Lång och låg???

Sv: Lång och låg???

Visst kan det vara så - även vi använder här olika ord för samma sak.

Det jag menar med bakbenen är att det inte går att få nån takt med bakbenen i tjotahejti.

Vilket de var på illustrationerna till artikeln.

Han började med framdelen - och jag menar att man först måste se till hela hästen - ung som du beskriver

Han kan ju ha menat att det inte är nån idé att fixera sej vid bakbenen förrän hästen är avspänd och arbetar igenom kroppen någotsånär liksidigt.
Många fixerar sej vid att få in baken och trycker ihop en spänd häst med följd att den bara kortar steget och ryttaren tror den är mer samlad med bakbenen under sig:crazy:
.

Delvis kanpplån
Jag tycker att de här raderna är väldigt spännande i sig. Bra formulerat.

För det är liksom här allt börjar.

Jag rider aldrig med speglar, ytterst sällan har jag någon på marken, jag tycker det är svårt att känna exakt var hästen har nosen, var hästen placerar sin bakben.

Hur gör man då?
Hur gör den "stora massan" där ute, som rider under samma förutsättningar som jag?

ÄVen om hela denna tråd är spännande, så blir det ibland på lite för hög nivå. För vad är viktigast?
Självklart så är bakbenen viktiga/viktigast, men om man har andra svårigheter eller en häst som inte är så utbildad, så måste man kankse först få den lång och låg, i långsamt tempo, så ryttaren hänger med, att få den eftergiven i sidorna tvingar ryttaren till koordination, och sedan, men en mentalt avslappnad häst, kan man jobba in bakdelen.
För någon kan detta moment ta en kvart, för andra flera år.

Sedan är det ju säkerligen inte efter den omdebatterade utbildningskalan, men svårigheterna är där männsikor, framförallt unga rider mycket själv.

Ja, det där känner jag igen mig i.

Tänkte också på att om man riden in takten i hästen, så är detta svårt utan att "störa" hästens balans.

FL: "Många fixerar sej vid att få in baken och trycker ihop en spänd häst med följd att den bara kortar steget och ryttaren tror den är mer samlad med bakbenen under sig"

Men med en alltför livlig häst (man har inte kontroll, på något plan...) - är det möjligt att få till lång o låg? Kan det inte vara därför som många trycker ihop, som du skriver? Av rädsla tex?

Jag har kanske fel i detta, men jag får för mig att min häst, för att kunna slappna av, måste "kuta av sig" först av allt. (Undrar hur skadligt det är med kall häst?) Om jag av ngn anledning inte orkar/har lust att promenera/longera e dyl en halvtimme. Sedan går det att arbeta med det jag tänkt.
Oftast går jag med hästen ett par km till ridbanan, och då funkar allt som det ska, det är då vi ska rida ut som det är så svårt att kunna få till L&L.

Ja, det där känner jag igen mig i.

Tänkte också på att om man riden in takten i hästen, så är detta svårt utan att "störa" hästens balans.

FL: "Många fixerar sej vid att få in baken och trycker ihop en spänd häst med följd att den bara kortar steget och ryttaren tror den är mer samlad med bakbenen under sig"

Men med en alltför livlig häst (man har inte kontroll, på något plan...) - är det möjligt att få till lång o låg? Kan det inte vara därför som många trycker ihop, som du skriver? Av rädsla tex?

Jag har kanske fel i detta, men jag får för mig att min häst, för att kunna slappna av, måste "kuta av sig" först av allt. (Undrar hur skadligt det är med kall häst?) Om jag av ngn anledning inte orkar/har lust att promenera/longera e dyl en halvtimme. Sedan går det att arbeta med det jag tänkt.
Oftast går jag med hästen ett par km till ridbanan, och då funkar allt som det ska, det är då vi ska rida ut som det är så svårt att kunna få till L&L.

Svarar ett par inlägg på en gång så delvis KL:idea:

Håller med mimus ang att det här är intressantare för de flesta än akademiska diskussioner om svensk /tyska skolor tills folk blir blåa i ansiktet:angel:

Hur man rider i praktiken.

Det är öht svårt att verkligen vara i balans med hästen. MEn en häst som springer och trippar är inte lättare att vara i balans med än att man själv försöker styra takten, tycker jag i alla fall.

Det du skriver om pigg häst, ibland är det faktiskt bra att rida ut en sväng först eftersom en galopp eller öht lite arbete ute kan göra hästen lösgjord och lagom igång innan man går in på ridbanan. Och samma ute, att kanske hinna med en galopp eller två innan man kan få hästen lite mer benägen att gå L&L avspänt.

Men jag vill oavsett pigg alltid ha kontakten fram till i munnen, även om den inte går att få att spänna av direkt alltid.

Men det är möjligt att få till lång o låg även på en livlig häst, som du frågar, men det går bla via takten, tycker jag.

Det kan ta en stund ibland om hästen är väldigt pigg, men man får ha tålamod och inte försöka jaga på, då blir det motsatt effekt.

Istället se till att själv vara avspänd, rida lugnt, (här kommer att ange takten in bla) lugn andning, inga spända muskler. Det påverkar hästen. Vi påverkas av om hästen är spänd, och den blir mer spänd om ryttaren spänner sig.

Att bara springa av sig tror jag inte på,(även en galopp ska vara kontrollerad och inte bara rusa iväg) men att man kan få grundarbeta längre så att hästen kommer mer till ro och blir avspänd, och att som sagt, själv vara lugn.

Ang att rida utan speglar mm så har jag inte heller det vilket jag saknar.

Däremot har jag tränare minst en gång/v oftast. Det är ovärderligt.

Man måste uppleva känslan när det är rätt ibland i alla fall, för att kunna känna igen hur det känns när hästen arbetar rätt. Det är jättesvårt om man aldrig får hjälp från början.

En sak är också att känna att den arbetar genom ryggen och kommer upp fram, är avspänd osv, men sen att känna var man har benen i tex skolorna och att känna var man har sig själv hela tiden:crazy:

Under perioder när jag bara ridit väldigt sällan för tränare så har jag haft det senaste tillfället med ändå i ridpassen ett bra tag, man får försöka hålla kvar känslan och försöka hitta tillbaka. Leva på det, så att säga, tilll nästa gång.

Något man kan göra är att titta på filmer tex och försöka se och känna känslan och ta med till sin egen ridning. Det bruakr jag göra.

Tex när varit jag på globen eller sett vm på tv eller så, så rider jag braaaaa :idea: ett eller två pass efter, genom att ta med känslan. Det låter väldigt fånigt för en del kanske, men det fungerar. Man tittar också hur de rider och försöker få med i sin egen ridning. Därför ville jag tex se värmningen på globen för det ger mej verktyg.:idea:

Men ridning är ju väldigt mycket känsla, därför är det inte så¨konstigt. Jag vet tränare som säger till unga tjejer: "känn dej som lussan" och det fungerar till viss del.

När man läser här så vet jag inte vad man ska titta på som bra förebild till slut:crazy: men jag tycker nog att tex unga ryttare lugnt kan titta på våra elitryttare och försöka förstå och hitta känslan och hur de inverkar.

Självklart så är bakbenen viktiga/viktigast, men om man har andra svårigheter eller en häst som inte är så utbildad, så måste man kankse först få den lång och låg, i långsamt tempo, så ryttaren hänger med, att få den eftergiven i sidorna tvingar ryttaren till koordination, och sedan, men en mentalt avslappnad häst, kan man jobba in bakdelen.
För någon kan detta moment ta en kvart, för andra flera år.

Sedan är det ju säkerligen inte efter den omdebatterade utbildningskalan, men svårigheterna är där männsikor, framförallt unga rider mycket själv.

Det där med tempot är viktigt, vad är rätt tempo för just min häst?

Hur behöver den gå för att dels få plats med att arbeta igenom och inte strypas, dels inte springa iväg? Det handlar väl i sin tur om att hitta balansen och takten.

Fysisk och psykisk avspändhet är a och o tror jag med. Då först fokuserar hästen på vad ryttaren vill. Känner igen det så väl på tittiga hästar som vill ha koll på allt och kanske bara "i förbigående" noterar att jag vill nåt :angel: :crazy: Det är då man lätt kan trycka ihop för tidigt och det blir bara en ond cirkel av spänningar och motstånd. Man måste ge det tid. Men ju mer genomarbetad och välriden hästen blir ju lättare är det. Cirklar har ju en tendens att bli goda, eller onda, det goda förstärker det goda osv.

Jag tror ärligt talat inte man ska tänka så mycket på bakbenen alls:eek: utan de kommer när man uppnår det andra, takten, avspändheten osv. halvhalterna ( som man inte får glömma)hjälper till att få med baken. Men tänker man på att få med baken tror jag man hamnar fel i grundridningen i alla fall. Sen blir det en annan sak när man kan finlira i olika rörelser, samla osv då kan man påverka varje bakben, men det kommer senare.

Om man fokuserar på det andra känner man sen att ryggen kommer upp och arbetar och då är ju bakbenen där.

En sak som inte så ofta skrivs om har jag märkt är att när man sitter i sadeln känna att hästen har två bakben och man själv två stjärthalvor:o Det hjälper ju till att både känna bakbenen och få med dem sen och att känna och påverka takten. Det är ju nåt man kan träna på själv utan speglar o nån på marken.

Blev lite långt nu:o

Jag tror ärligt talat inte man ska tänka så mycket på bakbenen alls:eek: utan de kommer när man uppnår det andra, takten, avspändheten osv. halvhalterna ( som man inte får glömma)hjälper till att få med baken. Men tänker man på att få med baken tror jag man hamnar fel i grundridningen i alla fall. Sen blir det en annan sak när man kan finlira i olika rörelser, samla osv då kan man påverka varje bakben, men det kommer senare.

Om man fokuserar på det andra känner man sen att ryggen kommer upp och arbetar och då är ju bakbenen där.

Det var hit jag ville komma:)

Och jag tror det inlägget hjälper TS grundfråga.

Behöver inte tillägga något mer.

Det var hit jag ville komma:)

Och jag tror det inlägget hjälper TS grundfråga.

Behöver inte tillägga något mer.

Vad bra att du återförde dit:bow: , trådarna hamnar på såna villovägar ibland :crazy:

KL
Skrev onödigt långt som vanligt, man borde läsa och stryka innan man skickar, går lite fort ibland med tangenterna. :o

Bara en parentes.
Jag rider alltid lätt i L o L formen o kan då få mer aktivitet genom att strama upp mig även här o det funkar- mer energi.

Jag tror det är väldigt individuellt vad man "ska" fokusera på. Framför allt tror jag inte på "ska".

Jag tänker väldigt mkt bakben och rygg i det jag gör. Jag upplever att jag inte behöver skolor per se för att uppnå lösgjordhet, samling osv. Men det är min högst personliga upplevelse. Den behöver inte vara rätt, den behöver inte vara fel. Allt är i betraktarens öga. Där jag ser god höjd rygg och fin häckaktivitet, ser någon annan bakom lod. Vi ser inte samma saker, och sånt är livet.

Har jag inte baken och ryggen på rätt ställe, blir allt _jag_ gör meningslöst. Men det behöver inte vara så för någon annan. Var och en har sin upplevelse av ridning.

Ingen av oss har ju rätt i långa loppet, allt handlar om vad man prioriterar och känner av. Man kan ju se det i tråd efter tråd där bilder visas upp. Någon ser en näst intill perfekt piaff, en annan ser en ryttare med höga händer. Vi har väldigt olika glasögon.

Jag skulle absolut inte driva in i det hela. Eftersom hästen måste hitta sin balans och de blir lätt för okoncentrerade/stressade för att göra det om man driver. När hästen går lång och låg behöver den inte ha "motor" däremot framåtbjudning men det är ju en helt annan sak. Det tränar man bättre genom halvhalter/övergångar m.m. än att ha ett högt grundtempo.

Cavaletti, mååånga varvbyten med ledande tygeltag, lirkande/kramningar i innertygeln, att man stundvis lutar sig liite framåt själv för att visa vägen, med mera.
Det man kan tänka på är att när hästen slappnar av i nacke och rygglinje så går den mer eller mindre automatiskt lång och låg (eller lång och hög om man kommit så långt i samlingen) därför kan man sträva mycket efte avslappning. Övergångar har jag själv haft nytta av när jag vill få lite extra avslappning, men då bör man försöka göra det med så lätta hjälper som möjligt - mest med sitsen.
Rid gärna mellan koner, i olika mönster över och mellan cavalettibommar eftersom hästarna gärna söker sig framåt/nedåt när de måste se sig för.

Och som säkert fler påpekat, börja i skritt tills du har lång och låg där, försök sen hålla det i övergångarna genom att sakta av och börja om när hästen spänner upp sig.

Bara en parentes.
Jag rider alltid lätt i L o L formen o kan då få mer aktivitet genom att strama upp mig även här o det funkar- mer energi.

Jamen det gör jag med, men glömmer alltid skriva självklarheter (eftersom jag jämt gör det)

Ang stjärthalvorna :o så skrev jag inte det ang just L&L utan öht när man sitter att känna det.

Så det inte blir missförstånd.

Mimus:tack:)

Tex när varit jag på globen eller sett vm på tv eller så, så rider jag braaaaa :idea: ett eller två pass efter, genom att ta med känslan. Det låter väldigt fånigt för en del kanske, men det fungerar. Man tittar också hur de rider och försöker få med i sin egen ridning. Därför ville jag tex se värmningen på globen för det ger mej verktyg.:idea:

Känner mig lite korkad nu. :p Men hur gör du då? Kopierar du rakt av? Och vad lite mer specifikt är det du tittar på? Rörelserna de utför? Intensiteten i det de gör, eller något helt annat?

Har jag inte baken och ryggen på rätt ställe, blir allt _jag_ gör meningslöst.

Ja så är det ju förstås men jag tror att om man ska ge något råd som det var fråga om här, så är mitt råd att inte sitta och fokusera på det, även om det är målet. Men naturligtvis kan man göra och tänka olika, det viktiga är ju att man hamnar rätt i slutänden.

Att man tänker olika är väl bara intressant och lärorikt:)

Känner mig lite korkad nu. :p Men hur gör du då? Kopierar du rakt av? Och vad lite mer specifikt är det du tittar på? Rörelserna de utför? Intensiteten i det de gör, eller något helt annat?

Kan inte förklara:crazy: Nej inte kopierar. En kombination av att i huvudet och kroppen försöka hålla kvar den känsla jag får.
Låter inte klokt:o

Men också att titta hur de gör, försöka se inverkan, hur de använder hjälperna, mm. På det sättet försöka "kopiera" ja, eller prova att ta efter kanske.

Jag verkar kanske helt knäpp nu men vet att jag inte är ensam om det här (har pratat med andra om det)så jag vågar försöka förklara:

Tex så kunde jag få korta bitar av otroligt bra samlad trav, på gränsen till vad hon klarar nu, genom att ha kvar känslan av takten och lättheten, och liksom bara rida fram den. (Minns inte vilken häst jag hade i huvudet då:o , ) Hästen har takt och bra trav men inte "automatiskt" utan man måste få fram den. Då är det en hjälp.
Ett steg vidare ibland. kan inte förklara bättre, men jag har alltid fått ut mycket av att titta mycket på andra och haft nytta av det.

Suggererar mej själv kanske att bli så stark o lätt i "bollsätet" att jag får till det. Lätt, inte med tvång. Och öht med känslan i huvudet
o kroppen, rida bättre av det. :confused:

Inser hur det låter:o :cool:

Det där är inte helt ovanligt (däremot att det funkar! ;) ).
Men det beror nog lite på hur känslig hästen är för sånt (har den för dålig "grund" och behöver mycket hjälp märker den kanske inte såna små förändringar, eller om den är väldigt okänslig allmänt).
På en känslig häst jag red behövde jag bara tänka vad jag ville och försöka överföra det till kroppen. Så länge jag inte var kass med det där med överförandet till kroppen och sålänge hästen kunde utföra det jag bad om utan obehag så följde den det.
Om jag "tänkte" tillräckligt hårt på att jag skulle trava samlat à la dom snygga spanska dressyrhästarna så började den trava samlat. Risken är väl kanske att man glömmer att hästen faktiskt inte är redo eller att hästen kan bli förvirrad, och då tror jag det är lätt hänt att dom spänner sig :angel: . Men gäller det grundridningen tror jag en kaxig och stolt sits kan göra mycket för hur hästen går.

Man måste förstås inverka ändå, om man ändå bara kunde föra över känslan:p . Men visst är det sant att man påverkar hästen med sin hållning osv, men hmm, alltså rida måste man, men det blir bättre:idea:

Ja alltså tänker du att du är en stolt dressyrryttare i världsklass så går hästen troligen annorlunda mot om man känner sig som en skogsryttare, oavsett vilka hjälper man ger. Fast troligen ger man även lite annorlunda hjälper beroende på inställning. Lite finare, mer exakta hjälper t ex.

Ja alltså tänker du att du är en stolt dressyrryttare i världsklass så går hästen troligen annorlunda mot om man känner sig som en skogsryttare, oavsett vilka hjälper man ger. Fast troligen ger man även lite annorlunda hjälper beroende på inställning. Lite finare, mer exakta hjälper t ex.

Nja jag tänker mej inte ryttaren, utan känslan den hästen ger att sitta på, tex. Jag har väl för livlig fantasi:angel: Det är svårt att förklara,:crazy: Men visst om man tänker att man är världsstjärna det kanske funkar bättre ändå.:rofl: :rofl: :rofl: :banana:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
682
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av...
2
Svar
29
· Visningar
774
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst