Låna ut sadel som är till salu?

mizzmaria

Trådstartare
Hur ska jag göra?
Har min sadel ute på annons och nu är där en som hört av sig och vill låna hem sadeln för att pröva om den passar.
Klart att h*n kan få prova den, men jag vill ju inte bara lämna iväg sadeln vind för våg till en människa jag aldrig träffat.Tänk om sadeln skadas el nåt?

Har inte sålt så många grejor så jag har inte riktig koll på sånt här.:o
Jättetacksam om nån vill hjälpa mig:bow:

Sv: Låna ut sadel som är till salu?

Som privatperson hade jag inte gjort det men vet att det är vanligt att butiker lämnar på öppet köp eller utprovning mot deposition av viss summa. Det är ju enklare för en butik om något skulle inträffa.

Även om man skulle tänka sig att du lämnar på öppet köp, dvs de betalar hela sadeln, tar hem o provar så kan det ju hända att du får tillbaka sadeln med t ex en ful repa. Vad gäller då? Den är ju inte trasig bara ovarsamt hanterad. Svårt tycker jag.

När jag har sålt sadel så har jag erbjudit mig att komma hem till dem med sadeln alt att de fått köra hem hästen till mig för att provrida i sadeln. Någon gång har vi mötts på halva vägen om de är långväga. Det beror ju på sadelns pris, hur långt i från varandra ni bor etc etc.

När jag var på jakt efter ny sadel i höstas så gjorde jag så att jag lånade hem sadel och betalade för den. Vi kom överrens om att jag skulle få lämna tillbaka den om den inte passade. Det gick jättebra, sadeln låg inte alls bra på min häst, jag lämnade tillbaka den och fick tillbaka pengarna som vi kommit överrens om.

Nu är det ju inte alltid det fungerar lika smärtfritt, utan ni bör skriva ett kvitto på öppet köp.

Sälj den på öppet köp.
Det är ju så det går till när du köper kläder tex i butiker.
Varan är betald, och köparen har rätt att lämna tillbaka den om den inte passar.
Kom ihåg att ni skriver ett kvitto så att det inte är någon tvekan hur länge det öppna köpet ska gälla.

Hej !

Jag skulle ta betalt för sadeln först & sedan skrivit ett "avtal" där allt ni kommer överens står. Passar den inte får hon/han pengarna tillbaka. Brukar inte va´några problem om de verkligen är intresserad av sadeln.
Det är ju inte så kul om sadeln skadas eller spekulanten kanske behåller sadeln utan att betala.......:(

Skulle även ta kort på sadeln innan ifall det skulle komma upp någon diskussion om skicket !

Lycka till !:)

Även om man skulle tänka sig att du lämnar på öppet köp, dvs de betalar hela sadeln, tar hem o provar så kan det ju hända att du får tillbaka sadeln med t ex en ful repa. Vad gäller då? Den är ju inte trasig bara ovarsamt hanterad. Svårt tycker jag.

Man får ju se till att det finns belägg för hur sadeln såg ut när den lämnades iväg på "lån". Ta bilder, skriftlig beskrivning av sadelns skick etc. Annars står ju ord mot ord och jag skulle aldrig ta tillbaka en sadel som någon behandlat vårdslöst och är i sämre skick.

Jag gjorde samma som elof när jag har sålt mina tidigare sadlar. Har skrivit in i kvittot att om sadeln ej passar får man lämna tillbaka den inom ex. 3 dagar. Är den ej återlämnad innan dess så anses köpet som genomfört.

Har funkat bra för min del iaf!

Tusen tack allihop:bow::bow:
Nu har jag lite att gå efter. Blev så osäker innan på hur jag skulle göra.

Tack!

Och gör man som nämnt ovan så vet man ju att dom har pengarna också... Inte bara prövar för prövandets skull.

låt dom köpa sadeln på öppet köp och skriv tillsammans med den evetuella köparen ev brister på sadeln INNAN dom tar den. om dom vill lämna tillbaka den, gå igenom sadeln igen och kolla tillsammans med köparen om den blivit skadad. kom överens om köparen, en procentsats som ska betals till dig om sadeln fått skador under tiden den varit itlånad. bestäm procenten med köparen INNAN dom tar sadeln.

så skulle jag har gjort. då vet båda parter vad som gäller och vilka summor det kan handla om om sadeln blir skadad. :idea:
då blir båda fria från skuld och allt står klart och tydligt på papper vad som gäller.

När jag hade min sadel på anonns, så erbjöd jag de som hörde av sig att komma till mig med sin häst, och prova den och rida ut en tur. Tyckte det kändes tryggt.

Jag brukar åka med sadeln till ev köpare om det inte är för långt så får de prova den på plats. Lånar inte ut på öppet köp, många är oaktsamma och olyckor kan alltid hända!

Jag har fått låna sadlar av okända säljare som bott långt ifrån mig. Jag har då skrivit en försäkran om att jag får låna sadeln i x-antal dagar och om den inte passar ska jag skicka den tillbaka den i samma skick och om den passar betala inom x-tid. Har även skickat med en kopia på mitt körkort. Självklart har även jag stått för frakt både till mig och tillbaka till säljaren.

Den har funkat bra, både för mig och säljarna!

Jag har varit ganska godtrogen och lånat ut sadeln till ev. köpare, och tagit deras personuppgifter om jag fått goda vibbar av dem. Dock har det då varit sadlar använda några år och som är normalt slitna, hade varit mer försiktig med nyare sadlar. Båda sadlarna jag lånat ut innan köp har som tur är passat. Jag har tyckt det varit svårt som det är att bli av med sadlarna, och har bara varit glad när någon velat prova. En fördel med att låna ut innan som jag ser det, är att köparna varit säkra på att den passar och därför inte försökt pruta alls på priset, de är så glada över att ha hittat en perfekt sadel:)

Svarade på en annons på sadel, som lät löjligt billig. Hade mailkontakt med säljaren och frågade varför den var så billig ? Fick ett rimligt svar, betalade hälften och säljaren skickade sadeln. Sadel visade sig vara minst 20 år äldre och inte alls i det skick som säljaren uppgav.
Problemet är nu att säljaren inte svarar på mina mail, så jag har ingen adress att skicka tillbaka den till. Och säljaren tycks vara nöjd med att blivit av med sin sadeln. Inga stora pengar alls, men så irriterande....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 729
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 411
Senast: Karminnie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Har annons ute på en "dyrare" sadel och blir minst sagt förbryllad på hur folk tänker. Har fått flera svar från folk som vill komma...
2
Svar
20
· Visningar
3 135
Senast: Account
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV