Långa klor

Sv: Långa klor

Kommer det en droppe blod så är du på gränsen mellan pulpa o färskt horn, ingen fara men klipp inte längre då manglar du pulpan o kan i värsta fall klippa i tåbenet.
Jag rekommenderar tät klippning så när som möjligt i tunna skivor så nära pulpan som möjligt ev till en droppe blod men inte längre.
PL

KL Kruxet med att söva o kapa klorna till "lagom" längd är att man inte vet vad man gör om man inte mankerar o röntgar så att man åtminstone vet var benet går men även då kan man gå en bra bit in i känsliga mjukdelar.
PL

klipp så nära pulpan du kan, utan att skada, pulpan brukar oftast dra sig tillbaka då, men det kan ta sin tid! så länge den inte lider av de långa klorna tycker jag du ska satsa på det. men är dom akut långa och han har svårt att gå så åk till vet i värsta fall...

Nej så farligt är det inte:)
Klorna går inte i golvet när han står men de tar ju i parketten när han går. Så det är inget han lider av men jag hade gärna sett att de var lite kortare.

Jag har samma problem med min vovve, jag filar med en kraftig fil 2 ggr i veckan. Med fil kan man komma ända intill pulpan varenda gång. Guld värt :love:

Min hund blev sederad för att fixa två klor som spräckts så pulpan hängde fritt som en liten ormtunga. Man brände i klorna/pulpan och jag minns att min hund stönade där han låg, när dom brände, fastän han var sederad och hade ögonen slutna.

Däremot upplevde jag inte att han hade ont efteråt, han fick inget smärtstillande men varken slickade eller haltade eller verkade påverkad.

Ja men min fråga var snarare vad ts anser vara så nära pulpan som möjligt.
PL

Hunden i fråga har ljusa klor så man ser rätt bra. Ungefär 1 mm från pulpan tycker jag är gränsen. Det jag menar är pulpan dvs det röda som ser ut att innehålla blodkärl. Men sista biten är ju väldigt smal, är det den du menar består av kärltillväxt och att man kan klippa till första droppen utan risk?

så länge den inte lider av de långa klorna tycker jag du ska satsa på det. men är dom akut långa och han har svårt att gå så åk till vet i värsta fall...

Nej nej, klorna är långa men han har absolut inte svårt att gå eller verkar besvärad av det.

Ibland sederas hundar med ett morfinliknande preparat och då är de smärtlindrade iallafall för minst tolv men ibland för tjugofyra timmar framåt. Det kan vara därför din hund inte upplevde smärta efteråt.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 654
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 388
Senast: Mkb
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka