Jag kan säga att för min del hade det berott mycket på vem och varför jag skulle behöva låna ut den. En nära vän för en kortare tid, exempelvis vid graviditet, ja, kanske. Men jag vet inte hur mycket jag hade kunnat låta bli att lägga mig i.
För min del spelar det dessutom in mycket att jag har en ponny. Normalt sett skulle jag alltså behöva leta efter ett barn/tonåring, och det går bort direkt. Dels för att det ställer krav på föräldrarna, de behöver kanske inte vara hästintresserade själva, men de måste ändå ställa upp väldigt mycket, både tidsmässigt och ekonomiskt. Sen är jag skeptisk till det här med tonåringar och att de ska ha kompisar med sig. Har en tjej som hoppar min häst ibland, när jag är med ska tilläggas. Hon var förut medryttare på en annan ponny i stallet. Den personlighetsförändring jag såg på henne när hon hade kompisar med sig till medryttarhästen gjorde att jag direkt utfärdade ett kompisförbud när hon ska rida min häst. Hon är duktig och lugn när hon är ensam, men jag hade exempelvis inte litat en sekund på att hon höll det förbudet om jag inte hade varit med. Jag hade egen häst när jag var tretton (så gammal som hon är nu), och jag var ett helt annat slags barn, men stallägaren i det stallet hade faktiskt kompisförbud där också. Då kanske det kändes lite konstigt, men idag förstår jag verkligen varför.
Så ja, egentligen vet jag inte hur jag ställer mig, det hade nog känts annorlunda om jag hade ägt en stor häst som per automatik ska ridas av en vuxen person.