Lång päls ?!

L

lindaplutt

Mih min ponny börjar få lång päls NU :crazy:

Hon klipptes i oktober, sen har hon gått täckad tills för några veckor sedan då det började bli finare väder . Först började den "fina" pälsen växa ut men nu är den jätte lång på visa ställen :eek:

den är inte lika tjock som vanlig vinterpäls utan stråna är långa liksom , har alltid klippt mina hästar förut i oktober och dom har blivit fina i pälsen !

Någon som har några ideér vad det kan bero på ?
 
Sv: Lång päls ?!

Den kalla våren tror "mina" veterinärer att det är som spökar. Jag har en häst som gjort likadant, dvs satt någon sorts halvdan vinterpäls nu.

Han klipptes i okt/nov, fällde det oklippta i dec/jan och var sommarpälsad i mars. Sen har ju mars/april varit ovanligt kalla och han fick då för sig att det var bäst att pälsa på sig. Dock bara längre strån ingen ullpäls.

Jag har fått lite olika rekommendationer från veterinärerna. En har sagt klipp, så kommer han frörhoppningsvis i fas medans andra har sagt att han kanske kan fälla av detta när han släpps på bete av att gå ute dygnet runt och få i sig mer protein. En har påpeket att dessa långa hårstrån faktiskt är ganska bra också, skyddar mot insekter och sol...

Jag avvaktar till betessläppet så länge han är pigg och glad i övrigt och pälsen är blank och fin och inte blir mammutlik...
 
Sv: Lång päls ?!

Okej, skönt att höra att det inte bara är min ponny som är knas då :D

Hon har kort fin sommarpäls på halsen, på benen sitter det fortfarande kvar vinterpäls (dom klipptes aldrig) men på t.e.x bogen så är det jätte långa fula hårstårn .
 
Sv: Lång päls ?!

Puttar lite :angel:

Någon mer som vet vad man kan göra åt det ? Klippa eller låta va ?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 870
Senast: Takire
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 335
Hästvård Vi har ett gång ponnys i stallet som samtliga har kvar sin vinterpäls. De fäller men pälsen är fortfarande lång och tjock. Det känns ju...
2
Svar
30
· Visningar
2 898
Senast: Tualma
·
Hundhälsa I vintras tappade Ruben päls, bara på ett ställe på sidan av kroppen. Ingen klåda och huden var inte irriterad. Det kom från ena dagen...
Svar
0
· Visningar
703
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp