Lång och tjock man!

N

Nellie

Min ponny har väldigt lång och tjock man. Den är nog ca 20 cm lång och rejält tjock. Men nu ska vi börja tävla ganska mycket dressyr, och det är en omöjlighet att göra snygga knoppar med all denna man... det går nästan inte att rycka den, hon blir jättearg och går fram och tillbaka och "mosar" in den som rycker i väggen, det känns som om hon snart ska resa sig på bakbenen. Har testat med att jag hat matat henne med både krafft och hösilage för att hon inte ska tänka så mycket på det, men det hjälper inte.

NÅGON som har ett tips på vad jag kan göra?? :confused:

Sv: Lång och tjock man!

Har inget riktigt bra svar på detta mer än att det förmodligen bara är att härda ut... Ta lite i taget och dom brukar va känsligast just bakom öronen....

Lycka till!!!

Om du har bestämt dig för att du vill korta av manen och det inte går att rycka den, så är ju ett alternativ att klippa (sax) eller skära den med trimkniv.

Tycker det är taskigt att rycka manen på en häst som tydligt visar att den ogillar det.

Klipp eller använd trimkniv istället, det kanske inte blir lika snyggt men hästen blir desto gladare :cool:

Är det värt att bremsa hästen bara för att korta manen? Då kan du väl lika gärna slå omkull den och binda fast den till marken på en gång.. okej, nu överdrev jag, men jag tycker inte det är rätt mot hästen.
Dessutom, kan det inte vara snyggt med lång man för omväxlings skull? 20 cm är ju ingenting..

Neej, jag tycker också att det känns lite överdrivet att bremsa för att rycka manen .. :/ men den måste kortas för det går inte att knoppa när den är så lång som den är :) men jag ska nog testa med en mankniv! :) tack för tipsen :bump:

Min ponny har väldigt lång och tjock man. Den är nog ca 20 cm lång och rejält tjock. Men nu ska vi börja tävla ganska mycket dressyr, och det är en omöjlighet att göra snygga knoppar med all denna man... det går nästan inte att rycka den, hon blir jättearg och går fram och tillbaka och "mosar" in den som rycker i väggen, det känns som om hon snart ska resa sig på bakbenen. Har testat med att jag hat matat henne med både krafft och hösilage för att hon inte ska tänka så mycket på det, men det hjälper inte.

Jag förstår att hon inte vill få håret utslitet med rötterna... Kan du inte göra rotfläta då? Min ponny har oxå jätteman... Blir fint på henne... men jag tävlar ju iofs inte ;)

Min häst tycker inte heller om att bli ryckt. Nu är hon dräktig och inte tävlingshäst längre så då låter jag henne slippa undan och tunnar ut med saxen istället. Ett tips är annars att du rycker precis efter ridning, när hästen är varm brukar håren lossna lättare. Ta lite hår i varje tag. Du kan också testa att rycka uppåt, en del hästar tycker att det är bättre. Lycka till.

börja med att klippa den till önskad längd, rid hästen varm och kör sedan med trimkniv efter ridningen

Har du provat att sitta på hästen när du rycker?
En ponny hemma är hopplös att rycka om man står på marken men sköter sig finfint när man sitter på ryggen :D

Generellt sett:
•Ryck när hästen gått ett tufft träningspass. Då lossnar manen lättare.
•Klipp först av den värsta längden och använd sedan trimkniv. Jag rycker aldrig längre utan använder trimkniv, jag får för ont i fingrarna annars ;)
•Är det hopplöst, så bremsa. Det dör inte hästen av. (Oh ja, hoppa nu på mig om att jag är hästplågare :smirk: )

Jag skulle föredra att antingen klippa, använda trimkniv elelr fixa stubb om ponnyn passar i det. min ponny som jag ägde förut hatade att bli ryckt å det gick verkligen inte att knoppa det var så jäkla tjockt. Så vi fixade stubb istället blev jätte snyggt :)

1043188618_l.jpg

Tänk på om du använder en trimkniv, använd den på underhåret!

En tjej i mitt stall gjorde nått konstigt på en häst som heller inte gick att rycka. Hon använde en trimsax och visst blev det bra. Tills det började växa ut igen :crazy:
Då var det tussar i hela manen som växte överallt.

Jag bara måste ifrågasätta, känner jag.... Är det verkligen helt nödvändigt med knoppar bara för att man vill tävla i dressyr....?!?!?

tycker häller inte att du ska bremsa , spec inte för en sån sak!
men det kan bli jätte fint om man använder sax eller trimkniv också:) .. det blev super fint på lillponnyn , iofs e inte jag bra på det men iaf ! ;)

Går det inte att göra en inbakad fläta istället för att knopa? Har sett många som har det på hästar med längre man :)

Tycker inte du ska rycka manen på hästen om han så tydligt ogillar det!

Jag tävlade dressyr på min förra häst, en islänning. Av förklarliga skäl rätt omöjlig att knoppa. :crazy:

Jag gjorde istället en typ av inbakad fläta som kallas "Ardennerfläta". Jättefint! :love:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
3 493
Senast: kma
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 645
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sötpotatis
  • Pizza (hemgjord)
  • Vinterföräldrar 24/25

Hund, Katt, Andra Djur