Sv: lång man och svans!
KL:
tagel är ju anlagsbundet o till vissa delar vad jag förstår även hormonberoende.
PRE o de andra mkt ädla raserna har i minmening tunnare och mer "lättavsliten" tagelväxt.
Det gr det svårare att hålla dem fina,de i usa som ser fantastiska ut är oftast hästar som inte går ute...
själv är jag pinsamt slarvig,men det växer bra ändå,på den ena börjar det gåmot knäna snart.
jaghar i omgångar haft dem flätade(de kliver på svansen annars),nylonstrumpade,silikonade osv.
det enklaset som jag kommit på är att ha svansen flätad,hårt först o sedan lösat med en tofs så de kan vifta.
tvätta ca varannan vecka(vem orkar det på vintern utan spolspilta?!)
luggen har jag lagt in i nylonstrumpa eller flätat bakom örat,just för att den blir så geggig av maten.
manen är värre,de kliar juom de går ute o så är dte bara.
har haft flätor,men har numera alltihop löst.
använder -aldrig.aldrig- borste eller kam,det är dödsstraff på det!!!!
har eqyss båd etill mig själv o hästarna,luktar som ett horhus i texas men funkar suveränt.
har provat "manebags" men tyckte det var lite väl attta i,spec med två hingstar ihop..
på dne yngre som tänker börja kliva på sin man snart få rjag väl göra ngt drastiskt snart.
jag klipper aldirg svansen,de sliter av det helt naturligt(om de inte trampar på den)
får väl göra ettangagemang o åka bort o tvätta hästarna hos kompisen,det är ju varmt ute
och önska migen spolspilta,det finsn ju bärbara vattenvärmare i usa i vart fall..hur man nu skal få in det i mitt pyttestall....