Lång och låg???

T

trowall

Jag har en häst som verkligen behöver jobba i lång och låg form. han är van att gå hög och med sänkt rygg:angel: :angel:
Jag vill ha tips på bra övningar som hjälper mig att sänka hans form och komma upp med ryggen!

Sv: Lång och låg???

Längre tyglar, händerna på lårets yttersida och lättare sits. Många serpentiner, skänkelvikning för att få med bakbenen =) Börja i skritt och bygg vidare, precis som med unghästar!

BAAH:devil: :crazy: Inga händer på låren.
Ganska lång tygel.låga stilla händer o led o sen lätta ur på innertygeln framåt- visa vägen.byt ofta varv, MEN mjuka svängar.

Ja, men framför allt en stilla hand o erbjuda ett stöd längre ner- givetvis med motorn på;)

Ja, men framför allt en stilla hand o erbjuda ett stöd längre ner- givetvis med motorn på;)
en lösgjord häst ska söka sig dit själv om man länger ut tygeln- ett kvitto på arbetet.
Axel- vars ena häst nu är svår att få dit:o
Månne det bero på ryttaren:eek:

Axel- vars ena häst nu är svår att få dit:o
Månne det bero på ryttaren:eek:
Ryttaren? Ånej! Det är bara hästen som inte KAN! Den är dum- VILL inte jobba;) På med gramantygeln vetja!:crazy:

Skönt med folk som inte skyller på hästen:bow::banana:

Lite trav över bommar kan också hjälpa om man jobba hästen lång och låg, särskilt om hästen gärna tänker mer upp med huvudet. Med bommar på backen tvingas den söka sig framåt-nedåt.

BAAH:devil: :crazy: Inga händer på låren.
Ganska lång tygel.låga stilla händer o led o sen lätta ur på innertygeln framåt- visa vägen.byt ofta varv, MEN mjuka svängar.

Håller med om allt utom det där med innertygeln. Flytta hästen för ytterhjälperna (hand o skänkel + vikten på inner sittben) så lossnar den.

Håller med om allt utom det där med innertygeln. Flytta hästen för ytterhjälperna (hand o skänkel + vikten på inner sittben) så lossnar den.
Va!
du tycker ju inte att hästen ska gå lång o låg för att det blir "bakom din form av lod"
Du vill att den ska gå som den står still i stallet eller missförstår jag dig.
Om hästen dessutom måste flytta sig sidvärts så måste den dessutom hålla balansen.

Lite trav över bommar kan också hjälpa om man jobba hästen lång och låg, särskilt om hästen gärna tänker mer upp med huvudet. Med bommar på backen tvingas den söka sig framåt-nedåt.

Men man får inte glömma halvhalterna för att balansera upp den i så fall annars är risken att den bara trillar på över bommarna på bogarna.

Va!
du tycker ju inte att hästen ska gå lång o låg för att det blir "bakom din form av lod"
Du vill att den ska gå som den står still i stallet eller missförstår jag dig.
Om hästen dessutom måste flytta sig sidvärts så måste den dessutom hålla balansen.

Lång och låg är inte samling och hästen kan/ska vara framför lod även när den går lång och låg.

Och ja... du verkar ha valt att missförstå mig verkar det som. Hästen ska inte se ut på samma sätt när man rider/samlar som när den står still... Igen...den form som jag tycker ska eftersträvas är den form hästen har när den gör de lite svårare dressyrrörelserna i hagen/frihet som piruett, piaff, levad o s v. Tydligare riktlinjer kan man inte få anser jag, än de man får av hästarna själva och deras naturliga förutsättningar för att ha möjlighet att använda sin kropp ultimalt.

Vad är det för fel med att lära hästen att hålla balansen utan att hänga i innertygeln? Och nej, det är inte sidvärts.

Lång och låg är inte samling och hästen kan/ska vara framför lod även när den går lång och låg.

Och ja... du verkar ha valt att missförstå mig verkar det som. Hästen ska inte se ut på samma sätt när man rider/samlar som när den står still... Igen...den form som jag tycker ska eftersträvas är den form hästen har när den gör de lite svårare dressyrrörelserna i hagen/frihet som piruett, piaff, levad o s v. Tydligare riktlinjer kan man inte få anser jag, än de man får av hästarna själva och deras naturliga förutsättningar för att ha möjlighet att använda sin kropp ultimalt.

Vad är det för fel med att lära hästen att hålla balansen utan att hänga i innertygeln? Och nej, det är inte sidvärts.

Förutom då att de dels inte balanserar en ryttare i hagen samt att det väl inte är alltför vanligt med piaffer o piruetter i hagen så som man vill ha dem i ett dressyrprogram kanske, inte i våra hagar här i alla fall:crazy:
En häst som busar i hagen har samtidigt koll på omgivningarna oftast och därmed en huvudställning utifrån det.

Var har du läst att någon förespråkar at hänga i innertygeln:confused: Var står det?

Iom att du inte har tävlingsdressyrens "lodbegrepp", så innebär framför lod-fri form.
Flytta hästen för ytterhjälperna (hand o skänkel + vikten på inner sittben) så lossnar den.
Om man flyttar hästen kallar jag det för att den går åt sidan-sidvärts.

Att man leder är inte att "hänga i innertygeln"

Mina hästar gör aldrig den högre skolan i hagen bara bock, spark bakut, ena benet dit o det andra dit o sen järnet.
Däremot har den ena efter uppsutten inlärning av bytesserier, bytt i vartannat i hagen

Om en häst står i en sjukhage kan det väl bli som du beskriver, men knappast som enligt TR

Jag har en häst som verkligen behöver jobba i lång och låg form. han är van att gå hög och med sänkt rygg:angel: :angel:
Jag vill ha tips på bra övningar som hjälper mig att sänka hans form och komma upp med ryggen!

Tänk i etapper.

Det är en konst att rida sin häst lång och låg korrekt.

Börja med att rida i undertempo, säg en vecka, så att du själv hinner med att mentalt vara beredd på vad som händer.

Tänk, manken upp, det kan underlätta.
Jag skulle börja att rida på stora mittvolten, och öka och minska den, lugna fina händer, så hästen får förtoende.

Börja i skritt och trav, vänta med galoppen.

Förutom då att de dels inte balanserar en ryttare i hagen samt att det väl inte är alltför vanligt med piaffer o piruetter i hagen så som man vill ha dem i ett dressyrprogram kanske, inte i våra hagar här i alla fall:crazy:
En häst som busar i hagen har samtidigt koll på omgivningarna oftast och därmed en huvudställning utifrån det.

Var har du läst att någon förespråkar at hänga i innertygeln:confused: Var står det?

Att någon förespråkar användandet av innertygeln så som det beskrivs, anser jag som att någon förespråkar ett häng i den tygeln. Använder man innertygeln så måste man oftast sitta med en innerskänkel för att hålla emot så att hästen inte hänger. Hästen bär sig inte själv, utan måste ha mer hjälp än vad som är nödvändigt från ryttaren.

Iom att du inte har tävlingsdressyrens "lodbegrepp", så innebär framför lod-fri form.Om man flyttar hästen kallar jag det för att den går åt sidan-sidvärts.

Att man leder är inte att "hänga i innertygeln"

Mina hästar gör aldrig den högre skolan i hagen bara bock, spark bakut, ena benet dit o det andra dit o sen järnet.
Däremot har den ena efter uppsutten inlärning av bytesserier, bytt i vartannat i hagen

Om en häst står i en sjukhage kan det väl bli som du beskriver, men knappast som enligt TR

:rofl: Nej, det är det som är det som är avgörande i diskussionen...det står inte i TR, men hästarna själva ser ut så iaf. Inte dina tydligen, men mina gör det. Kanske beror på om de har ont eller inte...olika grad av livsglädje...vad vet jag.

Ja om de har ont så väljer de att stå på stället o skutta istället.:crazy:
Förmodar att ledande tygeltag inte heller är samma begrepp för dig

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
682
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av...
2
Svar
29
· Visningar
774
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst