Låna ut fölunge

L

LitenC

Jo nu är det så att jag ska lämna ut min föunge på "prov" och senare köp, så jag tänkte ifall någon av er här inne har erfarenhet från att lämna ut föl, är det något extra man ska tänka på när man skriver kontrakt? Hur har det funkat, positivt/negativt? Hur länge är det realistiskt att ha ute en fölunge på prov, några månader? Jag hade tänkt skriva in i kontraktet förslagsvis att de får ha honom över våren, sen måste de köpa honom om dom vill ha kvar honom.

Blev lite frågor där men jag hoppas någon kan ge mig lite mer kött på benen :laugh:

Sv: Låna ut fölunge

varför i helskotta ska du låna ett föl? Varför betäckte du? För att ha kvar eller för att sälja?

Om du hade tänkte sälja så sälj direkt. Det är ingen häst som ska ridas, så vad tjänar det till att låna ut innan köp?? Ett föl är ju heller inget man lånar för sällskapsskull.

tycker du ska ta dig en ordentlig funderare, vill inte tilltänkta köparen betala direkt så finns det säkert andra som vill!

Instämmer, varför i hela friden ska du låna ut fölungen?

Kan förstå att folk lånar ut en inriden häst nån månad eller två för att ser att nya ryttaren och hästen passar ihop men ett föl? Verkar idiotiskt.

Fodervärdskontrakt med förköpsrätt?

Instämmer i övrigt med de andra, vad är det köparna vill "prova" med en fölunge?

Till LitenC vill jag svara dig att:

Har du tänkt på risken för att den som har ditt föl på prov lär fölen fel beteende och att du får tillbaka en häst som du måste omprogrammera.

Det känns inte som att köparen vet vad den sysslar med...är han/hon osäker på sin förmåga att handskas med fölet eller vad är det som gör att de inte kan fatta beslutet om köp eller inte?

Nä, leta du tag på nån köpare som vet vad den vill så slipper du få dessa problem.

Till inqognito o QuickStar vill jag bara säga att era svar är onödiga och har tråkig ton. Min mamma råkade se era svar och hon sa bara: Värst vad dom är på hugget där!!!

Låna inte ut honom är mitt råd! De första månaderna är ju så viktiga, hur vet du att allt sköts rätt med avmaskning, foder, hovslagare etc.? För att inte tala om hanteringen?

Det skulle i så fall vara om du bara lånar ut honom till grannen, så du kan hälsa på ett par gånger i veckan o se att allt är bra med honom.

Angående din fråga om kontrakt så hade jag velat skriva in att hästen ska vara i gott hull, ha fina hovar och må bra vid återlämnandet. Den ska kunna gå att lyfta hovarna på och att leda i grimma och grimskaft. Och den ska ha en väl avvägd foderstat som du har rätt att ha synpunkter på.

Till inqognito o QuickStar vill jag bara säga att era svar är onödiga och har tråkig ton. Min mamma råkade se era svar och hon sa bara: Värst vad dom är på hugget där!!!

Tycker jag inte, detta är ett forum där man ventilerar tips och idéer samt ber om råd, självklart kommer folk ifrågasätta varför man tycker/tänker eller gör på ett visst sätt, kan man inte ta det så behöver man inte fråga här.

TS kanske tror att låna ut föl på prov är vanligt eller själv tycker att det är en bra idé men inte har tänkt igenom saken till 100%
Då behöver man få höra både för och nackdelar etc.
Gissningsvis har inte TS bestämt sig till 100% och har därför lagt ut tråden för att få tips och råd om hur vi andra skulle ha gjort. :idea:

Jag står fast vid åsikten att låna ut en fölunge är korkat, vill du göra det så visst men tro inte att alla andra kommer stå bredvid och säga ja och amen.
Jag är för övrigt emot att lämna ut hästar på prov öht, kan inte förstå meningen med det, ska man sälja så ska man sälja, annars behåller man.

Och en fölunge ska inte behöva flytta runt, ska den då flytta till ett nytt hem i ett par veckor-månader och sen ev flytta hem igen för att köparen ångrade sig och sen ska proceduren upprepas?
Skaderisk med ihopsläpp med nya hästar etc.
Det blir ett kontrakt på hur många sidor som helst, vad händer om hästen skadar sig under prövotiden och dör eller blir obrukbar som ridhäst?
Vem betalar det?

Kan som sagt inte begripa varför man vill pröva på att ha fölet innan man köper det?
Vad är det man vill "se" innan man bestämmer sig?

Förstår inte heller tanken med att vilja låna ett föl!

Har själv bokat en fölunge som jag får hem när han är avvand!
Har följt honom sen födseln och under den tiden har han i perioder hunnit vara jätte skygg, lite blyg, modig, kaxig, blyg igen, nyfiken...
föl förändras hela tiden!;)

När jag får hem honom kommer han säkert vara både osäker och kanske lite rädd, långt ifrån den häst han så småningom kommer bli!

Då är det mkt bättre om köparen får träffa föräldrarna båda om det går, kanske rida mamman, så att dom får ett hum om vad det är dom köper!:)

Jag svarar alla här. Det är nu så att jag sitter i en väldigt tråkig sits och kan inte ha kvar honom. Om nu (som någon undrade ovan) måste veta varför jag betäckte stoet så var det självklart för att behålla avkomman själv men som jag skrev så kan jag det tyvärr inte utan måste sälja. Jag har ingen aning om det är vanligt förekommande att man "lånar ut" dom en period men jag har hört att de finns dom som gör det, därför såg jag det som ett alternativ. Alla får sjlvklart tycka vad man vill men jag måste hålla med om att det det var lite tråkiga toner i vissa inlägg...
Problemet är likaså att jag satt ut annons på honom men det har vart måttligt intresse. Jag vet annars inte hur jag ska lösa det om jag inte får honom såld. Nu kan jag tänka om för visst har man inte tnkt igenom det till 100 procent och första tiden är viktig, det vet jag. Ville bara ha synpunkter ang detta och om någon annan suttit i samma sits. Så nu vet alla hur det ligger till och behöver inte frågasätta mer varför vad och hur..TACK.
Ni andra som har kommit med Svar på frågorna, :bow:

Det är ett halvblodsföl. Tyvrr vart han skadad i sommar men det är inget som ska komma tillbaka och han är helt återställd.. Han har gröna papper full härstammning..tyvärr verkar det svårare att sälja än jag trodde :(

Föl är alltid svårt att sälja, i alla fall om inte stammen är något alldeles extra. Känns det inte bättre att gå ner lite i pris och få sålt, hellre än att låna ut och då vet du ändå inte om du får sålt till våren?

Dessutom kan ju åringar vara ännu något knepigare att sälja, såvida inte stammen är super.

Lycka till hur du än väljer att göra :)

Jag skulle aldrig i helsike låna ut ett föl. Mycket kan gå fel. Sedan skall man undvika att flytta ett föl.

hoppas att du ser till individens bästa och sänker priset tills den blir såld hel enkelt! Tänk en extra gång både för dig och fölets skull, tänkt om de helt plötsligt inte vill ha den mer? och då kan du om 2 - 3 månader stå med den igen och vad händer då? låna ut till nästa hem?

för hästens skull, släpp tanken på att låna ut den och sänk roset så pass att du hittar seriöst intresserade som betalar.

Jag skulle inte klassa "den/dessa personen som VILL LÅNA ett föl som seriösa, så glöm den ideen helt..

Men hur billigt ska man sälja en frisk, välskapt fölunge med en fullt anständig stam (tävlingsmeriterat möderne OCH fäderne) och gröna papper?
Är det alltid rätt väg att sänka priset? Kanske man ska fundera över hur man marknadsfört fölet, kunde man vara tydligare? Göra det bättre? Studera andras annonser, stjäla lite goda idéer. Jag säljer väldigt sällan häst själv så jag kan inte skryta om det, men det är stor skillnad på annons och annons. Vissa får man lust att titta närmare på och vissa hoppar man över.

Jag inbillar mig att när man kommer ner i de prisnivåer som tillhör suspekta korsningar och okända fölungar så missar en del spekulanter annonsen eftersom de tror att det är något fel på varan.

Jag tror på att en bild som visar fölungen under en vettig period och en bild på mamma in action och möjligen pappa kan vara en bra start. Sedan ska man nog inte tro att alla annonsläsare själv har intresse i att forska i alla möderne på alla hästar som är till salu, utan det gör nog inget om det serveras lite fakta här, iallafall en aptitretare.

Annonsen på den hästen jag köpte var inte särskilt uttömmande men det fanns ett par bilder med som fångade mitt intresse, och när jag kollade upp mödernet så var det inte så pinkenödigt. Jag är halvt stamtavlenörd (dock inte i samma kaliber som en del andra ;)) och jag kollar ofta upp möderne på saluhästar men jag vet att många inte är intresserade av stammar på det sättet och då gör det inget om det dyker upp mer info.

Nu har jag dålig koll på hur TS marknadsfört sin fölunge, så det är absolut inte kritik, utan mer en reaktion på många annonser man ser där en del nästan ber om ursäkt för att man har en häst att sälja.

Nu finns det en del annonser på hästar som är av denna typen:
"Fullblod till salu, lämplig för ridning. Ring, lånad mail." (mobilnummer finns inte på eniro, var i Sverige är vi?)

Eller:
".. kan inte lova att det blir en elithäst (vem kan det? Få hästar kan bli elithästar utan rätt chanser), men det blir säkert en bussig kompis (det kan de flesta bli, behövs inte en far som går svår internationell dressyr/hoppning för att producera en sådan)) priset är förhandlingsbart, avbetalning ok, utlånas gärna på prov, fodervärd kan vara intressant, bytes mot .."
..eller vad det nu kan stå.

ja.. men oj vad jag spårade ur..
Till TS: lycka till med försäljningen, hoppas att du får en seriös spekulant som det känns rätt att sälja till.
/U
/U

Jag jag undrar också hur mycket man ska sänka priset. I mitt fall har jag redan satt ut honom i en låg prisklass, vilket gör att jag knappt kan sätta ut honom för lägre, då ger jag nstan bort honom.. problemet kanske är att han redan är så pass billig så man inte får seriösa spekulanter för det.. jag vet inte. Jag kan likaså hålla med om att är en fölunge fullt stammad och frisk och ligger ute för ett lågt pris undrar man kanske vad det är för fel på den. Den tjejen som skulle ha han verkade bra, men kanske är inte hon seriös då som så många nu har skrivit här.Det är ju alltid svårt att veta när man inte känner personen. Jag får annonsera om och se om jag hittar nån bra i stället som vill köpa direkt.

Låter som en bra ide! Nu ska jag inte dra alla över en kant men de flesta som vill låna har inga pengar. När det kommer till att låna ett föl, vad tjänar det till? Jag skulle dra öronen åt mig direkt om en köpare hade såna funderingar.

Det kan inte vara så att köparen redan har ett föl som hon vill ha sällskap till under en period? Isåfall är det ju ett utmärkt tillfälle för henne att låna din några månader och sedan lämna tillbaka honom och säga att de inte passade ihop. Billigt och bra! Det blir väldigt väldigt ofta strul med att låna ut hästar!!

Som någon skrev, tänkt på hur du marknadsför fölet. Skriv inte hela livshistorian i annonsen utan kort och konkret. En bra bild på ett uppställt föl skulle jag uppskatta. Mammans meriter, fölet i hantering, ex välhanterad, van vid hovslagare ex. När du sedan får intresserade kan du berätta hela historian om hästen. Det kan lätt bli fel inställning på köparen om du skriver skadad häst i annonsen. även om den är friskförklarad.

När man skummar igenom annonser och ser ordet skadad kollar iallafall jag vidare även om det var något obefintligt som inte har någon som helst betydelse i framtiden. Detta är då lättare att diskutera om direkt med köparen. Kom ihåg att meddela innan köparen kommer bara, annars finns det risk att de backar av den orsaken.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 874
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 255
Senast: Dimmoln
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 121
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama