Lång bilresa med bebis

Minta

Trådstartare
Vi ska åka och hälsa på dotterns farmor framöver. Dit är det ca. 40 mil, dvs en halv dags bilresa ungefär. Normalt kör vi på ca. 6 timmar. Men jag räknar med att det kommer ta längre tid nu.

Vad bör man tänka på när man har med en 6 månaders bebis?

Hur ofta ska man stanna och ta en paus?
Oftast sover hon i bilen, men inte alltid.
Vi kommer byta babyskyddet mot barnbilstol, eftersom hon vuxit ur babyskyddet.

Vilken tid på dygnet är bäst att åka?
Hon sover ganska mycket på förmiddagen och är mer vaken på eftermiddagen. Så jag funderar på om det bästa är att åka tidigt på morgonen?

Hur gör man med maten?
Vad är bra och smidigt att ta med?
Hon äter lunch på dagen, en halv burk ungefär + någon fruktefterrätt och gröt på eftermiddagen/kvällen.
Sedan får hon ersättning ungefär 3-4 timme.
Brukar man kunna värma barnmat vid vägkrogar och liknande?

Något annat att tänka på för att göra resan så smidig för alla som möjligt? :)
Vi har en hund med också, men hon skall nog inte ställa till några större problem.
 
Sv: Lång bilresa med bebis

Vi har kört en hel del mellan vårt hem och till min familj. Dit är det 63 mil.

Resan tar sällan särskilt mycket längre tid än innan vi fick barn, men det är för att jag försöker att tajma in körningen så att han ska sova så mycket som möjligt samt vara fullmatad innan start. Eftersom han har fasta sovrutiner för kvällen/natten, så kör vi ofta rätt sent. Då har jag hållt honom vaken över eftermiddagsvilan, och då slocknar han rätt omgående i bilen. Vi brukar stanna en gång längs vägen för att käka lite mat, och är han vaken så äter han med oss då. Annars har jag alltid något litet "mellanmål" med till honom om han skulle vakna under resan.
Eftersom vi åker när han normalt sett redan har ätit sista målet och sen sover för natten, så brukar han dock inte vakna och vara hungrig.

Vi kör dit på ca 6 timmar, beroende på hur länge vi stannar. Är han vaken tar det längre tid, och sover han brukar vi ta en Drive Thru bara. Kör jag helt själv med barn och hundar, tar det ca 6½-7 timmar, men då har jag ett stopp på minst 30 min också. Det tar tid att ordna allt själv då :p

Hur gammal är er dotter? Lite olika tips att ge beroende på ålder.. Min son är 16 mån gammal nu, och har åkt den här sträckan 7 ggr tror jag det är nu.
 
Sv: Lång bilresa med bebis

Hon blir 6 månader nu på tisdag.

Kanske är bättre att åka på eftermiddag/kväll då.
Hon sover nästan hela natten. Brukar vakna någon gång och vilja äta. Det kan vi ju passa in så vi har paus då också. Så hunden blir rastad och vi också får äta något. :)
Då behöver vi kanske inte kångla med barnmatsburkar heller.

Jag får se till att vila innan vi åker bara. Sambon har inget körkort, så det blir jag som får köra hela vägen.
 
Sv: Lång bilresa med bebis

Jag föredrar att åka/köra sent faktiskt, bara man är lite utvilad. Trafiken är knappt något att nämna, så allt går mycket smidigare liksom.

För det mesta är det min sambo som kör upp, helt enkelt för att han orkar mer. Han har haft körkort i 15 år, och jag i strax över 1 år, så han är van vid långkörningar. Jag kör ibland halva sträckan, och så har jag rest helt själv en gång. Men så länge som man fått sova ut innan så är det faktiskt inga problem!

Våra vuxna hundar har både blivit rastade, eller åkt hela vägen utan stopp. Det funkar vilket som för deras del, eftersom dom också är vana vid att bara sova på sena kvällen/natten. Nu har jag en valp igen, så nästa gång vi ska upp får det bli några snabba kisspauser längs vägen.

Som 6 månaders sov Sebastian hela vägen upp och ner :D Bara att tanka han full med välling innan vi åkte, och sen var det natti natti tyckte han..
 
Sv: Lång bilresa med bebis

Låter som det får bli en kvällsresa för vår del. :)
Fast med något stopp på vägen. Jag orkar nog inte köra i ett sträck. Vaknar hon då, så kan hon få lite ersättning.
 
Sv: Lång bilresa med bebis

Glöm inte att köra försiktigt, du har dyrbar last ;)
 
Sv: Lång bilresa med bebis

Dom flesta vägkrogar värmer gärna en barnmatsburk.

Vår äldste var ofta jätteledsen på bara den timslånga resan till farmor o farfar - en halvtimme gick bra men sedan illvrål.
Inget hjälpte mer än att slippa sitta i barnstolen, så fort han fick komma upp så slutade han gråta.

Vi upptäckte att det var för varmt runt rumpan. Han fick sen åka i bara blöja på underkroppen med en varm filt och tjocka strumpor - då var allt helt plötsligt lugnt och resorna blev problemfria.

Det var inte kul innan och det hände att jag hade honom i knä´t trots risken - annars hade vi väl krockat i ren frustration av att den som körde inte kunnat koncentrera sig pga illvrålande bäbis.
 
Sv: Lång bilresa med bebis

Usch, så jobbigt.

Det här med kläder får jag fundera på. Lillan är lite tvärtom. Sover dåligt om det blir för kallt. Men jag vill inte bylta på henne för mycket. Då sitter hon obekvämt istället.
Det bästa är nog tunnare kläder och lägga på henne filtar, så som ni gjorde.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 117
Senast: IngelaH
·
Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
3 273
Senast: kma
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 032
Gravid - 1år I sommar ska maken, jag och vår lilla bebis resa till makens familj och tillbringa uppåt sex veckor där. Flyget tar några timmar...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 425
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp