Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Muggsåren har gått in till både sträck och böjsena och dessa sår har legat blottade i över tre veckor. Detta är i mitt tycke en mugg som man sett lätt på och skitit i att behandla för ens det blev riktigt allvarligt.

... Jag får veta att hästen fått lite mugg.. och lite trycksår då antog jag de var ett litet skavsår...

Ville bara förtydliga mitt tidigare inlägg vilka delar jag menade.

Naturligtvis är det som har hänt allvarligt och inte alls bra för hästen men att fodervärden agerat försumligt är ju något du tycker, inte något som du vet. Det kan ju var så att fodervärden har försökt på alla sätt och vis men ändå inte lyckats få bukt på muggen. Och med facit i hand är det altid lätt att säga att man inte har gjort tillräckligt.

Då antog också att det var ett litet skavsår....klassiskt missförstånd i iformationen mellan dig och fodervärden. En gör ett antagande baserat på den andres uttalande och med facit i hand var det ett felaktigt antagande.

Åter igen jag vill inte kritisera dig jag bara vill belysa att det blir såååå lätt fel även när båda vill väl från början.
Jag förstår mycket väl hur du reagerar, jag hade nog reagerat på samma sätt tror jag. Mina hästar är som mina bebisar. Jag har mycket svårt att lämna ifrån mig kontrollen av sköttseln av dem. Om något händer dem under någon annans uppsikt skulle jag aldrig förlåta mig själv för att jag släppte på kontrollen. Men om jag däremot varit med själv varje steg så vet jag exakt vad som har gjorts och om där var någon mer sten jag kunde ha vänt på. Kanske är det så du också innerst inne känner?
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Tråkigt med din häst, Jag lånar heller aldrig ut en häst inte ens vid försäljning.
Tänkte berätta om mina erfarenheter vid mugg,
Hade i min ungdom en nordsvensk som jag hade hemma på gården en sommar lånade jag ut henne till en kompis 3 veckor och hon fick direkt jättemycket mugg när hon bytte miljö , det var enda gången i min ägo hon hade mugg.
Hon blev bra efter vet besök med penicilinsalva och tvätt med grönsåpa.
Andra hästen som fick mugg var min kompis häst som jag hade hand om när hon gick utbildning den fick jag behandla flertalet gånger med salysylvaselin och den blev bra.
Tredje gången var värst, min tvååring gick på bete och från ena dan till andra hade han stora öppna sår på båda bakkotorna jag tog hem honom och vet var till mig flera gånger innan vi fick bukt med eländet, penicilinkur, alla möjliga salvor prover som analyserades han som varit det gulligaste som fanns fick huggtänder och kickade efter mig, det som hjälpte bäst var nog torskleveroljan fick bort knutorna, Min gissning var att det var något i marken eller han ätit som gjorde att det blev mugg och att han kliade upp såren. Han har aldrig med haft problem men är bara 4 år snällare igen men inte 100 lika som innan
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Tredje gången var värst, min tvååring gick på bete och från ena dan till andra hade han stora öppna sår på båda bakkotorna jag tog hem honom och vet var till mig flera gånger innan vi fick bukt med eländet, penicilinkur, alla möjliga salvor prover som analyserades han som varit det gulligaste som fanns fick huggtänder och kickade efter mig, det som hjälpte bäst var nog torskleveroljan fick bort knutorna, Min gissning var att det var något i marken eller han ätit som gjorde att det blev mugg och att han kliade upp såren. Han har aldrig med haft problem men är bara 4 år snällare igen men inte 100 lika som innan
Låter som förgiftning, mina blev förgiftade av alsikeklöver förra sommaren och fick handflatestora sår i karlederna från ena dagen till den andra. Läs under hästvård så hittar du massor.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 272
Senast: Piaff
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 748
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan hej, jag har lånat ut min tävlingshäst till en fodervärd under en tid då jag inte har möjlighet. Fodervärden är en av mina bästa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 866
Senast: Boj
·
Ekonomi & Juridik Hej på er! Jag har en liten hypotetisk fråga. Jag har lite funderingar på att ev låna ut min ena häst på långtidsfoder då jag inte...
Svar
16
· Visningar
4 258
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp