Sv: Landslagsträning
Det var tre grupper som red.
Royne Zetterman - x2
Peder Fredriksson - Magic Bengtsson & Colleen
Peter Eriksson - Lantz
Jens Fredriksson -
Stefan Sjögren - AJ. Ladilu
Lina Sjögren - AJ. Evertino
Angelie Von Essen - Lancelot
Niklas Arvidsson - Cagancho
Johan Lundh - Roxette
Helena Lundbäck - x2
Rigmor Arvidsson -
De red fram ganska länge. ca 45 min.
De började med att värma upp hästarna själva och sedan sa Henk att de skulle göra sina vanliga övningar - alltså jobba hästarna som de brukar hemma. mkt volter, sidvärtsrörelser, skolor i först trav och sedan galopp. Emellanåt bad han ryttarna ta ner hästarna i en lägre form, de skulle helst ha kvar rundningen i nacken men lägre. Det för att stretcha hästarna. Sedan plockade de upp hästarna i formen igen och fortsatte arbeta, likadant i galoppen men där gick han in lite i ryttarnas arbete och ville att de skulle variera sitsarna och galoppsprångens längd ofta. De fick göra temposkillnader på långsidorna och sedan gick de över till att rida öppnor för att samla hästarna igen - han var mycket tydlig på att han ville ha en liten ökning av tempot efter öppnorna så att de inte skulle fastna i den samlade galoppen.
Det jag tyckte var bäst och som jag fick mest inspiration av var att han HELA tiden påminnde ryttarna om att vara medvetna om sina egna kroppar. Att man kunde känna alla sina muskler, från nacken, axlarna och neråt. Så att man själv styr sin kropp och är medveten om vad man gör. Att också vara noggrann med att föra fram innerhöften för att forma hästarna bättre. Han ville se att man var avslappnad och nära hästen i arbetet.
Jag kan berätta vad de hoppade dag 1. därför då satt jag på läktaren så gott som hela tiden.
*De hoppade fram på tre kryss som stod på medellinjen på serpentinbågar två varv.
* De hoppade ett räcke på volt
|| || ||
// \
|| | ||
(bilden sket sig)
Så här såg banan ut som de hoppade.
hoppas att den går att förstå =)
* De började med att ett räcke på diagonal i vä galopp mot speglarna, vände höger och hoppade på långsidan oxer - räcke - oxer på ett galoppsprång mer än normalt = 4 +4 (hindren låg på ca 70 -80 cm) sedan vände de höger hoppade oxer på diagonalen --> 5 språng på båge till räcket och 4 språng till oxern.(som de redan hoppat)
* Sedan kom de på räcket på diagonalen från andra hållet på 6språng till räcket i serien och sedan 4 språng till oxern rakt fram. Fortsatte på oxern på diagonalen och sedan de två resterande hindren på långsidan.
- Sedan fortsatte de och hoppade den andra långsidan med 3 oxrar och 2 galoppsprång lite framåt då hindren var så låga.
* Sedan höjde de till ca. 1.10 och hoppade samma sak igen
* Sedan höjde de ytterligare till ca 1.30 på långsidan med oxrarna breddade de oxrarna ganska mycket för att få hästarna att gymnasticera sig och få sträcka på sig ordentligt. Nu hoppade de på korrekta avstånd också.
Det är svårt att säga så mkt eftersom de allra flesta ryttarna är så otroligt skickliga, och gör sällan misstag. därför fick de inte heller speciellt mycket kritik eller så.