Lång och låg, eller framtung?

Q

qrumelur

Hur vet man om hästen är lång och låg på rätt sätt och inte "bara" är framtung? :confused:

Jag blir så osäker på min häst. Hon länger gärna ut överlinjen och blir lååång och låg (tycker jag) men samtidigt så tycker jag att hon känns framtung i det läget.

Är det kanske meningen att det ska vara så? :confused:

Sv: Lång och låg, eller framtung?

Bra fråga. Några kontrollpunkter kan vara:

Välver hästen överlinjen, eller släpper den huvudet rakt framåt/neråt?

Finns det samband mellan drivning och sökning, dvs söker den sig ännu mer framåt/neråt om du driver?

Kortar den formen mjukt och med eftergift om du kortar tygeln?

Söker den kontakt med tygeln utan att hänga i bettet?

Har den kontroll över sin balans, nästan väntar lite i steget, och är reglerbar?

Håller den upp sin buk och rygg?

Jättebra punkter! :bow:

Själv brukar jag göra det mycket enklare för mig. Men det förutsätter ju att man redan har fått uppleva lång/låg med lätt framdel vs. tung framdel och kan känna skillnaden. Jag vill ha framåt/UPPÅT/nedåt, dvs att hästen ska vara i ungefär samma balans och viktfördelning trots att jag släpper tygeln. Den får släppa ut halsen men i övrigt ska eg. inte ramen ändras jättemycket. Tittar man på bild tycker jag det skvallrar väldigt mycket om hästens manke är sänkt, om halslinjen inte är jämnt välvd (bakre delen av halsen missas ofta, eller att man bara har en krök i nacken) och om hästens framben tar längre steg än bakbenen, eller allmänt ser ut att bära mycket vikt.

När man rider tycker jag det är en förutsättning att först ha fått känna på den balanspunkt som iaf är "neutral" och bogfri och befäst den känslan såpass att man kan jämföra det med när hästen tippar fram. Först då kommer man ha ett hum om vad man är ute efter.

Svar på andra frågan: nej, jag tycker inte det är meningen att det ska vara så. Men någonstans måste man ju börja. Det är svårt att rida riktigt framåt/nedåt med bogfrihet.

Lägger till några punkter, som jag brukar fundera över, på Sveas utmärkta checklista:
Hur låter den i ridhuset? Är det stampiga steg som hörs, eller "smyger den"?
Rundar den sitt steg i lång och låg?
Hur ser bogmuskulaturen ut om du kikar ner på dess bogar? Är den mjuk och "dallrig" eller hård och spänd?
Känns det som att ni kommer att stå på huvudet när som helst?
Ökar den farten?
Hur engagerad är den bakifrån?

Hur vet man om hästen är lång och låg på rätt sätt och inte "bara" är framtung? :confused:

Jag blir så osäker på min häst. Hon länger gärna ut överlinjen och blir lååång och låg (tycker jag) men samtidigt så tycker jag att hon känns framtung i det läget.

Nej det är INTE meningen... Hästen skall inte bli framtung (på bogarna) i lång och låg.. Den kommer naturligtvis att hamna i framvikt men skillnaden är att i framvikt så känns aldrig hästen framtung.

Så jag skiljer på framtung och i framvikt.

jättefina bilder

jag undrar angående ang sveas "vid drivning om den söker sig änner mer framåt nedåt" - que :confused:

TS hästen på bilderna är i balans/jämvikt den sätter i sina diagnoaler rent till skillnad mot en framtung häst

som jacko säger man kan hura det - men man ser det också (om manär van) det blir en annan mjukhet rundhet i rörelserna

och du kan checka när du rider om hästen är reglerbar och på hjälperna - då är den i jämnvikt och du har kommit ganska långt

Det är en jättebra fråga för det är faktiskt många som inte vet det, det är inte helt enkelt det där för man ser många rida framtungt istället.

Det som jag skulle säga är viktigast är om den har ett lugnt regelbundet steg som känns som om det hänger ihop, framben-bakben, rörelsen flyter liksom.
Om man ser från sidan när man longera eller tömkör är det jättetydligt med symmetrin, att det går en rörelse igenom, benen är del av samma rörelse om du förstår - ine flera olika.

Att den inte faller iväg framåt och ligger på i handen, det ska den inte göra.

Känslan att den verkligen bär dej på ryggen, mycket häst under dej s a s men inte att du måste driva eller hålla emot. Driver du så kliver den på och ökar lyftet i ryggen men rinner inte iväg eller trillar framåt.

Idag longerade jag en häst som går så naturligt, man ser harmonin och symmetrin i rörelsen och den går verkligen igenom hästens hela överlinje. Jag bara står fascinerad, min måste man tömköra eller longera en stund inspänd (som på trötters bilder) för att få henne dit. Sätter man bara grimma och lina som jag gjorde på denna valack, så kommer hon troligen inte att arbeta så.
Valacken däremot är ganska outbildad, en galopphäst, men har balansen i sej själv, bär sig, länger ut nacken, rör sig helt symmetriskt, regelbundet.

Om jag hade haft funderande filmkamera hade jag gjort om det imorgon och filmat honom för att visa. :idea:

Man rider för en tränare som först och främst får en att komma rätt och sedan såklart även säga när det är rätt så man lär sig känslan :D

Min häst känns helt otroligt kort och bred på något vis när han väl kommer igenom bättre och blir rund och avslappnad genom hela överlinjen. Jag rider honom främst så rund i traven i början och sedan galoppen så pass mycket vi orkar (galoppen har tagit lååång tid och börjar lossna först nu). På galoppen blir det milsvid skillnad när han orkar och vågar slappna av, där är det verkligen lätt att känna tycker jag, traven är svårare och skritten för mig helt omöjlig.

När jag rider själv (trav) har jag svårt att känna när det är bra, då försöker jag dels känna att han verkligen är kort i kroppen och rundar sig runt skänkeln, då brukar han sitta ihop rätt okej. Sedan ur det gör jag lite tempoväxlingar och främst skritt-travövergångar. Är han inte helt igenom så blir det motstånd där så det är en bra check tycker jag :)

Nu rider inte jag AR på något vis men jag känner SÅ igen frågeställningen så jag ville svara ändå :o

:o
Jag har dragit mig i flera veckor för att fråga just detta eftersom jag trodde att det var en puckad fråga....

TACK för era svar!!! :bow:
Bilderna var jätteintressanta och det är era "hållpunkter" också.

Min häst vill gärna länga ut sig efter en stunds arbete. Jag har haft jättesvårt att tolka "vad hon håller på med". Igår red vi lektion för första gången men det gick mest ut på att vi skulle ta oss runt fyrkantspåret i en lagom fart med fokus på matte. :o :D Så det var inte så mycket prat om just den saken igår.

Men efter att ha läst och tittat på bilder så misstänker jag att hon är framtung. Jag har ett par bilder på när hon "gör sin grej" men jag vågar inte lägga ut de på forumet tyvärr. :o

Men jag är ganska säker på att hon blir framtung snarare än arbetar rätt.

Äh, vafan.
Jag var en ganska duktig ryttare en gång i tiden men det var då. Ni behöver inte anmärka på att jag sitter framåtlutad och inte ser riktigt klok ut, det är jag väääääl medveten om.
Men visst är hästen framtung här?
Jag skulle ju önska att hon inte är det men det är väl lika bra att öppna ögonen och inse verkligheten. Vi är där vi är idag och i morgon kan vi börja göra något åt det, eller hur? :-)

framtung.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Ja, framtungt är det. Det är ju inte så format överhuvudtaget förutom lite sökning. Men som sagt - man måste börja någonstans! :p

Det ser ut som en häst som man får vara lite försiktig att "släppa fram". Som du säger, att det blir en inbjudan till avlastning. Hästar som vill avlasta bakdelen går gärna med lågt huvud! ;) Jag skulle experimentera med att hitta balanspunkten och därifrån inte släppa iväg den för mycket utan identifiera helst innan den rinner iväg. Hellre ta en friare huvudposition lite högre än på bilderna i en övergångsperiod, hitta grovjobbet i balans framdel/bakdel, och därifrån jobba vidare med helheten och återta fokus på avslappning/sökning. Men fortfarande vara noga med att känna av när hästen börjar falla ur och akta sig för att släppa för mycket framåt/nedåt i lång och låg. Hästar är ju olika, och olika på olika nivåer. Det som är bra höjd för den ena är alldeles för lågt för nästa, och vice versa.
Skritt på lång tygel och lång och låg är två helt skilda saker! Börjar de likna varandra har man jobb att göra! :D

Jättebra sida! :)

På ett par av bilderna tyckte jag det såg lite väl välvt ut, inte atlaskotan högst utan 2:a/3:e. Svår avvägning det där, att få till välvningen utan att det råkar bli aningens avknäckt, men en fälla man ska passa sig för tycker jag om man kan undvika det. :)

men avknäckt är hästen bara om den är mer/bara böjd i runt 3 nackkotan och resten halsen rak

Avknäckt kommer från tyskans "die falsche knick" översatt av Dadde till Fulkrok fö

det var inte denna häst på en enda bild

Jag tror du behöver skaffa flera källor totola

Senast ändrad:

Kvarnlycka, lite framtungt visst, men det ser ändå ut att vara rätt sorts sökning som är på gång, så misströsta inte. Att hon bjussar på att länga ut sig efter en stunds arbete är ett gott tecken. Sökning framåt neråt hänger ihop med eftergift i kroppen.

Du kan gott fortsätta att låta henne stretcha ut till den formen i arbetet, och experimentera även med hela mellanregistret vad gäller form. När balansen och bakbensaktiviteten kommer så kommer hon att kunna bära sig bättre även lång och låg. Det krävs ju en del för att bära upp en stor klump på ett långt skaft (hals och huvud) vilket innebär att lång och låg inte är helt enkelt.

Mycket kommer också att bli bättre när du får till din sits, du är säkert redan väl bekant med uttrycket framtung ryttare, framtung häst! ;)

Men alltså, jag blir lite förvirrad....

hästen skrittar ju på bilderna? och dessutom på lång tygel? vilken annan form skulle den ha just på de bilderna menar du? :confused:

I skritt är det OK, men konsten kommer i trav.
Lägg inte ner dig själv bara!

Jag anser inte att man ska eftersträva den mkt låga formen som bilderna visar om hästen inte är i balans eller om ryttaren inte kan understödja det o definitivt inte i galopp.

hästen på bilderna är en iberisk som gärna blir för hög i formen o tappar ryggen eller inte är ihopkopplad. För den är det nog bra. Heta hästar är såna som gärna vill ha huvudet högt- hålla koll o bör "sövas" lite- inte titta så mkt. o kanmed fördel ridas lite lägre.

Hästar som inte bjuder bör man skita i formen på o först få igång motorn.

att rida utan energi a la dammsugare är mer än framtungt. Den tappar ryggen oxå.

Ja den är framtung men söker sig fint till handen.
För att få bort framtungheten så bör ryttarens rumpa göra vad hästens rumpa ska göra, dvs spännas till och tryckas in under ryttaren.

Ja den är framtung men söker sig fint till handen.
.

Tack för era synpunkter. :bow:

Här misströstas inget.! Jag är väl medveten om mina brister som ryttare och vad de beror på, och hur det påverkar hästen.

Men det känns skönt att få bekräftat att JA hon är framtung, men att det ändå inte låter som någon katastrof i det här läget.

Vad gäller AR-skolning så är min enda erfarenhet läst i bok och på nätet.
Jag är jätte-jätteringrostig som ryttare, har gått ned nästan 50 kg i vikt och är dessutom rädd.

Det är helt och hållet mitt fel att hästen tappat "framåt-andan" för jag har varit så rädd att jag ska ramla av så jag har "ridit baklänges" i princip. :o
Detta TROTS att jag är Islands-ryttare som är "tuktad" i att hästen ska vilja och gå framåt.

Om du fortfarande är rädd så tycker jag du ska tillåta dig att sitta lite kass så länge du känner dig säker och hittar modet att rida framåt och börja fokusera på din sits igen. Innan dess känns det ändå overkill att tvinga sig till en ridning man inte vågar och baklänges kommer man ju inte framåt hur bra man än sitter sas :)

Om du fortfarande är rädd så tycker jag du ska tillåta dig att sitta lite kass så länge du känner dig säker och hittar modet att rida framåt och börja fokusera på din sits igen. Innan dess känns det ändå overkill att tvinga sig till en ridning man inte vågar och baklänges kommer man ju inte framåt hur bra man än sitter sas :)

:rofl: Touché!

Jag är fortfarande rädd, absolut, men det är så mycket bättre än vad det varit. Att fixa med sitsen har hjälpt mot rädslan faktiskt. :laugh:

Tack för bra tips!!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka