Lång hårig ute katt BLIR tovig i pälsen

Rotterö

Trådstartare
Jag har en långhårig ute katt. Han är en go och fin katt. Men han går alltid med stora stora tpvor i pälsen.
I går tog jag in honom för att börja klippa bort dessa tovor.

Finns det något bra ställe där man lämnar in katten och får han klippt??
Nu ser han ut som en skabbe räv med tovar och en del klippt. Jag blir tokig.

Sv: Lång hårig ute katt BLIR tovig i pälsen

Är han snäll att klippa?

Vi har en långhårig stackare som vi rakar med rakapparat varje höst och vår, hela katten. Då blir det lätta tovor att ta bort sen.

Han är snäll men inte van att bli klippt.
Jag skulle nog behöva raka bort det i år.
Vad använder du för rakapparat?
Häst trimmer kanske går.

Det finns i vissa städer små "tassa in" där man kan åka o få sin katt eller hund klippt. Kolla gula sidorna. Alternativet är att åka till en veterinär och klippa. En hästtrimmer är nog inte så bra, de är stora och klumpiga och låter massor. Det finns mindre, väldigt tysta varianter av trimmer för smådjur att köpa.

Vi tog den min make rakade sitt hår med.
Vi köpte även en av märket moser som är lite bättre. Jätte smidigt. En håller katten i ett järngrepp och den andra klipper.:bump:

Jag skulle prova att fixa det själv först...med liten tyst trimmer. Risken finns att han tovar igen likadant och det kan bli dyrt att ta katten till trimm varje år...

Är det riktigt svårt är lugnande hos veterinären lösningen - men halvkul att ge lugnande/sövande för att klippa varje gång...(och Dyrt...)

Om det är möjligt (beror på var tovan sitter) kan man packetera katten i en handuk (ganska hårt) så kommer de ingenstans och det är mindre risk att bli riven/biten, men det gäller att man kommer åt tovan...

Vi har nu klippt och använt vår häst trimmer.
Vi har fått bort de stora tovorna som gör ont. Halva ryggen. Har klippt de små. Men vi kunde inte klippa hela katten så nu ser han inte fin ut. Men har inga tovor. Så har jag maskat av honom. Skulle köpt medel mot fästingar. Det var slut handlar det på tisdag.
Han är en röd katt Han har så mycket fästingar
tog nog 15 nu. Har 3 katter till .De har inga

Bilder på hur han skall se ut fin pisse Floyd
http://pg.photos.yahoo.com/ph/metall1070/album?.dir=/12b6re2

Vad skönt att det gick bra.

Vilken fin kisse du har :)

Vår kisse ser nog inte frisk ut i andras ögon när vi klippt henne. Det är inte jämt direkt men hon slipper tovorna ett tag och de som kommer är ofta små så man hinner dit med saxen :bump:

Vad kul att det gick bra...att klippningen inte blir helt snygg kanske man får leva med :-)

Tack
Han blev inte fin . Men han har inga tovor längre.
Det växer snart ut igen

Jag brukar ta bort tovor med hjälp av en sprättare som man har till kläder. Funkar kanon.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 159
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 227
Senast: Marvin
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 202
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar