Låna ut häst för senare köp

Ann

Trådstartare
Jag vill att köparen till min valack verkligen trivs med min häst och tänker då att de får en månad på sig att lära känna varandra. Vad ska jag tänka på med kontraktet och finns det fallgropar?
 
Sv: Låna ut häst för senare köp

Jag tycker att du ska göra en veterinärbesiktning innan du lånar ut den på prov. För vad gör du om du om en månad får tillbaks en skadad häst?
 
Sv: Låna ut häst för senare köp

Tack, det ingår givetvis i min planering att besiktningen är gjord innan hästen lämnar gården och jag tänker att kontrakt skrivs för köp ett visst datum annars hävs köpet och hästen hämtas.
 
Sv: Låna ut häst för senare köp

Besikta först
Tydliga papper

Det är väl a och o. Stå kvar på försäkringen. Skriv in att ev skador hos köparen står de för ifall den skadas på provtiden osv.
 
Sv: Låna ut häst för senare köp

Tack! Ja, försäkring, pass och stambokspapper behåller jag till köpet är genomfört och då känns allt grönt.

Det man kan fundera på är om hästen nu inte blir såld, ska hämtas och att man hittar hästen... Funderar på om man ska ta en delbetalning med avdrag för ev fel utrustning och återtransport som dras på priset om det inte blir någon affär och ifall man får bekosta transporten själv. Har bara sålt bilar tidigare...
 
Sv: Låna ut häst för senare köp

Skriv in att hästen under lånetiden inte får flyttas från xxxxx (adressen du lämnar hästen på). Reglera vem som står för risken under lånetiden (du får tillbaka en häst i helt oanvändbart skick).

Låna inte ut längre än att du med kort/inget varsel kan titta till hästen och hålla koll på hur den mår.
 
Sv: Låna ut häst för senare köp

Utöver de svar som du fått här, så skulle jag avråda dig faktiskt alla gånger. Man kan aldrig veta om köparen har pengar att köpa hästen (har hänt mig vid liknande situation), om hur hästen sköts under prövotiden etc. Jag skulle i stället låta köparen komma och provrida flera gånger, och sen faktiskt sälja iväg den. Så mycket kan hända, och stå där med en osäljbar häst är inget kul. Dessutom tappar man ju tempo om hästen inte skulle vara såld om en månad, och behöva annonsera igen och då tror kanske köpare att det är något fel på hästen eftersom den kommer ut på annons igen...sen kan det uppstå konflikter kring om hästen blir skadad och den tilltänkta köparen inte har pengar och vägrar betala...Man kan ju ha hur mycket kontrakt som helst, men stämma någon på pengar eller dra det till kronofogden lönar sig ju inte om köparen inte har några pengar öht.
 
Sv: Låna ut häst för senare köp

Ett tips till. Kolla mot leg att personen är den person de utger sig för och googla människan.

Vet mer än en person som tar hästar på prov en månad och bara dagar senare skickat dem på slaktbilar :(
 
Sv: Låna ut häst för senare köp

Lämna öppet köp en månad (att de får returnera den utan förklaring men bara i i samma eller bättre skicka än när de köpte) och veterinärbesiktiga hästen före köp. Köparen får ta risken men de full frihet att prova, du vet dessutom att de har råd att köpa hästen och verkligen har för avsikt att göra det.
 
Sv: Låna ut häst för senare köp

Det där var smart med öppet köp, men kan inte risken vara att man blir oense om skicket som hästen ev lämnas tillbaka i? Jag hade nog avtalat om en vetbesiktning då så att man får papper på att hästen är ok, att det ska betalas av den ev köparen. Det hade jag gjort om jag prompt ville låna ut hästen. Men jag hade nog sålt direkt i alla fall.
 
Sv: Låna ut häst för senare köp

Aldrig mer låta någon ta hästen på prov, Vi red för samma tränare hästen var 5 år lånade ut den på prov en månad, fullt försäkrad aldig varit något med den, hände något hos den som provade hästen fick tillbaks den och den blev aldrig riktigt ridbar igen,
Låt dem köpa hästen och om de ångrar sig kan du köpa tillbaks den, annars ska det provas ordentligt och då kanske det blir som med min som blev triangelmärkt, hade kvar den tills förra året när skadan gjorde så jag fick ta bort henne 22 år gammal
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Grazing
·
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 239
Senast: L(i)FE
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 414
Senast: Squie
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp