lancashire heeler

I

ica1

Hej!

jag undrar om det är någon här som vet något om heelern eller någon som äger en?

Sv: lancashire heeler

hej
ja min kompis har en sådan lite gullig sak hur tuff som helst.

Hej!

Hur är dom i sättet?
skälliga?
vaktiga?
träningsmässigt?
"nafsiga" (vallar)?

Jag funderar på att skaffa en och tycker det är svårt att hitta bra information om rasen.:D

Hej

Har redan varit där ett antal gånger och läst:D men skulle vilja ha informationg från någon som känner eller äger en heeler, och tittar man på andra sidor så står det olika ex ingen första hund/ bra första hund, "överaktiv"/ gör det ägaren gör (sover,busar etc).

Kontakta någon uppfödare, gå på utställning o fråga folk de som har rasen.

Hej,

Jag äger en Heeler som snart fyller 13 år.

Heelern är en tuff ras, aktiv, smart, egensinnig men matte/hussedyrkare.

Min vovve är riktigt smart, vet om att matte älskar honom över allt annat och att jag därmed har lite svårt att säga åt honom. Han har därför lärt sig att manipulera matte. Som om matte inte fattar det :smirk:

Skällig - ja.
Vaktig - skäller på de som tar sig rätten att gå förbi vårt hus - ja.
Nafsiga - JA. Om Du inte stimulerar dem. När vår var unghund var han något understimulerad pga okunskap i vår familj. Han vallade när telefonen ringde och man reste sig för att gå och svara. Man fick inte lämna flocken.

Träningsmässigt? Tja, alla hundar behöver ju stimulans för att må bra. Men andra hundar kanske inte nafsar/hittar på ofog när de är understimulerade i samma grad. Passar utmärkt till agility och freestyle. Har försökt spåra/söka med min gammelgubbe men han intresserar sig inte ett dyft för det. Han lallar hellre runt lös och sniffar efter trevliga tikar.

Jag tycker väl inte att de är några bra förstagångshundar. Många uppfödare/ägare jag har pratat med tycker att man bör ha erfarenhet av vad en "heeler kräver". Dvs, de är inga söta knähundar/promenadlimpor utan att de faktiskt ÄR vallhundar.

Men eftersom det är ca. 1-2 års väntetid på att få köpa valp så har Du ju tid att lära Dig, skaffa erfarenhet genom att vara dagmatte osv ;)

Hej!

Hur är dom i sättet?
skälliga?
vaktiga?
träningsmässigt?
"nafsiga" (vallar)?

Jag funderar på att skaffa en och tycker det är svårt att hitta bra information om rasen.:D

Jag har en Heeler tik på 2 år. Hon är inte speciellt skällig mer än när hon leker med vår andra hund eller barnen. Hon vallar vår andra hund en golden och biter gärna honom i haserna när han försöker springa ifrån henne. Hon visar inget av detta beteende mot oss människor. Vi har hästar, katter och hönor och det är inga problem inget vallande där. Inne är hon en soffpotatis, ute full fart. Problemet med henne är att hon är ganska vek och visar gärna strupen om man är minsta skarp i rösten eller så. Mycket lyhörd ras som är lätt att ha med sig lös då hon aldrig springer långt från "flocken". Tyvärr har vår fått demodex (se annan tråd) som är svårbehandlat men jag tror inte att det är vanligt på denna rasen generellt. Jag kontaktade ett par uppfödare och fick napp från två och vi väntade bara någon månad innan vi fick vår från en av de absolut största/främsta.

varför sådan skillnad på väntetiden? skilljer det så mycket mellan kennlarna?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 511
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 948
Övr. Hund Hej. Jag jobbar småskaligt med hundpassning i mitt hem, tanken är att öppna hunddagis om något år. Men något jag funderar över. I...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 548
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Är det några bukare som ska på mydog? Mig hittar ni i dobermannmontern (ffa på lördag fm) samt springandes runt på mässan. Som...
2
Svar
21
· Visningar
1 422
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka