

Tja, ska prova med grimma igen och kolla läget. Är rätt kul arbete då det flyter. Bra med omväxling även om det är svårt. Ett sätt att hitta falluckor och brister om inte annat!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver älta lite. Hoppas att det är okej och jag kan få lite nya infallsvinklar? Eller så får jag bara bekräftat det jag redan vet...
Svar
0
· Visningar
862
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Äntligen börjar det kännas bättre på jobbet. Jag tror att jag kan säga nu att jag har förflyttats från ”ny-på-jobbet-ångest”-fasen till...
Svar
0
· Visningar
223
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 924
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag känner att jag behöver input från er som varit med om eller haft närstående som gått i väggen ordentligt. Den 1 Mars 2013...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 384
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar