Lång rygg....

G

Gul_blomman

Min häst har blivit behandlad av en Equiterapeut och det har gått jättebra. Det hon sa är att han har ganska lång rygg och att det är viktigt att vi gör övningar som stärker ryggen. Han ska bl.a gå i rätt form när vi rider mm. Nu är det så himla många år sen jag red på ridskola och jag har lite glömt bort finliret på hästryggen eftersom vi mest är ute och lullar i skogen. Vad har ni för idéer om bra övningar? Han söker sig gärna nedåt med huvudet när jag rider men det är ju inte alls samma sak som att han går i rätt form. Hur ska jag få honom att jobba bakifrån och framåt ;)
Tacksam för alla svar. Vi har ingen ridbana hemma så det mesta måste gå att göra i naturen.
Tack på förhand!

Sv: Lång rygg....

Kan du inte börja rida för någon bra tränare inom någon inriktning? Jätteroligt, lärorikt och du får alldeles säkert svar på dina frågor.

Jag skulle jättegärna rida för tränare om det fanns möjlighet till det. Eftersom min häst är jättekrånlig att lasta och vi måste åka transport för att komma till tränare så känns det ganska bökigt. Förhoppningsvis får vi ridbana i "hemmastallet" inom en överskådlig framtid och då blir det förstås lättare.

Finns det ingen tränare i närheten? Min tränare bor 15 mil härifrån, och jag rider för honom regelbundet under sommaren. Han kommer hit, så jag behöver inte lasta och köra någonstans. Jag har varken ridbana eller ridhus närmare än 10 mil, men det funkar ändå.

Finns det ingen tränare i närheten? Min tränare bor 15 mil härifrån, och jag rider för honom regelbundet under sommaren. Han kommer hit, så jag behöver inte lasta och köra någonstans. Jag har varken ridbana eller ridhus närmare än 10 mil, men det funkar ändå.

Var rider du då? I hagen?

halvhalter är jätteviktiga och bra för att få rygg/bakbens aktivitet.
var hästen har sitt huvud bryr jag mig inte så mkt. om, hellre att hästen går lång/låg än att den går högt och tappar ryggen/bakbenen.

rid i skogen! alltså I skogen, stiglöst, då blir hästen tvungen att arbeta med alla benen, lyfta på fötterna, tänka, se sig för, och detta kommer leda till att den måste aktivera ryggen oxå.
stå upp i stigbyglarna, halvlånga tyglar. håll i manen så du inte stör.
rid över stockar, bommar, nedfallna träd, etc.

bra sätt att träna om du inte vill/kan träna för instruktör, vilket nog är det bästa dock.

antar att du menade KL? För allt det där gör jag redan ;)

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Skulle behöva lite tips… Runt år 2000-2001 kanske så blev jag sparkad i ländryggen i en fotbollsmatch, oprovocerat. Jag ramlade framåt...
2
Svar
22
· Visningar
2 367
Senast: illusion
·
Träning Har en fråga angående att rida över stock och sten i muskeluppbyggande syfte. Hur ofta och hur länge ska man göra det för att få mest...
Svar
8
· Visningar
1 268
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama