lång man och svans!

A

ardnasgrebsrof

Har en vit PRE hingst med lång man och svans! Har på alla sätt försökt å spara på man o svans, med glansmedel av olika sorter tvätt osv. Han har tom. täcke med hals men hans tagel är inte så slitstarkt och går lätt av och han står på spån så det fasnar mycke skräp!

Min fråga hur gör ni med era "långhåriga" hästar???? Flätar ni eller? och på vilket vis i så fall?! Vill gärna ha bra tipps!:confused:

Sv: lång man och svans!

När jag var i vår ridsportbutik senast var jag på jakt efter ett täcke med hals men blev rekomenderad att INTE skaffa ett om det inte var nödvändigt just för att manen blev så ful..

hon berättade att hennes egna hade haft såna täcken förra året o manarna hade blivit tunnare/slitnare av att täcket låg emot...

Hr sj inte haft helhals så jag vet inte men det är ju tänkvärt iallafall..
Kanske nån som har en uppfattning här??

Massor av pälsglans, red ut försiktigt och ha flätat är mitt bästa tips! Svansen är lättast, för den går ju att packa in i en "svanspåse"/tailwrap så slipper den bli tovig och smutsig. Manen är det värre med, ha noggrann uppsikt om du använder halstäcken, annars gör vanliga hängande flätor och fläta om ofta. Inget av det är särskilt snyggt men väldigt funktionellt ;)

Massor av pälsglans, red ut försiktigt och ha flätat är mitt bästa tips! Svansen är lättast, för den går ju att packa in i en "svanspåse"/tailwrap så slipper den bli tovig och smutsig. Manen är det värre med, ha noggrann uppsikt om du använder halstäcken, annars gör vanliga hängande flätor och fläta om ofta. Inget av det är särskilt snyggt men väldigt funktionellt ;)

Har provat å fläta men han typ sågar av manen och luggen då när han kliarsig! Men täcket funkar jätte bra!

Min häst har lååång man och svans. Jag gör absolut inget med den (borstar ALDRIG den) såvida det inte är utställning. Jag borstar den inte ens när det är tävling för att det sliter så mycket - hon är fin ändå.

När det är utställning använder jag pälsglans efter hon är tvättad för att minimera håravfallet. Svansen reder jag ut med fingrarna (använder aldrig borste där) och manen tar jag försiktigt med en mankam.

Har provat å fläta men han typ sågar av manen och luggen då när han kliarsig! Men täcket funkar jätte bra!
Kompisen som hade samma problem gick över till inbakad fläta istället för många små. Detta löste hennes problem med manen i alla fall. Den blev lång, tjock och vacker.

Det sägs att det gör att håren går av när dom äter på marken tex. men jag vet inte. Har dessutom problem med att manen glider under sadeln när jag rider och slits mycke av de!

Pälsglans (av bra typ) och en hårborste (för människa).

Vad roligt att du har en PRE! :love: Har du inga bilder? :) Alla mina hästar har lång man och svans, bla.a. min andalusier pojke. Jag upplever det lite olika bland alla individer, vissa hästar kan gå utan att man ens borstar igenom manen och ändå håller det sig fint, medan andra måste redas ut varje dag med glansmedel. Beror väl lite på deras typ av tagel.
Jag försöker att tvätta mina ofta, sen har jag oftast glansmedel innan jag reder ut för att inte dra loss onödigt mycket tagel. Fast det har fungerat olika bra med olika märken, vissa blir så kladdiga på nått sätt så det är äckligt att ta i manen på dem, men jag har äntligen hittat ett märke som jag trivs med. :)
Jag har provat att fläta med resultatet att de river loss hela flätorna istället :eek:

Jag använder aldrig sprayglans el dyl för att reda ut och sköta man och svans. Jag borstar genom man och svans ca varannan vecka m en hårborste för människor. Då är jag jättenoga med att ta små etapper i taget och börjar alltid borsta nedifrån och upp, aldrig i blött tagel. Lera tvättar jag bort oftast med vanligt vatten. Tvättar man och svans ganska sällan men när jag gör det så lägger jag i en inpackning med fuktgivande och uppbyggande hårconditioner. Mellan tvättarna använder jag "leave-in-balsam" för att tillföra fukt om taglet känns torrt och sprött eller om det är tovigt. Tyvcker att glanssprayprodukterna verkar torka ut taglet men det blir ju förståss väldigt lätt areda ut om det används. Fodret påverkar också kvaliteten på taglet. Jag har en iberisk hingst med mycket och långt tagel.

Jag har en nordis med en underbar man och svans, det ända jag gör är att borsta den försiktigt nerifrån och upp med vanlig hårborste för människa.
Jag har bild på honom på min sida. Han heter Alex Tabac men kallas "Snygg Lars" *LER*

Tvättar man och svans ganska sällan men när jag gör det så lägger jag i en inpackning med fuktgivande och uppbyggande hårconditioner. Mellan tvättarna använder jag "leave-in-balsam" för att tillföra fukt om taglet känns torrt och sprött eller om det är tovigt.

Nu blev jag nyfiken! :) Vad är det för märke på din inpackning och ditt balsam? Vart köper du det?

Jag har några hästar med lång man och på dem använder jag ett medel med silikon. Kommer tyvärr inte ihåg namn men kan ta reda på detta. Tror att det är ett tyskt märke. Super bra.

Jag använder ett uppbyggande medel från Red*en, samma som jag själv använder. Dyrt att köpa i Sverige dock. Balsam använder jag ngt av de vanliga sorterna från butikerna eller slattar som blir kvar från mina hårvårdsprodukter t ex Pau* Mi*chell. Det måste vara "leave in"-balsam om det inte ska sköljas ut, vanligt balsam måste sköljas ut och det har jag använt till svansen emellanåt för den är så väldigt tjock och det känns lite väl lyxigt att alltid använda dyra preparat där.

ingen mer som har nåt bra förslag????:bump:

ni som har hästar med mye man osvans och står på spån hur gör ni????
låter ni spånet va i man och svans när ni ska rida???

Har en vit PRE med lång man och svans jag också.
Första 3 åren jag hade honom hade han mycket känslig man, den gick av och var spröd då flätade jag honom med raka flätor året om i 3 år. Tvättade manen ca var 14:e dag, flätade om 1 gång i veckan. Han såg ganska ovårdad ut i slutet på veckan men det funkade.

Nu har manen fått bättre kvalitet, tvättar den när den blir skitig, borstar man och svans varje dag, har i rikligt med glansspray 1-2 ggr/vecka, han står på spån så det borstas ur varje dag.

Tror att det kan bero på foder ev. brist av något, min häst har ätit örter i 3 omgångar för hovar och mage, idag är hovarna av bra kvalitet och hans mat idag består av:
10 dl torr betfor som blöts.
2 dl krafft miner grön.
3 dl foderolja.
8 kg hösilage.

Han rids varje dag och är i mycket god kondition, denna foderstat är perfekt på honom då han aldrig varit finare.

Lycka till med din häst, vore kul att se ett kort.

Annelie

Tar en vanlig borste (rotvisketyp) och borstar bort med.

Min hästs man blev väldigt förstörd och uttunnad av halstäcke, fastän det såg ut som den blev bättre skyddad (iom att den höll sig ren).

I år blir det inget halstäcke, manen har hämtat sig en hel del!

när jag jobbade i usa hade vi en häst där som dom "odlade" man och svans på till försäljning (extensions för hästar) De va mycket jobb för att det alltid skulle vara perfekt å växa så mycket som möjligt.
Manen å svansen tvättades 1gr/ v, både shampo och balsam, sen va de glansmedel, försiktigt reda ut med väldigt gles kam, senflätades svansen och stoppades i tailbag, manen flätades i flera mindre flätor. På henne funkade det iallafall, la man svansen på marken oflätat räckte den ca 30 cm bakom henne!

Liknande trådar

Hästvård Sparar ut manen, hästen har täcke med hel hals och går på lösdrift. Manen är alltid flätad, men slits den mindre om man gör en hel...
Svar
10
· Visningar
1 020
Senast: mackan
·
Hästvård Lägger in tråden åt en kompis då det är hennes häst det handlar om. Hästen i fråga är en PRE född 2005, importerad från Spanien i...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Hoobes
·
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
3 142
Senast: a1agnlju
·
S
Hästvård Min hästs kompis är ett sto på sju år och islänning. För bara ett år sedan var hon jätte vacker med lång man som dessutom var ganska...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: gejsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023