Sv: Låna ut fölunge
Men hur billigt ska man sälja en frisk, välskapt fölunge med en fullt anständig stam (tävlingsmeriterat möderne OCH fäderne) och gröna papper?
Är det alltid rätt väg att sänka priset? Kanske man ska fundera över hur man marknadsfört fölet, kunde man vara tydligare? Göra det bättre? Studera andras annonser, stjäla lite goda idéer. Jag säljer väldigt sällan häst själv så jag kan inte skryta om det, men det är stor skillnad på annons och annons. Vissa får man lust att titta närmare på och vissa hoppar man över.
Jag inbillar mig att när man kommer ner i de prisnivåer som tillhör suspekta korsningar och okända fölungar så missar en del spekulanter annonsen eftersom de tror att det är något fel på varan.
Jag tror på att en bild som visar fölungen under en vettig period och en bild på mamma in action och möjligen pappa kan vara en bra start. Sedan ska man nog inte tro att alla annonsläsare själv har intresse i att forska i alla möderne på alla hästar som är till salu, utan det gör nog inget om det serveras lite fakta här, iallafall en aptitretare.
Annonsen på den hästen jag köpte var inte särskilt uttömmande men det fanns ett par bilder med som fångade mitt intresse, och när jag kollade upp mödernet så var det inte så pinkenödigt. Jag är halvt stamtavlenörd (dock inte i samma kaliber som en del andra
) och jag kollar ofta upp möderne på saluhästar men jag vet att många inte är intresserade av stammar på det sättet och då gör det inget om det dyker upp mer info.
Nu har jag dålig koll på hur TS marknadsfört sin fölunge, så det är absolut inte kritik, utan mer en reaktion på många annonser man ser där en del nästan ber om ursäkt för att man har en häst att sälja.
Nu finns det en del annonser på hästar som är av denna typen:
"Fullblod till salu, lämplig för ridning. Ring, lånad mail." (mobilnummer finns inte på eniro, var i Sverige är vi?)
Eller:
".. kan inte lova att det blir en elithäst (vem kan det? Få hästar kan bli elithästar utan rätt chanser), men det blir säkert en bussig kompis (det kan de flesta bli, behövs inte en far som går svår internationell dressyr/hoppning för att producera en sådan)) priset är förhandlingsbart, avbetalning ok, utlånas gärna på prov, fodervärd kan vara intressant, bytes mot .."
..eller vad det nu kan stå.
ja.. men oj vad jag spårade ur..
Till TS: lycka till med försäljningen, hoppas att du får en seriös spekulant som det känns rätt att sälja till.
/U
/U