Lång och låg???

Sv: Lång och låg???

Delvis kanpplån
Jag tycker att de här raderna är väldigt spännande i sig. Bra formulerat.

För det är liksom här allt börjar.

Jag rider aldrig med speglar, ytterst sällan har jag någon på marken, jag tycker det är svårt att känna exakt var hästen har nosen, var hästen placerar sin bakben.

Hur gör man då?
Hur gör den "stora massan" där ute, som rider under samma förutsättningar som jag?

ÄVen om hela denna tråd är spännande, så blir det ibland på lite för hög nivå. För vad är viktigast?
Självklart så är bakbenen viktiga/viktigast, men om man har andra svårigheter eller en häst som inte är så utbildad, så måste man kankse först få den lång och låg, i långsamt tempo, så ryttaren hänger med, att få den eftergiven i sidorna tvingar ryttaren till koordination, och sedan, men en mentalt avslappnad häst, kan man jobba in bakdelen.
För någon kan detta moment ta en kvart, för andra flera år.

Sedan är det ju säkerligen inte efter den omdebatterade utbildningskalan, men svårigheterna är där männsikor, framförallt unga rider mycket själv.

Jag brukar gå efter att hästen är alert för hjälperna åt "alla håll och riktningar" - framåtbjudning, förhållning, åt sidan, öppna, sluta - med lagom "tryck" i handen (förenklat). Har man hästen alert för hjälperna och framför skänkeln så "lossnar" den alltid, även på rakt spår. Går det enbart att lossa hästen på volten så är den för spänd redan i inledningsskedet, så då bör man kanske ta sig en liten tänkare över hur man rider ö h t, om sadeln verkligen passar, om man ska ringa kiropraktor (hästen kan bli sned i hagen så det behöver inte ha med ryttaren att göra) o s v.

aaaanågot du kan prova är att tömköra den, dubbelspänn yttersidan,och ha bra stöd där, tom ställ utåt om det behövs. ta små fina ledande tag i innertömmen, släpp efterhand ut ytter lite när den söker sig ner. De flesta hästar gör detta mycket bra på töm, blir lite mindre spända i formen. När den vant sig att gå här så börja ett ridpass med att köra med sadel, går bra att spänna i den när hästen kan, sitt sedan upp och fortsätt. Förstår den inte, kan du prova att spänna ytter från gjord till bett och sedan mellan frambenen en stund för att visa den vägen. kör i lite undertempo i början.

Jag brukar gå efter att hästen är alert för hjälperna åt "alla håll och riktningar" - framåtbjudning, förhållning, åt sidan, öppna, sluta - med lagom "tryck" i handen (förenklat). Har man hästen alert för hjälperna och framför skänkeln så "lossnar" den alltid, även på rakt spår. Går det enbart att lossa hästen på volten så är den för spänd redan i inledningsskedet, så då bör man kanske ta sig en liten tänkare över hur man rider ö h t, om sadeln verkligen passar, om man ska ringa kiropraktor (hästen kan bli sned i hagen så det behöver inte ha med ryttaren att göra) o s v.

Men det kan ju faktiskt vara så att hästen är spänd av andra orsaker som är helt naturliga:confused:

Har du aldrig ridit en hsät som är spänd pga okoncentration, störningar i omgivningen, mm. En häst är väl ingen maskin, den kan vara extra upphetsad och spänna sej en dag utan att det beror på ridningen:confused: Det finns inget som säger att den "automatiskt ska..."

Då gäller det att hitta sätt att rida som gör att hästen blir mer avspänd och fokuserar helt enkelt. Det är väl knappast skäl att ringa kiropraktor det första man gör.:confused:

Att själv vara avspänd, att själv fokusera och med att rida på et sätt som lugnar hästen brukar det gå. Det är väl också individuellt vad för typ att rörelser/arbete som lugnar hästen. Jag har viss saker jag gör andra kanske andra sätt.

Idag fick jag rida min häst som Axel säger att man INTE ska göra

Jag fick ha innerhanden LÅRET, ha ytterhanden vid mankammen STILLA och ganska lång tygel. Jag fick jobba med inner skänkel för att få ut honom på det spår jag hade tänkt, ibland fick jag överdriva inner skänkel och föra fram den "löjligt mycket". Men vilken effekt!!! :bump:

Han tyckte att arbetet var sköööönt, men dock fick jag ha kvar handen på låret (typ, i höger varv fick jag ha det på låret för att jag skulle själv jobba med min kropp och INTE tränga in som jag gör annars, så detta var mest för att "skola om" min egen kropp) tills han "släppte till" dock utan dragkamp, hårda händer osv, utan mer visa vägen.

När han var "lös och ledig" så fick jag ta bort handen från låret och mer "tänka" det tygeltaget och ha honom mer rak

för min häst funkar det jättebra, oavsett hur du gör, ta hjälp av en bra tränare (och hur lätt är det att hitta en sådan??) och våga testa!!

Senast ändrad:

Härlig malinsky, så har jag ridit min valack, när han var yngre, det är lätt att fastna med handen på låret, så det gäller väl att ha en rörlig handled.

En del fungerar på vissa hästar, annat på andra.

Hm, jag har aldrig klarat av att lossa min häst på rakt spår.
Det gäller både i gamla och i nya inprovade sadeln.

Själv använder jag övningar för att få hästen "oljad" och avspänd.

Din beskrivning är ju målet. Så där ser jag en del rida fram på elittävlingar.
Men, svårigheten kvarstår, om man inte kan se/känna var hästen håller nosen/baken, om man inte har någon på marken som tittar.

Härlig malinsky, så har jag ridit min valack, när han var yngre, det är lätt att fastna med handen på låret, så det gäller väl att ha en rörlig handled.

En del fungerar på vissa hästar, annat på andra.

Ja, och "fröken" var noga med att när han "släppte till" - smög tillbaka till "rätt" position med handen. Jag vill vääääääääääääldigt gärna tränga med höger hand i höger varv, så det var lika mkt omskolning av min *taskiga* sits... Föra uuuuuuuuuuuut handen och inner skänkel när han tränger inåt, inte tränga in med handen.. attans vad svårt det var :devil: Men vilken skillnad det blir :bow:

Jag hade inga problem med att fastna där, mina problem var att ha den kvar där ute :o

Håller med i sak, men det man får tänka på är att hästar är olika och för det första är "alla" ojämna av naturen till en början och sen finns det som flashlight skrev hästar som mer eller mindre spänner sig av sig själv. Tror faktiskt inte någon häst (kanske undantagsfall) slappnar av med ryttare på ryggen utan att ryttaren på ett eller annat sätt ber om det. Sen om den blivit tillräckligt van att bli riden och känner sig trygg med ryttaren + ryttarens hjälper så eventuellt, men överhuvudtaget tror jag det är mer en regel än undantag att det finns spänningar att jobba bort. Man kan "alltid" få ett snäpp till av avslappning! :p (eller längningen av rygglinjen för att förtydliga lite). Annars märker man det lätt när hästen börjar bli mer samlad att den trycker ihop sig istället för att bibehålla lång överlinje och korta "mittlinjen".

Har varit med om ett extremfall som mentalt spände sig så fort den blev lite stressad/orolig eller den kände att den behövde ta i. En orsak kan ha varit att den från början hade problem med ryggen, men även när de spänningarna var borta (kanske inte 100% men tillräckligt för att den normalt sett inte ska störas av det) så kunde den spänna ihop sig som :devil:. Det sjuka var att om man "sa till" den att sluta fjanta sig (skaka lite på tygeln eller säga "NEJ!") så slappnade den av, typ som att man behövde påminna den om att inte sura. Fast den hästen var allmänt väldigt skum, när den skulle skos t ex kunde den vara helhispig och stå och veva med bakbenen men röck man till i grimman konsekvent när den var på väg att sparka stod den lugnt och sov efter ett tag. Mentaliteten mao.

När du skriver det så minns jag att jag fick gör så för väldigt länge sen på en häst, men sen fick jag skäll av tränare när jag gjorde så senare. Absolut inte handen på låret.

Jag tror jag fick göra det då för att leda men samtidigt hålla still handen genom att lägga den mot låret:o men är osäker. Jag kan minnas fel ang orsaken, det väldigt många år sen.

Det viktiga med en skicklig tränare är att den ser vad som behövs på varje häst, och för varje ryttare ihop med den hästen, det går ju inte att ha samma "recept" till alla, bla därför det blir så knepigt när man vill ha konkreta ridråd via internet. Nya tankar kan man ge men inte direkta råd egentligen, eftersom man inte vet mycket om varken häst eller ryttare.

icke, tränaren är ju a & o :)

ang recept har jag tidigare skrivit att detta är lösningen just nu för MIN häst...

Men det kan ju faktiskt vara så att hästen är spänd av andra orsaker som är helt naturliga:confused:

Har du aldrig ridit en hsät som är spänd pga okoncentration, störningar i omgivningen, mm. En häst är väl ingen maskin, den kan vara extra upphetsad och spänna sej en dag utan att det beror på ridningen:confused: Det finns inget som säger att den "automatiskt ska..."

Då gäller det att hitta sätt att rida som gör att hästen blir mer avspänd och fokuserar helt enkelt. Det är väl knappast skäl att ringa kiropraktor det första man gör.:confused:

Att själv vara avspänd, att själv fokusera och med att rida på et sätt som lugnar hästen brukar det gå. Det är väl också individuellt vad för typ att rörelser/arbete som lugnar hästen. Jag har viss saker jag gör andra kanske andra sätt.

Jag menar en spänd häst generellt, att den inte går att få avspänd utan att rida på volten någon dag. Men även en tillfälligt spänd häst ska gå att få loss utan att behöva rida på volten. Då är det i huvudet det sitter så då beror det ju inte på spända muskler p g a tidigare ridning.

Så här gör jag!

Vill även säga;

Om man har en ny häst, eller ska börja utbilda/skola om, så kan det ta ett par veckor till ett par månader till ett par år att bli synkade. Allt beror på hästens och/eller ryttarens utgångsläge; ålder, erfarenhet, styrka, neg fysiska symtom mm.

Så här gör jag!

Så då skriver jag igen också då att spändhet inte självklart har med ryttare mm att göra, utan att en häst är ingen maskin utan en levande varelse som kan bli spänd av yttre omständigheter tex störningar i omgivningen.

Bara rakt fram kan man ju inte helelr rida om det inte är på en väg ute förstås men annars blir det ju om inte annat hörn och att man vänder över hästen ibland, och då ställer och böjer man hästen, så då kan man ju lika bra arbeta några varv på volten också. Varför skulle man inte kunna göra det?
Det du beskriver är ett mål och hästen ska helst vara där från början men det finns ju många skäl till att den inte alltid är det.

Jag rider rätt lite på volt också, men inte bara rakt fram det kan det ju aldrig bli.

Det som blir ett problem är väl om man tappar hästen så fort man går ut på ett rakt spår. Att rakrikta är lättare på en volt.

Så då skriver jag igen också då att spändhet inte självklart har med ryttare mm att göra, utan att en häst är ingen maskin utan en levande varelse som kan bli spänd av yttre omständigheter tex störningar i omgivningen.

Bara rakt fram kan man ju inte helelr rida om det inte är på en väg ute förstås men annars blir det ju om inte annat hörn och att man vänder över hästen ibland, och då ställer och böjer man hästen, så då kan man ju lika bra arbeta några varv på volten också. Varför skulle man inte kunna göra det?
Det du beskriver är ett mål och hästen ska helst vara där från början men det finns ju många skäl till att den inte alltid är det.

Jag rider rätt lite på volt också, men inte bara rakt fram det kan det ju aldrig bli.

Det som blir ett problem är väl om man tappar hästen så fort man går ut på ett rakt spår. Att rakrikta är lättare på en volt.

Jag menade också att hästen kan vara spänd p g a yttre omständigheter, men då sitter inte spänningen primärt i musklerna, utan i huvudet.

Självklart ska man ställa och vända hästen i olika övningar om det behövs för att få den lång och låg (vilket det inte alltid gör på en häst som man är synkad med, som inte har några spänningar och som är något skolad iaf), och det går enligt mig bättre på ett rakt spår, ute i skog och mark, än att "ställa och böja" på en volt.

Ja, visst kan man tappa hästen, men det beror på att man inte har bakkärran (ibland hela hästen) med sig. Rider man för mycket på volt så kan hästen enligt mig bli för lång och för avslappnad och då hamnar bakkärran efter på grund av det.

Men visst, är man inte rutinerad kan man kanske behöva en volt för att ens få hästen något lång och låg.

Ja, visst kan man tappa hästen, men det beror på att man inte har bakkärran (ibland hela hästen) med sig. Rider man för mycket på volt så kan hästen enligt mig bli för lång och för avslappnad och då hamnar bakkärran efter på grund av det.

Men visst, är man inte rutinerad kan man kanske behöva en volt för att ens få hästen något lång och låg.

Vi är kanske överens om en del i alla fall. MEN spänning i huvudet sätter sig i kroppen både på människor och hästar. Det kan lika gärna vara ryttaren som är spänd, inte så ovanligt.

Du ska nog inte heller i svaren förutsätta att alla här är så rutinerade att de aldrig tappar hästen, :rofl: :rofl: Det är nog ingen av oss, faktiskt. I vissa lägen tappar t o m elitryttare om det uppstår extrema störningar eller hästen är på extra laddat humör. Så det handlar nog inte bara om orutin :idea: Och vi är bara bukeryttare här

Och dessa orutinerade som du skriver om som bara kan få hästen L&L på volt, var det okej då eller hur var det? Fattade inte riktigt det.

Vi är kanske överens om en del i alla fall. MEN spänning i huvudet sätter sig i kroppen både på människor och hästar. Det kan lika gärna vara ryttaren som är spänd, inte så ovanligt.

Du ska nog inte heller i svaren förutsätta att alla här är så rutinerade att de aldrig tappar hästen, :rofl: :rofl: Det är nog ingen av oss, faktiskt. I vissa lägen tappar t o m elitryttare om det uppstår extrema störningar eller hästen är på extra laddat humör. Så det handlar nog inte bara om orutin :idea: Och vi är bara bukeryttare här

Och dessa orutinerade som du skriver om som bara kan få hästen L&L på volt, var det okej då eller hur var det? Fattade inte riktigt det.

Spänningar i huvudet påverkar inte musklerna på samma sätt, till att vara fulla med slaggprodukter eller till negativa "långvariga" spänningar (kanske knutor och liknande), som dålig ridning eller dålig utrustning framkallar.

Visst kan man tappa hästen, men hur länge håller den sekvensen i sig, går hästen emot innan man får den med sig igen o s v, o s v?

Nej, jag är ingen stor förespråkare av volt ö h t, men har man inte rutin nog att få hästen lång och låg på annat sätt så må det väl vara hänt. Det är väl de mer rutinerade som rider på volt som jag opponerar mig emot, eftersom de kan "alla knep" för att få hästen nästan lealös i överlinjen, d v s den arbetar inte korrekt med hela muskelkedjan då.

Spänningar i huvudet påverkar inte musklerna på samma sätt, till att vara fulla med slaggprodukter eller till negativa "långvariga" spänningar (kanske knutor och liknande), som dålig ridning eller dålig utrustning framkallar.

Visst kan man tappa hästen, men hur länge håller den sekvensen i sig, går hästen emot innan man får den med sig igen o s v, o s v?

Nej, jag är ingen stor förespråkare av volt ö h t, men har man inte rutin nog att få hästen lång och låg på annat sätt så må det väl vara hänt. Det är väl de mer rutinerade som rider på volt som jag opponerar mig emot, eftersom de kan "alla knep" för att få hästen nästan lealös i överlinjen, d v s den arbetar inte korrekt med hela muskelkedjan då.

Nej naturligtvis blir det inte mer långvariga låsningar o spänningar om hästen är spänd i huvudet en gång eller några gånger. Men om den är det ofta eller alltid är det en annan sak. För då jobbar den troligen inte avspänt utan med fel anspänning i musklerna hela tiden.

Alltid svårt med hästar som går över hand samt sänker ryggen. Försök att rida ganska sakta mycket halvhalter och lägg inte någon hand på låret.! Handen ska vara mjuk. mjuk samt buren. Om man har en mjuk och följsam arm/hand behöver man inte ha långa tyglar.

Rid med en rörlig ledande innerhand sitt inte o fippla utan låt han hitta stöd på ytter tyglen, att sänka hästen tar tid.. tid och massa tid. Hitta en bra tränare som kan hjälpa er. Lycka till.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
682
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av...
2
Svar
29
· Visningar
774
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst