Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Jag har varken sett hästen, hört fodervärdens historia, det är orimligt för mig att göra en bedömning. Vad jag däremot vet är att till synes solklara fall inte gått den väg man trott när det gäller förlikning eller rättegång. Det är knappast så att fodervärden kommer att stå och säga javisst de har rätt utan kommer att tala för sin sak.
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Jag har varken sett hästen, hört fodervärdens historia, det är orimligt för mig att göra en bedömning. Vad jag däremot vet är att till synes solklara fall inte gått den väg man trott när det gäller förlikning eller rättegång. Det är knappast så att fodervärden kommer att stå och säga javisst de har rätt utan kommer att tala för sin sak.
Det är klart hon skulle göra annars vore det väl konstigt.
Men som min häst är nu och den jag lånade ut är det sorgligt långt emellan, man blir ju bitter och ledsen att det kan hända så gräsligt mycket på den egentligen korta tid hon vart borta. Jag tycker inte att muggsår till böj + sträcksenor är en normalt fortlöpande mugg, jag har aldrig tidigare sett/hört om det. Inte heller att det blivit stora tryck/liggsår av en normal mugg. Jag vet att det vart mycket mugg med den blöta sommar osv, men när hon fick hos oss var det några krustor som vart borta på 2 v, jag ringde vet i början av utbrottet och då gick det ju att vända. det känns bara som att all behandling sätts i försent när det går överstyr.
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Livet är inte alltid rättvist direkt, och hästen är den största förloraren.

Lycka till vad du än gör.
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Jag förklarade vad som skulle hända om hon spändes in. Men som sagt nånstans blev det svårt. För den som hade hästen visste ju tydligen bäst själv.

Jag processade inte. Men är fortfarande arg på mig själv
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Trist :(, men förmodligen kostar det mer än det smakar att bråka.
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Varför?

Har man ett kontrakt där hästen des är bes innan utlämning så är det väl klart att hästen skall skötas av fodervärden

Jag håller inte med tycker det är förtjävligt att man anser att det är ägarens ansvar när hästen faktiskt är utlånad på kontrakt.

Tycker att det är fodervärdens ansvar och det är även dennes ansvar att lämna tillbaka hästen i samma skick som den kom i och inte i ett skick där den är sjuk

Jag har inte någonstans skrivit att det är ägarens ansvar, om du har läst vad jag skrivit så förstår du kanske vad jag egentligen menar. Att driva detta den juridiska vägen lönar sig kanske inte, även om TS får rätt så kan h*n ändå bli den som får betala allt i slutändan om FV inte har några tillgångar. Jag skulle lägga pengarna på hästen istället, då vet jag vart dom hamnar.
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Har själv haft en del falla och inget av dessa har kostat mig några 20000kr

Det beror ju på om det går att förlika då är ju summan rätt liten. Men det är alltid bra att låta en jurist ta tag i det och skicka ett brev för att "ruska" om dem lite

Att ruska om någon kostade ca 4500 kr vilket inkluderade ett besök samt ett brev, sedan fortsatte jag processen för egen maskin. Men det är få förunnat, jag behövde bara få ett par input av advokaten att jag tänkte rätt. Hade vi däremot valt att använda ett juridiskt ombud hela vägen, då betala man en fast självrisk och sedan 20 % av beloppet. Om man kan ålägga motparten att ta den biten om man får rätt, det är inte alltid självklart att det sker vid en förlikning.
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

OM - säger OM - rättsskyddet går in. Vilket inte är säkert. Och med stora summor är även 20 % rätt tungt.
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Usch en så tråkig historia, hoppas hästen repar sig.

Det jag kan säga spontant är att jag tror att det är smart som ägare att själv ta ansvar för och boka in ex.vis vaccineringar och tandkoller. Just för att ha kontroll på de bitarna (speciellt om nu hästen har ett felaktigt bett). Se till att fodervärden använder en viss hovslagare om hästen har problem med sina hovar m.m.
Sedan kan jag ärligt säga att jag (trots att jag är en noggrann hästägare med många års erfarenhet) aldrig skulle ta en häst på foder där jag själv var ansvarig för precis allt som hände hästen. Extra speciellt med sjukdomar som hästen haft tidigare och är predisponerad för, ex.vis fång. Det finns ett helt gäng noggranna ägare som har full kontroll på foder etc. men som ändå får fång på sina hästar. Däremot skulle jag självklart följa alla ägarens förhållningsregler för att i mesta mån undvika skador och sjukdomar på hästen.

Ang. att gå vidare i rätten tror jag att det kan kosta mer än det smakar hur rätt man än har. Ska man ha fodervärd på sin häst är det antagligen en bra idé att ha hästen så nära till att man kan kolla upp den regelbundet alt. välja att sälja hästen istället.
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Har full förståelse för din frustration :(

Har en nära vän som hamnade i samma situation som dej efter att hästen varit utlånad halva din tid.

Dom valde att lägga pengarna på att få hästen frisk, men såg till att tala om vad som hänt i området runt där FV bodde och tog även kontakt med dom stall som fanns runtikring och berättade vad som hänt och skickade bilder m.m.

Resultatet är nu att FV inte är välkommen någonstans, inte ens till ortens ridskolor på lektion.

Nu är hästen nästan frisk, det enda är att den fortfarande har problem med att gå upp i vikt och har blivit lätt stresskänslig, tidigare var den lugnet själv och behövde stå på strikt diet för att inte bli för tjock.

Har själv haft massa olika foderhästar genom åren och jag skulle hellre "ta livet" av mej än lämna tillbaka hästen i sämre skick än när jag fick hem den.
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Bittert.

Du lämnade bort en inte helt frisk häst men med kontroll på problemen. FV verkar ha glömt tandvård och vaccination. OK. Vaccinationen ser jag som lite slarvigt men ingen katastrof.
Tandvården tycker jag är sämre eftersom du beskriver att det var gjort en månad innan hästen lämnats iväg.

Vad gäller mugg, rasp, lymfangit.
Det kan ju uppstå relativt fort vad jag förstått, och det kan vara svårt att få ordning trots adekvat vård.
Jag har ingen personlig erfarenhet av det, tack och lov, men jag har en kompis vars häst har de här problemen. Jag är övertygad om att hon sköter det efter konstens alla regler och med veterinär. Men hästen är ändå halt ganska ofta pga mugg och måste stå. Ofta omläggningar och bandage och grejer.

Så det kan ju vara problem att få ordning på även med veterinär inblandad och med adekvat vård och omvårdnad.

Jag tycker inte att det är ditt "fel" men med tanke på muggproblemen tänker jag att det kunde varit klokt av dig att ha stämt av med FV om det dykt upp, och kanske åkt och kikat på hästen någon gång under tiden och gett konkreta råd.

Ang att du "för hästens skull" vill driva process eller "gå vidare".
Det är inte för hästens skull. Hästen är i det läge den är.
Det är för din egen skull. Och jag tycker att det är rimligt. Sedan finns den ekonomiska risktagning som tidigare beskrivits.

jag vet inte om det fungerar, men utifrån att ert avtal säger att FV ska bekosta vård av ev skador som uppkommer under fodertiden så borde du kunna fakturera, skicka påminnelser, skicka till Kronofogden.
Och i så fall kanske det inte finns behov av så mycket jurister, rättegångar och liknande?
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Det var inte riktigt så jag menade, jag menade att hästen ska inte lida förgäves, jag skulle bli jätteglad om hon fick nått slags djurförbud eller så. i området där hästen stod har de fått veta hur det gick med denna häst, för hon var relativt snabbt ute och letade en ny häst...
Sist hon hade mugg var på ett framben hos oss, nu var det båda bakbenen som blivit drabbade. Det jag funderar över är ju hur det blir i framtiden, detta är en ganska känslig häst, hur påverkar eventuella fula ärr tex bakbensteknik och dyl, ett hjärtfel bedömt som en 2a på en motionshäst hur på verkar det en tävlingshäst? Kan man vinna tillbaka tilliten till människan igen eller ska man alltid vara beredd på att det nya humöret kan slå igenom?
Hästen är ju hos mig en tävlingshäst i hoppning och fälttävlan påverkar hjärtfelet?

Jag vill göra ekg osv på på hjärtat framöver när benen läkt och så vidare. hur vida det blir en rättegång eller draget till jurist får framtiden utvisa. Det känns bara så ledsamt att en häst med kapaciteten upp mot 140 och mer ska få en sådan sorglig saga, jag är ledsen på mig själv som lånade ut henne, jag är ledsen för att jag inte fick veta hur illa det var, jag är ledsen för att jag har inte råd med att köpa en sådan till häst osv...

Så nu hoppas jag att min drömhäst blir frisk och allt sånt bara för att ett lyckligt slut vore så roligt...
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Jag kan inte låta bli att fundera på vad det var för fina referenser hon hade och om du på något sätt kollade upp dem. Har du kontaktat någon av dem i efterhand för att informera om vad som hänt? Var det "proffs" (hovslagare, ridinstuktör, vet) eller "kompisar", hade hon haft foderhäst tidigare, hur väl känd de till hennes hästhållning etc

OBS, jag är inte ute för att kritisera eller ifrågasätta hur du gjort, men det kanske finns något i din erfarenhet som skulle kunna vara värdefullt att ta vara på eftersom man med facit i hand inser att just dessa referenser inte var så mycket värda. Jag tror det varit någon diskussion tidigare om vad/hur man kollar/värderar referenser, men jag läser förstås inte alla trådar.
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Fy vad hemskt! Man hade ju önskat att de som gjorde så mot ponnyn fick någon typ av straff! Det är ju rent djurplågeri! Det känns så konstigt att sitta här och läsa (inte bara i den här tråden) om hur folk får tillbaka rent utsagt vanvårdade hästar och de som är orsaken till eländet går bara helt fria ur eländet de ställt till med.
Kan man inte anmäla dem för vanvård?
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Vilken soppa.....stackars dig...och hästen givetvis. Vilka människor det finns!

En sak bara, jag förstår att det är lockande att dra in advokater men som min syster säger (hon är advokat) -Att ha rätt och att rätt är två olika saker.....
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Och jag har varit med om att man blivit nekad rättsskydd via försäkringen. Det gäller att ha det klart INNAN man drar igång.

Det är klart att man bör göra direkt

Att de egna kostnaderna skulle stanna på så låga summor vid förlikning beror ju helt på vad man dragit iväg med i juristtid. Vi har betalt rätt stora summor för sådant som inte ingått i rättskyddet, lätt en ny häst i alla fall.

Jag har inte haft speciellt stora kostnader någon gång, som max 4500kr och då pratar vi förlikning och godkänt rättsskydd

Det finns många riskmoment med att driva ärendet, det krävs ju också otroligt stark bevisning. Och som sagt: sedan ska man hålla sin fordran vid liv om det inte finns tillgångar vid tillfället för ev indrivning.

Fast är hästen vet bes vid avlämnandet så som jag förstod det så är det väl det starkaste beviset, sedan beror det ju självklart vad som står i kontraktet men i de standard kontrakt som finns så står ansvarsbiten väl beskriven
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Jättetråkig läsning och jag håller tummar och tår för att du lyckas krama ersättning ur henne om det så blir personlig konkurs för hennes del. :mad:

Framförallt hoppas jag att hon tillfrisknar snabbt, väl hemma i hemvan miljö, invanda rutiner och med bekanta människor tror jag att hon ändå rätt snabbt kommer att öppna upp sig själv igen när hon landat menatalt. Förhoppningsvis så läker det fysiska ihop utan men, men man vet ju aldrig vad det kan få för framtida konsekvenser. :(

Nya människor kommer det nog ta tid innan hon slutar vara misstänksam mot.
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Sånt här är katastrof för oss som VILL HA häst på foder, det är fullt förståeligt att det blir svårt när dessa amatörer cirkulerar.
Jag hade en ponny på foder i 3 år och under dessa år kom ägaren ut till vårt stall titt som tätt, ibland anmäld ibland oanmäld vilket var helt ok med mig. Ponnyn skadades några gånger och jag hade i första hand kontakt med ägaren för att sedan kontakta vet.
Ponnyn lämnades åter i superskick endast av den anledningen att dottern växte ur den och vi stod inkvarterade i annat stall, pengarna fanns inte att ha kvar en pensionär.
Så nu har jag en toppenreferens men det hjälper ju inte när rötäggen går emot allt vad kontrakt och referenser heter:(
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

en jurist ska titta över alla papper och se vad hon kan göra, hon har fått filmer/bilder från innan och så. min fina häst får 2013 på sig att se om hon håller för att komma igång funkar de inte kanske en bebis till henne annars ja då vet jag inte. Finns de inga försäkringar som går in och betalar om man förlorar en rättegång om man inte har pengar? eller ska jag nöja mig med jag hade rätt i alla fall...
Kan man få ut en personlig konkurs på en sådan person? vi funderar om man kan anmäla till länsstyrelsen för det är ju en form av vanvård hon utsatts för?



Jag vill bara säga FY vad tråkigt. Jag blir så ledsen. Det finns alldeles för många sådana här historier. Törs man ens ha en medryttare? USCH!
Hoppas hon blir bättre. DUMMA DUMMA människor det finns :(
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Jag tycker att det är mycket tråkigt att din häst inte mår bra och att det inte har fungerat så som du hade velat hos fodervärden.

Jag har själv lånat ut en häst en gång och kommer aldrig någonsin att låna ut en häst igen. Kvittar vem det är till! Jag skrev också ett vad jag tyckte var ett övertydligt kontrakt men någonstans ut med vägen har det gått snett. Men så är det tyvär när man har olika uppfattning om saker och ting.

Det jag funderar lite kring är att det är oerhört lätt att jaga upp sig i sånna här situationer. Fullt förståligt då man själv mår dåligt av att se hästen må dåligt samt att mycket kan komma som en chock då man går runt och tror att allt är frid och fröjd.

Men om jag läste rätt i dina tidigare inlägg så har ju ändå fodervärden någon gång informerat dig om att hästen har fått mugg och trycksår, men att du kanske inte riktigt förstått omfattningen av trycksåren. Hästen har ju också varit i kontakt med veterinär angående detta. Kan det kanske vara så att det varit en miss i komunikationen här mellan dig och fodervärden? Denne har trott att den har informerat dig tillräckligt och tagit ut veterinär då den har kännt att den inte klarade av att behandla muggen själv men att du inte har förstått hur ofattande det var? Lätt hänt att man missförstår varandra och det är ju inte alltid så lätt att veta hur omfattande ett sår är när man får det berättat för sig istället för att se det med egna ögon.

Att hästen inte har blivit vaccinerad är ju kanske en brist hos fodervärden om ni kommit överens om det men det är kanske inte så våldsamt farligt eftersom det gått 11 mån och vaccinationen inte har löpt ut om jag förstår det rätt? Det kan ju också vara så att veterinären avrått från att vaccinera en häst med en redan pågående infektion i kroppen då kroppen redan är under stress.

Blåsljudet kan vara svårt att säga om det beror på dålig omvård eller helt enkelt en olycklig omständighet på en häst som redan är nedsatt på grund av en infektion.

Att hästen är sur och har bitits och sparkas kan vara för att den helt enkelt mår dåligt! Behöver inte heller bero på vanvår från fodervärdens sida. Jag hade en häst en gång som var världens gulligaste som jag hade i många år. Han var urgullig häst men när han skadade sig och fick boxvila blev han et monster. Han bet, sprakade som en tok så fort man kom i närheten av hans sårskada som olyckligtvis att på ett bakben. Detta var en häst som jag hade haft i 7 år och som aldrig ens lyft ett bakben förut och som det aldrig hade varit några problem med hanteringsmässig, så de kan bli helt personlighetsförändrade när de har ont eller mår dåligt. Det som är positivt med det är att de oftast får tillbaka sitt gamla jag när skadan eller roten till det onda har försvunnit.

Jag vill med detta inte alls kritisera dig på något sätt! Jag vill bara att du ska tänka ett varv till innan du drar igång med advokater och liknande. Ibland är det inte svart eller vitt. Det kan ju vara så att fodervärden har handlat efter bästa förmåga men att dennes förmåga just nu inte är tillräckligt bra i dina ögon med facit i hand. Jag vill ju inte tro att fodervärden har agerat så denne uppståtligt velat din häst illa.

Jag hoppas i alla fall att din häst snart är på bättringsvägen!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 272
Senast: Piaff
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 748
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan hej, jag har lånat ut min tävlingshäst till en fodervärd under en tid då jag inte har möjlighet. Fodervärden är en av mina bästa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 866
Senast: Boj
·
Ekonomi & Juridik Hej på er! Jag har en liten hypotetisk fråga. Jag har lite funderingar på att ev låna ut min ena häst på långtidsfoder då jag inte...
Svar
16
· Visningar
4 258
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp