E
Equiform
Sv: Lång och låg???
Jag brukar gå efter att hästen är alert för hjälperna åt "alla håll och riktningar" - framåtbjudning, förhållning, åt sidan, öppna, sluta - med lagom "tryck" i handen (förenklat). Har man hästen alert för hjälperna och framför skänkeln så "lossnar" den alltid, även på rakt spår. Går det enbart att lossa hästen på volten så är den för spänd redan i inledningsskedet, så då bör man kanske ta sig en liten tänkare över hur man rider ö h t, om sadeln verkligen passar, om man ska ringa kiropraktor (hästen kan bli sned i hagen så det behöver inte ha med ryttaren att göra) o s v.
Delvis kanpplån
Jag tycker att de här raderna är väldigt spännande i sig. Bra formulerat.
För det är liksom här allt börjar.
Jag rider aldrig med speglar, ytterst sällan har jag någon på marken, jag tycker det är svårt att känna exakt var hästen har nosen, var hästen placerar sin bakben.
Hur gör man då?
Hur gör den "stora massan" där ute, som rider under samma förutsättningar som jag?
ÄVen om hela denna tråd är spännande, så blir det ibland på lite för hög nivå. För vad är viktigast?
Självklart så är bakbenen viktiga/viktigast, men om man har andra svårigheter eller en häst som inte är så utbildad, så måste man kankse först få den lång och låg, i långsamt tempo, så ryttaren hänger med, att få den eftergiven i sidorna tvingar ryttaren till koordination, och sedan, men en mentalt avslappnad häst, kan man jobba in bakdelen.
För någon kan detta moment ta en kvart, för andra flera år.
Sedan är det ju säkerligen inte efter den omdebatterade utbildningskalan, men svårigheterna är där männsikor, framförallt unga rider mycket själv.
Jag brukar gå efter att hästen är alert för hjälperna åt "alla håll och riktningar" - framåtbjudning, förhållning, åt sidan, öppna, sluta - med lagom "tryck" i handen (förenklat). Har man hästen alert för hjälperna och framför skänkeln så "lossnar" den alltid, även på rakt spår. Går det enbart att lossa hästen på volten så är den för spänd redan i inledningsskedet, så då bör man kanske ta sig en liten tänkare över hur man rider ö h t, om sadeln verkligen passar, om man ska ringa kiropraktor (hästen kan bli sned i hagen så det behöver inte ha med ryttaren att göra) o s v.