Sv: Lång och låg, eller framtung?
Hur vet man om hästen är lång och låg på rätt sätt och inte "bara" är framtung?
Jag blir så osäker på min häst. Hon länger gärna ut överlinjen och blir lååång och låg (tycker jag) men samtidigt så tycker jag att hon känns framtung i det läget.
Är det kanske meningen att det ska vara så?
Det är en jättebra fråga för det är faktiskt många som inte vet det, det är inte helt enkelt det där för man ser många rida framtungt istället.
Det som jag skulle säga är viktigast är om den har ett lugnt regelbundet steg som känns som om det hänger ihop, framben-bakben, rörelsen flyter liksom.
Om man ser från sidan när man longera eller tömkör är det jättetydligt med symmetrin, att det går en rörelse igenom, benen är del av samma rörelse om du förstår - ine flera olika.
Att den inte faller iväg framåt och ligger på i handen, det ska den inte göra.
Känslan att den verkligen bär dej på ryggen, mycket häst under dej s a s men inte att du måste driva eller hålla emot. Driver du så kliver den på och ökar lyftet i ryggen men rinner inte iväg eller trillar framåt.
Idag longerade jag en häst som går så naturligt, man ser harmonin och symmetrin i rörelsen och den går verkligen igenom hästens hela överlinje. Jag bara står fascinerad, min måste man tömköra eller longera en stund inspänd (som på trötters bilder) för att få henne dit. Sätter man bara grimma och lina som jag gjorde på denna valack, så kommer hon troligen inte att arbeta så.
Valacken däremot är ganska outbildad, en galopphäst, men har balansen i sej själv, bär sig, länger ut nacken, rör sig helt symmetriskt, regelbundet.
Om jag hade haft funderande filmkamera hade jag gjort om det imorgon och filmat honom för att visa.