landgraf I o Capitol I

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare dobbis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 3 680

dobbis

Trådstartare
Hur hårt kan man linjeavla på honom utan att avkomman riskerar att få,taskigt temprament,bli stenhård,se ut som F-N?
Någon som vet vilka negativa sidor han är känd för?

samma frågor ang,capitol I.
har ett sto med dom linjerna,blir det pannkaks skit om jag använder en hingst med samma linjer eller kan man vara tuff och chansa??

PS.jag vill ju gärna att den ska blir ridbar

Sv: landgraf I o Capitol I

Capitol är väldigt lyckad i linjeavel, har faktiskt aldrig sett någon dålig häst av de jag sett som varit linjeavlade på honom (har själv sådana).
Landgraf har jag också linjeavel på dock på lite mer distans (4+4 på avkomman) närmre skulle jag nog inte våga med tanke på temperamentet.

Tack :bow:
jag visste att det fanns experter på holsteiner här inne :idea:
Välj en hingst (bara på stammen)
Stoet har Capitol som farfar och landgraf som morfarsfar

Hingst 1.Coriano(corrado-lord) -capitol I-sacramento song
Hingst 2. Levisto (ff.landgraf) -calvin-lincoln
hingst 3.Continue (contender)-landadel här blir det ju lite extra humör från contender......

Min erfarenhet är att du kan linjeavla rätt tufft på Capitol I, det har gjorts många gånger med bra resultat.

Har även sett några avkommor som har Landgraf I 2 + 2 som hoppat hus. Båda hade faktiskt mycket bra temperament men jag skulle personligen ha honom längre bak än 2 + 2. :D

Så med andra ord borde jag utan tvekan kunna använda tex
Cassini II
Cento (om plånboken överlever)
Clearway
Corrado II
Som alla har Capitol som pappa:confused:

Och innan någon börjar skrika om att dom hingstarna ev.inte är godkända i sverige o avkomman inte får gröna papper så vill jag påpeka att jag INTE avlar en ASVH häst utan en HOLSTEINER :angel:

Har sett mycket trevliga resultat med linjeavel på Ladykiller (Landgrafs far) och även hört att "om man har Landgrafblod och mindre bra extremiteter så ska man plussa på med mer Ladykiller för att rätta upp".

En hingst som jag är mycket glad för är Lorentin I, han har ju väldigt bra helsskon också:
http://www.sporthorse-data.com/d?d=lorentin+i
Där är definitivt dubbeltalang!

Vad det gäller Capitol så har jag säkert sett en del linjeavel men jag kommer inte på några exempel just nu. Han är själv ganska linjeavlad - kanske inte i den officiella versionen av stammen:
http://www.sporthorse-data.com/d?d=capitol+i

Men ta en titt på hans riktiga farfar (som inte var godkänd). Lägg till hans stam med Capitols så blir det en annan bild...:
http://www.sporthorse-data.com/d?d=grand+vikar

Mvh Cissi

Jaha :eek::confused: så min häst är egentligen en liten del "bastard"
det var ju inte riktigt vad man ville veta, för det gör inte hingstvalet lättare.
men det var ju precis sådana upplysningar jag bad om :bow:
Så jag tror jag får revidera om tänkandet eller göra en 180 graders och göra en ren utavel o hoppas på det bästa,svårt att linjeavla på något som inte stämmer, jag som tänkt ut det så bra att jag detta år skulle göra som man gör som lite tuff hunduppfödare och gå på att använda "rätt" linje o ha turen att få en suuuuuuuper avkomma:angel:

Någon vet någon mer "kul" jag kan få lära mig :confused::)

Dobbis - Capitol I är ju en legendarisk hoppförärvare, inte är han sämre för att farfar kanske inte var den som det är på pappret? Det är snarast som så att förbundet gjorde en miss i att inte godkänna Grand Vikar, som uppenbart var en superindivid som också lämnade några få avkommor.

Vad jag hört så förklaras väl närmast Capitols storhet just utav att han "riktiga" kombinationer av blodslinjer är så bra - mycket bättre än vad de enligt den officiella versionen ska vara.

Jag tycker absolut inte att du ska ge upp tanken på linjeavel bara för att Capitols äkta farfar var en mycket högklassig hingst som tyvärr inte föll hingstnämnden på läppen. (Capitols far är tillverkad efter att nämnden gjorde "tummen ner" och var alltså inget misstag utan väldigt väl planerad sporthästavel).

Mvh Cissi

Den riktiga stammen på Capitol är alltså linjeavel som följer:

Vase som mormor och farfarsmor.
Vase lämnade minst 3 internationella hopphästar: Lagrain, Vaseline och Grand Vikar. Dessutom är hon mormor till bl a Capitol I, Capitol II, Cellebrio, Latus I och Latus II. Samtliga avelshingstar.

Ramzes som farmorsfar, mormorsfar och farfars morfar.
Han behöver väl ingen närmare presentation?

Mvh Cissi

Har sett mycket trevliga resultat med linjeavel på Ladykiller (Landgrafs far) och även hört att "om man har Landgrafblod och mindre bra extremiteter så ska man plussa på med mer Ladykiller för att rätta upp".

En hingst som jag är mycket glad för är Lorentin I, han har ju väldigt bra helsskon också:
http://www.sporthorse-data.com/d?d=lorentin+i
Där är definitivt dubbeltalang!

Vad det gäller Capitol så har jag säkert sett en del linjeavel men jag kommer inte på några exempel just nu. Han är själv ganska linjeavlad - kanske inte i den officiella versionen av stammen:
http://www.sporthorse-data.com/d?d=capitol+i

Men ta en titt på hans riktiga farfar (som inte var godkänd). Lägg till hans stam med Capitols så blir det en annan bild...:
http://www.sporthorse-data.com/d?d=grand+vikar

Mvh Cissi

Detta har jag helt missat, konstigt att det alltid blir sådan här spekulationer om "kändisar", var ju samma sak bla om Milton.

Skulle det stämma så har jag med andra ord linjeavel även på Colonel i Capriola, då hennes mamma är CB II - Sympatico - Colonel.

Colonel är väl för övrigt en av de hingstar jag har minst koll på i stammen, så någon som vet något om honom får gärna berätta.

<----För övrigt titta till vänster så har du en kille linjeavlad på Capitol blodet (har Capitol på mödernet och U-Capitol, Capitols helsyster på pappas sida, 3+3 har han dem)

En av avkommerna har även Capitol med sig från mamman och hon ser minst sagt inte dålig ut, så rädd för att linjeavla på Capitol det är jag inte efter det resultat jag själv har fått.

<----För övrigt titta till vänster så har du en kille linjeavlad på Capitol blodet (har Capitol på mödernet och U-Capitol, Capitols helsyster på pappas sida, 3+3 har han dem)

Senast ändrad:

Detta har jag helt missat, konstigt att det alltid blir sådan här spekulationer om "kändisar", var ju samma sak bla om Milton.

Skulle det stämma så har jag med andra ord linjeavel även på Colonel i Capriola, då hennes mamma är CB II - Sympatico - Colonel.

Colonel är väl för övrigt en av de hingstar jag har minst koll på i stammen, så någon som vet något om honom får gärna berätta.

En av avkommerna har även Capitol med sig från mamman och hon ser minst sagt inte dålig ut, så rädd för att linjeavla på Capitol det är jag inte efter det resultat jag själv har fått.

Är din avatar Joy ??
Min avater är stoet som ska betäckas.
Och nu blir jag ännu snurrigare :crazy: kanske ska hålla mig till grund iden ändå,det går uppenbarligen att dubbla/trippla Capitol utan att man ochså dubblar/tripplar felen
Får nog sova på saken och riva mitt hår lite till eller gå på magkänslan som gjorde att jag startade tråden.
TACK ALLA :bow::bow::bow: feel free at komma med mer/fler åsikter o vetande

Är din avatar Joy ??

Yes, rykande färskt nytaget idag (får passa på när han är renbadad efter helgens tävling, två flugor i en smäll)
Lite större variant som profilbild (jag får tyvärr inte lägga in bilder på honom för moderatorn, är ju reklam (innan har det gällt om de väl är godkända, men nu gäller tydligen andra regler iår:crazy:)

Jag är väldigt säker på att det stämmer - har väldigt pålitliga källor och ser ingen orsak till att det inte skulle vara så.

Bidrar med en länk till en artikel i ämnet:
Capitol och Grand Vikar

Det finns en hel del skrivet på nätet, det är inte därifrån jag hämtat min info dock. Artikeln ovan är rätt "snäll" och går inte in på alla detaljer om varför Grand Vikar med största säkerhet är farfar.

Mvh Cissi

Kul att lära sig ngt helt nytt!! :idea: tack för artiklen!

Väntar själv föl om ngn månad som har Capitol som 2 och 6 (inte så tätt i o f) , Cassini II - Contender - Lacros - Corrado ; helsyskon ifjol blev fin och såldes som hingstämne till Luxemburg, spännande att se vad som kommer ut i år :)

Vi har ett sto efter Carolus I (Capitol - Ramzes) - Landgraf I - Colonel. När jag ritat upp hennes stam har jag ritat in båda alterntiven (på Capitols stam) och med Grand Vicar ser de nästan mer spännande ut.

Jag har info om Colonel någonstans *tänker* - återkommer med den.........

En annan "hemlighet" i Holsteins avel rör Silvester (e Silberseee). Enligt många stora uppfödare ska Farnese vara far till Silvester. Vet inte om det är sant men Silbersee och Farnese ska ha stått på atation samtidigt och konstigare saker har väl hänt :angel:

Kul att lära sig ngt helt nytt!! :idea: tack för artiklen!

Väntar själv föl om ngn månad som har Capitol som 2 och 6 (inte så tätt i o f) , Cassini II - Contender - Lacros - Corrado ; helsyskon ifjol blev fin och såldes som hingstämne till Luxemburg, spännande att se vad som kommer ut i år :)

Den stammen låter :d

:bow::bow: Även jag tackar för intressant läsning,kul att få lite respons och framför allt lära sig mera,då Holsteiner egentligen inte är det jag är bra på :o men det är väl bara att läsa,nöta o fråga som med allt annat:idea:

Fler frågor,när jag har tittat runt lite ang.Capitol så ser man ofta tex landgraf i kombination,är det en sk golden cross (heter det så :confused:)
eller finns det någon "snack" kombination man kan leta efter? typ blandar du C med ???? så förväntas det bli bättre, eller man ska aldrig mixa han med ????

Hej!
Har ett sto som har följande släkt: Mor: Manier, Far: Lombard.

Lombards mor: Gessy, e: Ramiro.(HLP,HOL)
u: Laterna.(H,HOL)

Lombards far: Landgraf 1. e:Ladykiller (HLP,XX)
u:Warthburg (H,HOL)

Maniers far:Tumbled, e:Pandofill (XX)
u:Fair Folly (XX)

Maniers mor: Feylon, e:Fantus (HLP,HOL)
u:Ugela (S,OFR)

Ladykillers föräldrar är Sailing Light och Lone Beech. (xx båda två)

Warthburgs föräldrar är Aldato och Scheenelke. (holstein båda två)

Ramiros föräldrar: Raimond och Valine (holstein båda två)

Laternas föräldrar:Gariel och Olivette (holstein båda)

Pandofells Föräldrar: Solar Slippe (XX) och Nadika (XX).

Fair Follys föräldrar: Fairford (XX) och Kings Folly (XX).

Fantus föräldrar:Farnese (HOL) och Reizvolle (HOL).

Ugelas föräldrar: Bertram (OFR) och Geelke (OFR).

Någon som vet vad OFR betyder? Till mitt sto ska jag använda Last Liberty som hingst.

Detta blev långt! Någon på buke som har en holsteiner som är släkt med min?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka