Sv: Lång och låg???
Ja, det där känner jag igen mig i.
Tänkte också på att om man riden in takten i hästen, så är detta svårt utan att "störa" hästens balans.
FL: "Många fixerar sej vid att få in baken och trycker ihop en spänd häst med följd att den bara kortar steget och ryttaren tror den är mer samlad med bakbenen under sig"
Men med en alltför livlig häst (man har inte kontroll, på något plan...) - är det möjligt att få till lång o låg? Kan det inte vara därför som många trycker ihop, som du skriver? Av rädsla tex?
Jag har kanske fel i detta, men jag får för mig att min häst, för att kunna slappna av, måste "kuta av sig" först av allt. (Undrar hur skadligt det är med kall häst?) Om jag av ngn anledning inte orkar/har lust att promenera/longera e dyl en halvtimme. Sedan går det att arbeta med det jag tänkt.
Oftast går jag med hästen ett par km till ridbanan, och då funkar allt som det ska, det är då vi ska rida ut som det är så svårt att kunna få till L&L.
Svarar ett par inlägg på en gång så delvis KL
Håller med mimus ang att det här är intressantare för de flesta än akademiska diskussioner om svensk /tyska skolor tills folk blir blåa i ansiktet
Hur man rider i praktiken.
Det är öht svårt att verkligen vara i balans med hästen. MEn en häst som springer och trippar är inte lättare att vara i balans med än att man själv försöker styra takten, tycker jag i alla fall.
Det du skriver om pigg häst, ibland är det faktiskt bra att rida ut en sväng först eftersom en galopp eller öht lite arbete ute kan göra hästen lösgjord och lagom igång innan man går in på ridbanan. Och samma ute, att kanske hinna med en galopp eller två innan man kan få hästen lite mer benägen att gå L&L avspänt.
Men jag vill oavsett pigg alltid ha kontakten fram till i munnen, även om den inte går att få att spänna av direkt alltid.
Men det är möjligt att få till lång o låg även på en livlig häst, som du frågar, men det går bla via takten, tycker jag.
Det kan ta en stund ibland om hästen är väldigt pigg, men man får ha tålamod och inte försöka jaga på, då blir det motsatt effekt.
Istället se till att själv vara avspänd, rida lugnt, (här kommer att ange takten in bla) lugn andning, inga spända muskler. Det påverkar hästen. Vi påverkas av om hästen är spänd, och den blir mer spänd om ryttaren spänner sig.
Att bara springa av sig tror jag inte på,(även en galopp ska vara kontrollerad och inte bara rusa iväg) men att man kan få grundarbeta längre så att hästen kommer mer till ro och blir avspänd, och att som sagt, själv vara lugn.
Ang att rida utan speglar mm så har jag inte heller det vilket jag saknar.
Däremot har jag tränare minst en gång/v oftast. Det är ovärderligt.
Man måste uppleva känslan när det är rätt ibland i alla fall, för att kunna känna igen hur det känns när hästen arbetar rätt. Det är jättesvårt om man aldrig får hjälp från början.
En sak är också att känna att den arbetar genom ryggen och kommer upp fram, är avspänd osv, men sen att känna var man har benen i tex skolorna och att känna var man har sig själv hela tiden
Under perioder när jag bara ridit väldigt sällan för tränare så har jag haft det senaste tillfället med ändå i ridpassen ett bra tag, man får försöka hålla kvar känslan och försöka hitta tillbaka. Leva på det, så att säga, tilll nästa gång.
Något man kan göra är att titta på filmer tex och försöka se och känna känslan och ta med till sin egen ridning. Det bruakr jag göra.
Tex när varit jag på globen eller sett vm på tv eller så, så rider jag braaaaa
ett eller två pass efter, genom att ta med känslan. Det låter väldigt fånigt för en del kanske, men det fungerar. Man tittar också hur de rider och försöker få med i sin egen ridning. Därför ville jag tex se värmningen på globen för det ger mej verktyg.
Men ridning är ju väldigt mycket känsla, därför är det inte så¨konstigt. Jag vet tränare som säger till unga tjejer: "känn dej som lussan" och det fungerar till viss del.
När man läser här så vet jag inte vad man ska titta på som bra förebild till slut
men jag tycker nog att tex unga ryttare lugnt kan titta på våra elitryttare och försöka förstå och hitta känslan och hur de inverkar.