lång man och svans!

Sv: lång man och svans!

på den tiden de nordsvensa brukshingstarna fanns på wången så blev den som anv borste i man o svans halshuggen, så det va bara att reda ut med fingrarna, o det fanns inte en enda hingst med lite man/lugg o svans

KL:

tagel är ju anlagsbundet o till vissa delar vad jag förstår även hormonberoende.

PRE o de andra mkt ädla raserna har i minmening tunnare och mer "lättavsliten" tagelväxt.

Det gr det svårare att hålla dem fina,de i usa som ser fantastiska ut är oftast hästar som inte går ute...

själv är jag pinsamt slarvig,men det växer bra ändå,på den ena börjar det gåmot knäna snart.

jaghar i omgångar haft dem flätade(de kliver på svansen annars),nylonstrumpade,silikonade osv.

det enklaset som jag kommit på är att ha svansen flätad,hårt först o sedan lösat med en tofs så de kan vifta.

tvätta ca varannan vecka(vem orkar det på vintern utan spolspilta?!)

luggen har jag lagt in i nylonstrumpa eller flätat bakom örat,just för att den blir så geggig av maten.

manen är värre,de kliar juom de går ute o så är dte bara.
har haft flätor,men har numera alltihop löst.

använder -aldrig.aldrig- borste eller kam,det är dödsstraff på det!!!!

har eqyss båd etill mig själv o hästarna,luktar som ett horhus i texas men funkar suveränt.

har provat "manebags" men tyckte det var lite väl attta i,spec med två hingstar ihop..

på dne yngre som tänker börja kliva på sin man snart få rjag väl göra ngt drastiskt snart.

jag klipper aldirg svansen,de sliter av det helt naturligt(om de inte trampar på den)

får väl göra ettangagemang o åka bort o tvätta hästarna hos kompisen,det är ju varmt ute

och önska migen spolspilta,det finsn ju bärbara vattenvärmare i usa i vart fall..hur man nu skal få in det i mitt pyttestall....

Jag gör så lite som möjligt med min hästs man. Han är varmblodig, har aldelles lagom tjock man som växer sig lång och fin nu!
Jag reder ut med fuingrarna och borstar med mjukare borste, ingen piggborste eller kam i denna man! Jag använder Foxfire pälsglans. Gör oftats ardennerfläta i manen när jag rider för att inte trassla in tyglarna och pillar ut så mkt man som möjligt från under täcket. Det funkar bra att göra så. Samma sak med svansen. Mjuk borste och fingrarna för att reda ut. Bra pälsglans. Borstar inte när den är lerig utan försöker tvätta den någon gång i veckan istället. Den är jämntjock hela vägen och når till underkant kotorna.

Hårborste!
Använd aldrig mankam oavsett om ni har pälsglans i manen eller inte, en mankam sliter otroligt mycket på man och tagel.

Använder en vanlig hårborste på min islandshäst när jag kammar man eller svans. Vilket inträffar VÄLDIGT sällan, kanske 1 gång i månaden om ens det.

varför måste ni borsa manen överhuvudtaget?? låt den va!

men jag har halstäke på mina hästar och av egen erfarenhet så måsta jag säga så här...

Rambo utetäcke suveränt
ALLA inne täcken.... hm på vårkanten är hästana snaggade...:cry:
så i år blir det traditionella täcken inne och halstäcke enbart ute vid regn och ler säsong...

sen har jag hört att pälsglans inte är så nyttigt för håret(manen)... så prova balsam som alla andra rekomenderar...

lycka till

kl

tar upp denna tråd igen som jag hittade .
ang. alla uppmaningar att låta manen vara å reda ut med fingrarna.. är det tänkt att det ska funka på en häst som får korkskruvar som tovar??? lät lillans man å svans vara hela sommaren för att den skulle må bra.. men icke.. fick klippa av nästan 20 cm nu...

Det beror väl på vad det är för man o svans man talar om. Min pålle är av nordisk variant och har därmed ganska riklig. Jag har märkt att man sliter mindre på den om man borstar igenom den dagligen och puttar i pälsglans någon gång i veckan. När jag köpte honom hade han som dreads och man slet bort riktigt mycket när man skulle reda ut dem. Tvättar honom med schampo gör jag sällan (utehäst).

Men som någon sa; olika hästar har olika tåliga man/svansar. Han har nog ganska tålig, men för att hålla undan dreadsen måste den underhållas för att man inte ska slita bort mer än vad som behövs. I mitt fall skulle det ta en hel dag om fingrarna var enda redskapet...

Massor av pälsglans, red ut försiktigt och ha flätat är mitt bästa tips! Svansen är lättast, för den går ju att packa in i en "svanspåse"/tailwrap så slipper den bli tovig och smutsig. Manen är det värre med, ha noggrann uppsikt om du använder halstäcken, annars gör vanliga hängande flätor och fläta om ofta. Inget av det är särskilt snyggt men väldigt funktionellt ;)

När tycker du att hästen ska ha en "svanspåse".
För mig låter det fullkomligt galet att stoppa svansen i en påse bara för att den ska bli längre!
Om man nu vill ha svansen längre så är det bra att bara fläta den eftersom hästen fortfarande kan använda svansen ..

Liknande trådar

Hästvård Sparar ut manen, hästen har täcke med hel hals och går på lösdrift. Manen är alltid flätad, men slits den mindre om man gör en hel...
Svar
10
· Visningar
1 020
Senast: mackan
·
Hästvård Lägger in tråden åt en kompis då det är hennes häst det handlar om. Hästen i fråga är en PRE född 2005, importerad från Spanien i...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Hoobes
·
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
3 142
Senast: a1agnlju
·
S
Hästvård Min hästs kompis är ett sto på sju år och islänning. För bara ett år sedan var hon jätte vacker med lång man som dessutom var ganska...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: gejsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Annonsera mera hundar 2