landstingets riktlinjer för op?

F

Frostnatt

Jag har sedan jag slutat amma väldigt stor skillnad på mina bröst och mår väldigt dåligt över detta. Jag har äntligen fått tummen ur och iallafall kontaktat vårdcentralen för att rådfråga lite. Hon på vårdcentalen tyckte att min beskrivning visade att jag var en möjlig kandidat för operation, men sen sa hon att min ålder kunde vara ett problem för att få operationen pga att jag kanske ville ha fler barn i framtiden. Vilket jag i nuläget inte alls känner att jag vill, men vem vet kanske ångrar mig i framtiden!? Min fråga är om det är någon som vet när landstinget tycker att man har åldern inne för att kunna veta om man vill ha barn eller inte? Gör dom verkligen inga op på unga?

Sv: landstingets riktlinjer för op?

Jag förminskade mina bröst när jag var 20 år. Fick remiss när jag var 16 eller 17 år. Det som var krav då (2000-03) var att man var tvungen att ta bort minst 500g per bröst. Men det var ingen av de kvinnor som opererade sig samma dag som mig tog bort så mycket. jag tog bort total strax över 1500g.

Men det låter som om du mer vill gör en korr av brösten än att ta bort?! kan nog vara svårt att få det via lanstinget. Jag har gjort totalt tre operationer på mina bröst men det var bara den första lanstinget stod för. Den sista korrigeringen jag gjorde var att flytta ner mina bröstvårtor 3 cm så de inte stack upp ur bh, ja vårtgårdarna alltså, men det var inte tillräckligt så jag fick betala det själv trots att de var kirurgen som gjort fel...

Som sagt så är jag förmodligen en lämplig kandidat för att få det betalt, så det behöver vi inte spåna i, för det tar jag med en läkare!
Min fråga handlade om åldern och barnskaffandet som ett problem för att dom ska vilja göra op. Nämnde dom inget om det för dig när du fixade dina?

Det enda de sa om ålder var att man skulle ha växt färdigt, så helst över 18 år. Sen så är det ca 50-50 om jag kommer kunna amma, men för mig med så stora bröst kännde jag inte att jag ville amma med dem ändå. de skär inte längre av några mjölkgångar så det borde gå. Det flesta kan amma men inte mätta sa de också.

jo, en sak till! kirurgen den sista gången (2008) sa att jag inte skulle bli gravid innom ett år iaf inte heller gå upp massor i vikt för då kunde reultatet förstöras:o

Okej så det har med amningen att göra? Jag trodde att der hade att göra med att om man blev gravid igen så kunde brösten bli "förstörda" och operationen varit onödig.

Ja det var för ammningen. Men se är det väl så att oavsett om man ammar eller inte så ändras väl brösten efter en graviditet? jag har inga barn så jag vet inte... hade jag inte redan gjort min op så hade jag nog väntat tills efter alla ev barn bara ut ifall.

Jo visst är det så, det var ju det jag menade.
Det är ju det som är mitt "problem" - jag vill ju inte ha fler barn, men jag kan inte säga aldrig. Det är ju det dom menar med min ålder, att jag kan ångra mig ang. Barn och då kan operationen vara onödig om brösten endå ändras "förstörs".
Min fråga är ju när landstinget tycker att man är mogen nog att avgöra om man ska ha fler barn eller inte. Folk har ju avårt att acceptera att man bara vill ha 1 barn, och det kan ju tydligen avgöra om jag får en operation eller inte!

Klart du kan ta det beslutet! Om det bara är det det hänger på så ska det nog gå vägen. Sköterskor har inte så mycket med beslutet att gör utan det är kirurgen som avgör och trots min unga ålder var det igen ens som frågade mig om barn..

Skulle tro att riktlinjerna är olika på alla landsting. Verkar vara mer regel än undantag.

Även om man går privat (som jag) kommer den frågan upp, om man planerar fler barn bör man avvakta inte bara pga amningens skull utan även för att dom inte kan garantera att man inte behöver göra samma operation igen.

De flesta operationer påfrestar ganska mkt på psyket, och det är ju inte helt ovanligt med komplikationer heller, så man vill ju ogärna göra op så många ggr (för mig var ärrläkningen lite problematiskt och tog mkt energi)

Känns det inte onödigt att operera dej nu om du kanske ska ha fler barn sen? Är det inte bättre att vänta ett tag och känna efter om du är färdig med barnamakandet? Går det inte att hålla dem på plats med en bra behå under tiden?

Säkert helt onödig fråga eftersom landstinget säkert skulle tänkt på det men. Hur länge sedan slutade du amma? De kanske rättar upp sig lite.

Senast ändrad:

Min syster genomgick en bröstförminskning för ca 6-7 år sedan.
Kommer faktiskt inte ihåg om hon var 17 eller 18 när hon gjorde den.
Det enda de sa till henne var att det var en 50-50 chans att hon skulle kunna amma, och att om hon gick upp en massa i vikt så skulle det påverka resultatet.
De tyckte att hon var lite för ung för ett sånt beslut, men syrran är en sån person som inte ger sig, så hon fick som hon ville.
Men hon fick verkligen stå på sig. Hon sa till dem rakt ut att vad hon valde att göra/inte göra med sina tuttar efter OP kunde de ta och strunta i.
Och det är ju inte säkert att resultatet blir förstört för att du blir gravid igen.
Bättre att fixa till det än att gå och må dåligt över det.
Hon fick operationen betald av landstinget, och resultatet blev väldigt bra när allt väl var läkt.

Senast ändrad:

Raderat.

(ngt om att om man måste ha dem fixade så är det roligare ju längre tid man får ha dem fina... Men du undrade ju faktiskt bara om hur tidigt landstinget kunde övertygas och det vet jag inget om.)

Mina tuttar blev jämna efter 2a barnet. Så finns det en liten tanke på en till så tycker jag det är klokast att vänta tills man är helt säker.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 077
Senast: soom
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 284
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka