Lång transportfärd för unghäst!!!

P

pott

Funderar på att köpa en ny häst. PROBLEMET är att jag tänkt mig en unghäst mellan 1-3 år... OCH jag har hittat 2 intressanta hästar på 1 respektive 3 år. Ingen av dem har åkt transport förrut och det är runt 40 mil från mitt hem!!! Hur har NI gjort i en sådanhär situation?!! (Tror inte hästarna pallar en sådan färd?!) :confused:

Sv: Lång transportfärd för unghäst!!!

Hva gjorde du? Har det samme problemet nå.

40 mil är väl inget. När min häst var 7 månader åkte hon över 100 mil ensammen. Dom åker ju i fina lastbilar och oftast med sällskap hela tiden..Klart dom pallar det. Är ju inte riktigt samma sak som att åka en vanlig skakig hästransport.

Hvis den skullle stått på en transportbil, hadde det jo vært greit. Jeg skal hente den selv og må da bruke henger, desverre :crazy:

Jag hämtade mitt föl i egen transport när hon var 5 mån och 3 veckor.
Vi hade 55 mil att köra. Det tog ca 8 tim.
Det var läskigt men gick toppenbra.
Fördelen med föl är ju att de åker lösa.

Skulle också överväga häst buss om det var en 1-3 åring, men kolla noga innan med transportbolaget om de tänker övernatta eller göra långstopp under din hästs resa.
Så du vet om det.

Helt klart skall du använda dig av transportföretag, ge dig inte på att köra en unghäst i den åldern som inte är körd innan i vanlig transport så långt. Är du tvungen att ta den i vanlig trailer så kör den tillsammans med en kanonstabil gammal häst som kan vara tryggheten för den unge. Unghästar är otåliga och mkt påhittiga. Har hört många skräckhistorier av de som gett sig på att köra med vanlig trailer långt så de pengar det kostar att anlita transportföretag är väl värda varenda krona.

Jag transporterade själv för några år sedan min dåvarande 10-månaders unghäst 50 mil i vanlig hästtransport. Det fungerade alldeles utmärkt, vill jag minnas.
Han skulle från Småland till Uppsala för att opereras (vilket inte blev av, utan han avlivades i stället, men det är en annan historia..). Hade förvisso åkt några gånger (kortare resor) ihop med mamma innan detta, utan problem.

En stor skillnad i dit fall är också att du känner unghästen vilket den som frågade inte gör då hon skulle köpa den. Dels känner du till hur den brukar vara i temperament, sedan är det en ganska vässentlig skillnad om något skulle inträffa tex hästen får panik eller liknande om det är en människa som hästen har vuxit upp med eller en vilt främmande människa som hästen inte har något förtroende för ännu som skall försöka reda upp situationen. Tex har ett stort stuteri jag känner till klart sagt ifrån nu att skall unghästarna mer än korta sträckor när de blivet sålda så skall de åka med buss detta efter 2 otäcka händelser med sålda unghästar bara sista året som såldes och hämtades i vanlig trailer, kan säga att ingen av dem kom levande fram till sin nya ägare. Den ena fick panik när en lastbil passerade på motorvägen försöker ta sig ut genom framfönstret (bara ett litet) lyckas spränga sig igenom väggen och fastnar halvvägs med bakdelen kvar i transporten bara för att nämna ett av tillbuden. Visst kan det gå bra men det kan lika gärna sluta illa när man skall köra orutinerade hästar, visst kan det hända även på korta sträckor men sannolikheten ökar ganska markant när man skall köra så långt.

Hej! Hämtade i somras hem våran då 1,5 åriga bruksnordis. en resa på ca 55 mil, då hade han åkt endast en 1mils tur i transport till ett bete ihop med en annan häst.
vi var jättenervösa och förväntade oss massor av hemskheter.
men hemfärden gick hur fint som helst, han åkte en vanlig transport efter bilen (ny, stor och ljus boggiemodell) och mumsade på hö hela vägen hem. Ensam!! vi var överlyckliga och stolta över våran lilla gubbe som var så duktig! så jag tror att det borde gå bra för er, ha en stor och bekväm transport bara.

99 ggr av hundra är det inna problem...så länge man inte GÖR det till ett problem eller förväntar sig det värsta. Jag har transporterat så många unghästar genom årens lopp och det har aldrig varit problem med detta...

När jag köpte min yngsta häst var hon två år och uppfödd på Gotland. Aldrig lastad förr och knappt hanterad var hon också. :smirk: Vi fångade in henne i en fångstgrind, puffade på henne på släpet (vilket gick förvånansvärt lätt) och sen tuffade vi iväg till, ja just det ja, FÄRJAN! :crazy:
Pga att det hade gått så lätt att få på henne på släpet så var jag i sjukt god tid till färjan = ännu mer väntetid... från färjan var det också rätt långt att åka (ca 7 mil) på väldigt krokig väg så innan vi kom fram hade vi varit på väg i på tok för många timmar. :eek:

Hästen klev ur transporten lugnt och fint som ett äkta fullblodsproffs ( :love: ) och har inte haft några men efter resan sedan dess. Hon är inte särskilt svår att lasta trots att vi åker så sällan att jag inte skulle blivit förvånad om hon var det... :smirk:

Så - måste man så måste man och bara man inte överdramatiserar det hela och sen tar det lugnt när man introducerar lastning för hästen igen senare i livet, så borde det inte innebära några problem.

/JES

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 888
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
32 33 34
Svar
678
· Visningar
49 307
Senast: Ray
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 404
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 687
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka