Landslagsträning

C

Cockney

Igår och idag har det varit landslagsträning i hoppning på Flyigne för Henk Nooren.
Det var första gången jag sett någon träning för honom men oj så bra och väldigt inspirerande att lyssna på en så skicklig tränare och se så duktiga och rutinerade ryttare.

Sv: Landslagsträning

Å va kul att se!! :bump:

Kan du inte utveckla lite vad de gjorde för övningar, vilka var med å vad skulle de tänka/ändra på???

Det är otroligt inspirerande att vara "läktarryttare" under henks träningar!

En annan tränare som man också lär sig mycket av utan häst är Bo Kristoffersen! Självklart har man ut mest MED häst men man får mycket tips även från läktaren!

Jag håller med man lär sig jättemycket av att titta på henks träningar, nu var det flera år sedan jag såg någon sist tyvärr. det är så irriterande att man måste bo så långt bort från allting....

Det var tre grupper som red.
Royne Zetterman - x2
Peder Fredriksson - Magic Bengtsson & Colleen
Peter Eriksson - Lantz
Jens Fredriksson -
Stefan Sjögren - AJ. Ladilu
Lina Sjögren - AJ. Evertino
Angelie Von Essen - Lancelot
Niklas Arvidsson - Cagancho
Johan Lundh - Roxette
Helena Lundbäck - x2
Rigmor Arvidsson -

De red fram ganska länge. ca 45 min.
De började med att värma upp hästarna själva och sedan sa Henk att de skulle göra sina vanliga övningar - alltså jobba hästarna som de brukar hemma. mkt volter, sidvärtsrörelser, skolor i först trav och sedan galopp. Emellanåt bad han ryttarna ta ner hästarna i en lägre form, de skulle helst ha kvar rundningen i nacken men lägre. Det för att stretcha hästarna. Sedan plockade de upp hästarna i formen igen och fortsatte arbeta, likadant i galoppen men där gick han in lite i ryttarnas arbete och ville att de skulle variera sitsarna och galoppsprångens längd ofta. De fick göra temposkillnader på långsidorna och sedan gick de över till att rida öppnor för att samla hästarna igen - han var mycket tydlig på att han ville ha en liten ökning av tempot efter öppnorna så att de inte skulle fastna i den samlade galoppen.
Det jag tyckte var bäst och som jag fick mest inspiration av var att han HELA tiden påminnde ryttarna om att vara medvetna om sina egna kroppar. Att man kunde känna alla sina muskler, från nacken, axlarna och neråt. Så att man själv styr sin kropp och är medveten om vad man gör. Att också vara noggrann med att föra fram innerhöften för att forma hästarna bättre. Han ville se att man var avslappnad och nära hästen i arbetet.

Jag kan berätta vad de hoppade dag 1. därför då satt jag på läktaren så gott som hela tiden.
*De hoppade fram på tre kryss som stod på medellinjen på serpentinbågar två varv.
* De hoppade ett räcke på volt

|| || ||

// \

|| | ||

(bilden sket sig)

Så här såg banan ut som de hoppade.
hoppas att den går att förstå =)
* De började med att ett räcke på diagonal i vä galopp mot speglarna, vände höger och hoppade på långsidan oxer - räcke - oxer på ett galoppsprång mer än normalt = 4 +4 (hindren låg på ca 70 -80 cm) sedan vände de höger hoppade oxer på diagonalen --> 5 språng på båge till räcket och 4 språng till oxern.(som de redan hoppat)
* Sedan kom de på räcket på diagonalen från andra hållet på 6språng till räcket i serien och sedan 4 språng till oxern rakt fram. Fortsatte på oxern på diagonalen och sedan de två resterande hindren på långsidan.
- Sedan fortsatte de och hoppade den andra långsidan med 3 oxrar och 2 galoppsprång lite framåt då hindren var så låga.
* Sedan höjde de till ca. 1.10 och hoppade samma sak igen
* Sedan höjde de ytterligare till ca 1.30 på långsidan med oxrarna breddade de oxrarna ganska mycket för att få hästarna att gymnasticera sig och få sträcka på sig ordentligt. Nu hoppade de på korrekta avstånd också.

Det är svårt att säga så mkt eftersom de allra flesta ryttarna är så otroligt skickliga, och gör sällan misstag. därför fick de inte heller speciellt mycket kritik eller så.

Senast ändrad av en moderator:

Aha du rider också för BK, var brukar du vara med och träna? Han har ju träningar på så många ställen.

Inte gjort de på några år då jag inte haft någon häst som tävlat "högre". Men BK är absolut en av de bästa tränarna! :)

Jag lyckas alltid höra om sådana här träningar i efterhand! :mad: :mad: Hur får man nys om när det är??

/Timsetim

Ja visst är det lärorikt!
Jag var på en sådan för ett tag sedan på Strömsholm.

Största behållningen var när tränaren satt upp på en av hästarna och red en stund.
Den hästen som på marken alltid ser så "spänd" ut, med lite för hög nacke och lite för lite rygg, såg efter en tio minuter ut som ngt som skulle kunna starta höga dressyrklasser! :bow:
Helt lösgjord och så elastisk att han svävade fram!
Fullkomligt otroligt vilken känsla den mannen lär ha!
Inget "ryck och slit", inga hårda skänklar, ingen häst som med massivt motstånd pressades loss.
Han bara red runt på en stor volt i trav, och hästen bara pang, blev som ny!

Vill minnas att den på Strömsholm stod i Ridsport, en annons.
Men annars kolla på förbundets sida! Där står ju när sådant är planerat och var.

Jadu om jag det visste.
Jag som studerar på Flyinge hade inte ens fått någon information om det utan råkade av en slump gå förbi ridhuset dagen innan och såg en lapp om att ridhuset var bokat för landslagsträning...
det är lite dåligt tycker jag... för det är inte särskilt ofta man får chansen att vara med om en sådan träning och för Henk Nooren.

visst är det inspirerande... jag var och såg en dressyrträning för Johnny Hilbracht (osäker på stavning) jag som hoppryttare tyckte ju det såg helt perfekt ut men så sa han åt ryttaren att ändra bara ¨på en liten grej och vips blev det så mycket bättre... Hade varit bra att ha sånt öga för det...

Brukar finnas en kalender i hästsportsaffären på anslagstavlan.

vilka hästar hade Helena med sig? Vet du det??

cool on
ebblume (kan ha varit madick också, inte helt 100)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 456
Senast: Grazing
·
Katthälsa Min snart 12-åriga siames fick sin första Solensiaspruta igår, för att han ogärna hoppar upp i säng, soffa och på stolar. Han har inte...
Svar
3
· Visningar
488
Senast: sthu
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 311
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 146

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka