Ländjord?

S

sanna____

Jag har funderat på vadländjorden har för funktion!? Vad har den för nytta? Jag är inte så bra på westernsadlar och ska nämligen köpa en å då har jag lite funderingar:)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ländjord?

Bakgjorden är till för att sadeln inte ska tippa frammåt när man sätter lassot i hornet när man håller på med kossor.

Rekomenderar inte att ha bakgjord på sadeln om man inte verkligen behöver den.

Sitter inte sadeln bra utan att bakgjorden (anta att den tippar framåt) måste vara spänd så kan du SLÄNGA direkt!

flamkgjorden är bra att ha för sadeln ligger mycket stabilare.

Kan du inte rida utan att ha flankgjorden hårt spänd är det fel på din sadel! (Den passar inte hästen)
Den är bara till för att sadeln inte ska tippa för långt fram när man sätter fast boskap i hornet.
Annars ska den bara hänga några cm under buken och vara ihopbunden med en connector strap till sadelgjorden för att den inte ska åka upp i skapet.
Det är bara okunngt folk som kallar sig för westernryttare som säger att den är till för att hålla sadeln nere och på ''rätt plats'', de som säger det borde få en rejäl tillrättavisning eftersom de bara skadar hästen!

En liten undran, varför ska man inte ha flankgjord om man inte verkligen behöver den???!!!!

Jag tror att det bara har blivit så, man får ju ha som man vill!
Jag tycker att det är vansinnigt fult att ha flankgjord när man inte använder det...

Jag håller helt med dig....tycker inte man ska använda den om den inte behövs.
Tycker inte det är speciellt snyggt och definitivt inte i ridgrenar.

Kan du inte rida utan att ha flankgjorden hårt spänd är det fel på din sadel! (Den passar inte hästen)

När sa jag att jag inte kan rida med den utan att spänna?
Jag spänner den inte alls. den hänger 3-4cm under magen.
Jag vet mycket väl vad en flankgjord används till. Och jag vet också
att jag vill ha en flankgjord när jag rider. Det skadar absolut inte min häst
eftersom jag använder den korrekt.

Senast ändrad:

Jag var mest ute efter att den faktiskt inte behövs om man inte använder den. Bara mera remmar att hålla reda på och mera att fastna i OM olyckan skulle vara framme. Detta då om man köper sin första sadel och är lite ovan vid den (som ju TS verkar vara)
Onödigt att göra det svårare än det är i början.

Annars får man väl göra som man vill med den

Jag tycker att det där med bakgjord är som med enöras träns - se annan tråd - en smaksak. Själv använder jag den för jag tycker den "ramar in" sadel och hästens bål på ett snyggt sätt. Självklart ska den inte användas för att stabilisera upp en dåligt liggande sadel. Inte heller hänga och dingla under magen. Nätt och jämt ligga an mot hästen anser jag är korrekt.

Flankjorden används vid roping för att fördela trycket när man slår en dally och repet sträcks. Det har inte så mycket att göra för att hålla sadeln på plats utan för att hästen inte ska tappa andan om det blir för hårt slag. Flankjord eller inte är som sakt en smaksak som ni säger jag rider med flankjord varje dag och det kan inte skada min häst och man behöver inte spänna sadeljorden så hårt om man rider med den för då fördelar det trycket jag tror min häst tycker det är ganska skönt.:D

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Behöver ganska akut byta spis (inbyggnadshäll) och fläkt i köket och det kommer ganska olägligt, då en stor del av bufferten hamnat på...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 457
Senast: Kakis
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 935
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix