Landskapsmat med mera!

strawberrysylt

Trådstartare
Hej alla!

Jag är nyfiken; där ni bor, äter man några särskilda saker där och isf vad? :) Tips och recept hitåt tack!

Jag menar, jag kan läsa i böcker vad som är speciellt för ett visst ställe, men ibland känns det lite förlegat tycker jag, så jag tänkte jämföra lite med om det är samma saker man får höra om när man frågar såhär eller om ni har något alldeles eget speciellt som ni brukar äta (både sånt som passar in på vart ni bor och även andra personliga rätter/produkter/kombinationer).

Efter vad jag har förstått så äter man t ex inte lika mycket messmör här i Skåne, som man gör hem-hemma i Dalarna. Inte heller har jag hittat långfil härnere i affärerna...

Om jag skulle besöka en mataffär i Norrland, vad kan tänkas finnas där som inte finns här i Skåne? Renkött...? Björnkött...?

Blodpudding verkar vara mer poppis i Dalarna (uppåt landet?) än här i Skåne? Och kåldolmar/kålpudding/kalops känns skånskt, lika som att Mårten Gås visste jag inte vad det var innan jag flyttade hit...

I Värmland har jag läst att ni ska ha något som heter nävgröt tror jag det var, vad är det? Äter man det eller är det något som hänger med sen gammalt i böcker o så?

Hoppas ni vill fylla på! :)


//r
 
Sv: Landskapsmat med mera!

*Hoppar in från senior*

Tycker också att lokalmat är kul och intressant! Typiskt för hemtrakterna mina, norra Västerbotten, är väl palt (söderut äter man kroppkakor?) och i synnerhet pitepalt. Surströmming är också rätt norrländskt... och läfsa. ^^

Rackarns, någon hann före! :D
 
Sv: Landskapsmat med mera!

tack för svaren båda två!

Ja, palt och kroppkakor är samma sak va? Skillnaden är väl att potatisen är rå i det ena (vilken?) och kokt i den andra? Eller? Sen har de väl sina egna varianter både i Småland och på Öland, tror jag? Vi läser om detta i skolan just nu, men minns inte exakt hur det var.

Jag smakade iaf kroppkakor för första gången i förra veckan! Kul! Det godaste var att där var kryddpeppar i fyllningen^^ Haha, kryddpeppar är min älskling. Annars tyckte jag potatisdegen var rätt så intetsägande... men kul att smaka!

Läfsa, det är bröd eller hur? Bröd är kul tycker jag! I Dalarna har vi kavelgris och tunnbröd och är där tusen personer som bakar så blir det tusen olika varianter/variationer på receptet ungefär... sånt tycker jag är kul!


//r
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Ungefär så, ja. Lätt förklarat, men skillnaden i smaken är större än det låter.. jag kan inte med kroppkakor men älskar riktig råpalt och blodpalt. ^^ Salt fläsk och hemgjord lingonsylt till också, annars får det vara!

Och läfsa jag tänker på visade sig vara norska "lefse" med kanelfyllning. Ett vitt bröd bakat i bagarstuga (vedeldad stenugn) på bland annat hjortronsalt och yoghurt, som man sedan fyller med kanel, smör och socker.
Sedan vet jag inte hur det är med tjälknöl eller plättar (den stora varianten, inte de små) med hjortronsylt och sirap.
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Okej!

Jag har länge sagt till min pojkvän att vi borde göra en Sverigeresa och bara åka runt och äta regional mat^^. Får se till att det blir av! Då får vi äta palt.

Aha, då fattar jag, jag trodde det var matbröd, men det var efterrätt. Tjälknöl minns jag inte vad det är^^ Det är kött va? Och stora plättar, blir det inte pannkakor då? ^^.

Hjortronsylt och sirap, åh det lät gott! Det har jag nog aldrig ätit tillsammans, faktiskt! Vilket är konstigt då jag brukar blanda mycket mat och jag gillar både och, får testa!


//r
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Jag har fått för mig att mandelpotatis äts i mycket högre grad i norr (godaste potatisen ju :d), likaså tunnbröd (och blöta?), och såklart även palt, blodpalt, surströmming. Renkött i olika former borde vara vanligare i renbetesområdet rent logiskt :p

Men allt går nog att hitta lätt i affärer i hela sverige utan problem... Har inte riktigt kikat.
 
Senast ändrad:
Sv: Landskapsmat med mera!

Ja, mandelpotatis är inget som jag märkt att det äts särskilt mycket av härnere iaf, och inte i Dalarna heller. Men det är ju bara mina egna personliga erfarenheter, vet inte hur det är. Tunnbröd känns vanligare i Dalarna än i Skåne om man jämför, iaf att man bakar det själv i bagarstugor och så. Köpe-tunnbröd finns mycket här, både hårt och mjukt.

Vad är blöta?

Ja, man kan nog hitta renkött i frysdisken här, fast prismässigt är det kanske mycket billigare där uppe? Borde ju vara det. Får äta det med när vi åker uppåt!

Pitpojkar har jag aldrig hört talas om! Spännande! Recept? Bild? Fast min mormor har anis i både kavelgrisen och tunnbrödet hon bakar.

Finns långfil och messmör i Norrland? :) Fler såna saker?


//r
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Tjälknöl är mycket riktigt en köttbit (av vilt? Jag har bara provat tjälknöl av älg) som rostas långsamt i ugnen från fruset och sedan badar saltbad. Lite som rostbiff men ändå inte.
Tunnpannkakor heter plättar häruppe. Säger man pannkaka menar man den tjocka varianten i ugn. ^^ Småplättar är småplättar, men du borde Definitivt prova hjortsonsylten och sirapen oavsett pannkakstyp. Det är en höjdare!


Långfil och messmör/ost är väl ganska typiskt norrländskt?

I familjen åt vi aldrig särskilt mycket renkött, vi föredrog älg, och det var sällan vi köpte kött i frysdisken rent generellt - kött köper man hos jägarn' helt enkelt. En älg per år. :)

Anisbröd är tokigt gott! har aldrig hört uttrycket 'pitpojkar', men brödet är en typ av... eh.. munk nästan. Friterat fikabröd kryddat med anis.

Blöta är hårt tunnbröd dränkt i hemkokad buljong. Gärna med en klick smör i. Inte en personlig favorit, men pappa gillar't.
 
Senast ändrad:
Sv: Landskapsmat med mera!

Jag tror aldrig jag har sett pitpojkar/anisbröd. Nu var det samma sak igen, trodde det var matbröd, så var det efterrätt^^. Var samma sak i skolan, fast tvärtom, en klasskompis från Kina trodde vi skulle äta kroppkakorna till efterrätt... :p

Blöta lät inte så gott, men spännande!

Blåbärsgröt tror jag är norrländskt. Och okej, ja jag kände med att långfil och messmör borde finnas däruppe! Fast jag har aldrig varit längre norrut i Sverige än Östersund, tror jag.. det är ju skandal!

Tack för svaret om plättar/pannkakor och tjälknöl också! Och ja, ska absolut testa hjortronsylt o sirap på pannkakor/plättar, eller på våfflorna på tisdag! (våffeldagen ju!).

Andromedae: Tack för ditt svar! Finns det en massa olika variationer på sallad och röra då eller det är mer en som är "the one and only"?


//r
 
Sv: Landskapsmat med mera!

tack för svaren båda två!

Ja, palt och kroppkakor är samma sak va? Skillnaden är väl att potatisen är rå i det ena (vilken?) och kokt i den andra? Eller? Sen har de väl sina egna varianter både i Småland och på Öland, tror jag? Vi läser om detta i skolan just nu, men minns inte exakt hur det var.

Jag smakade iaf kroppkakor för första gången i förra veckan! Kul! Det godaste var att där var kryddpeppar i fyllningen^^ Haha, kryddpeppar är min älskling. Annars tyckte jag potatisdegen var rätt så intetsägande... men kul att smaka!

Läfsa, det är bröd eller hur? Bröd är kul tycker jag! I Dalarna har vi kavelgris och tunnbröd och är där tusen personer som bakar så blir det tusen olika varianter/variationer på receptet ungefär... sånt tycker jag är kul!


//r

Palt och kroppkakor är inte ens nästan samma sak. Det första är gudomligt och det andra är oätligt. :D

//Uppvuxen på pitepalt
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Haha, jamen hur gör man då äkta norrländsk palt (och varför heter det palt?? eller ja, varför heter det kroppkakor är ju en lika bra fråga iofs...)?! Nu vill jag prova! Recept, tack! =)

//r
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Motti_och_flask.jpg


Nävgröt brukar kallas Värmlands nationalrätt så det äts där :D

Görs på skrädmjöl, salt och vatten. Blir inte en gröt egentligen utan mer som klumpar som man kan äta med händerna :) Ska serveras med stekt fläsk (stekflottet från fläsket ska helst hällas ovanpå gröten) och lingonsylt.

Görs nävgröten rätt (den bränns lätt och kan bli torr) är det hur gott som helst och supermättande :)
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Pitepalt, som jag menar är the original and best, som jag är uppvuxen på består av riven, rå potatis som blandas med salt och mjöl till ett mellanting mellan smet och deg. Sen formar man små rundlar, lägger på en boll med salt fläsk, rullar ihop till en boll och kokar i saltat vatten. Serveras med smör och/eller lingonsylt. Vissa håller på med kornmjöl och en massa annat tok, det är absolut förbjudet. :D Skämtåsido, i princip vartenda hushåll har sitt eget recept, men där jag kommer från (lite högre upp i Pite Älvdal) är det väldigt ovanligt med kornmjöl.

Det här är ett rätt typiskt recept på kroppkakor: http://www.tasteline.com/Recept/Leif_Mannerstroms_Kroppkakor

Det finns även kroppkakor som görs helt på råriven potatis, men då är det ändå tok som lök och kryddpeppar inblandat.
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Aha, okej, tack för svaret! Vad är skrädmjöl då? Det stekta fläsket kan jag skippa (eller måste man ha det? =P) , men skulle gärna testa gröten!

Känns som om det påminner lite om något som jag åt mycket ett tag; filmjölk med massa kruskakli i, så det blev kruskakli-klumpar...

//r
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp