Lämpligt att leda hingst + annan häst samtidigt?

Netika

Trådstartare
Hej!
Vill gärna höra lite åsikter vad ni här tycker; ligger det något i vad jag säger eller är jag bara "tvär"??

Jag har en hingst, en otroligt schysst och lyhörd man, men ändå en hingst. Han är sju år så han är "vuxen". I det stallet där jag nu står tycker de övriga att de är för mycket jobb att leda ut hästarna en och en till hagarna. De vill alltid ta dem två och två. De har även gjort så med min hingst eftersom det har gått.
Jag har sagt att jag inte rekommenderar att man leder honom, hur snäll och bussig han än är, samtidigt med en annan häst, dvs en person leder två hästar, min hingst och annan. Detta eftersom att händer det något, han spelar upp, så kan den andra hästen (med rätta) slå ifrån sig med kaos och skaderisk (ffa på den som leder) till följd. Att jag tycker så leder nu till konflikt i stallet, vilket jag eg vill undvika.
Så Vad tycker ni; Ok att en person leder snäll och lätthanterlig, men vuxen, hingst samtidigt med annan häst eller ska man respektera att även "den snälle" är "hingst" och leda separat med tanke på säkerhet?

Sv: Lämpligt att leda hingst + annan häst samtidigt?

Stå på dig i denna konflikt. Som du säger, att även om den är snäll är olyckan snabbt framme!
Om dom tycker det är jobbigt att gå "två gånger" så upplys dom om att det är trevligt att öht kunna gå!!! En välriktad spark, kan fort ta bort den förmågan......

Hur kan någon ens ifrågasätta detta??

Grr, använd hjärnan säger jag till de personer som får för sig att leda två hästar samtidigt och särskilt om den ena är hingst.

Nått skrämmer en av hästarna så den snurrar runt lite och kommer åt den andre hästen varpå den också blir orolig. Mitt i detta står den som leder. Jag skulle då inte tycka det vore roligt.

Tar tvåårshingsten med hans mentorvalack, oftast lättare än att ta tvåårshingsten själv.

Däremot skulle jag inte göra så om de inte var rangordnade som de är.

Blitt skrämda har de men då vänder de bara oftast lite, bara att stanna och ordna upp "ledet" igen.

(Men hästarna hemma i stallet skulle jag ALDRIG ta två och två med några få undantag, just nu är jag på en ridskola med hästar jag känt i åtta år och som inte rör en hov om jag inte ger tillåtelse).

Senast ändrad:

Finns ingen anledning att riskera att det händer ngt, en hingst är alltid en hingst oavsett hur snäll han är.

jag skulle inte låta någon annan göra så..jag har två treårshingstar som går i samma hage ( travare och shettis) när jag tar in dom tar jag båda samtidigt , men aldrig ut....även om dom är snälla och känner varandra är dom såpass fulla i bus på morronen..med MIG vet dom att man håller sig i skinnet när vi tar in....men hingstar är alltid hingstar och när man minst anar det så kan det smälla till....skulle aldrig låta nån annan göra samma som jag gör med MINA hingstar....skulle inte vilja ha ev skador på mitt samvete om nåt händer....

Jag tycker inte att det är lämpligt att leda två hästar samtidigt oavsett om det är em hingst eller inte!

Jag skulle INTE göra det.
Men å andra sidan vill jag inte leda två hästar samtidigt över huvudtaget om jag inte vet att de är goda vänner.
Det var samma diskussion i ett stall jag stod i, fast utan hingstar då, och då kunde de ta två hästar ur olika hagar och leda tillsammans, jag gillade det INTE, och tyckte att man kunde gå två gånger istället ....

Nej hästar ska ledas en och en.
Speciellt på ett sådant ställa där det inte ens är ens egna hästar som man känner som man leder.

Går det inte bara att säga (om de inte lyssnar på dina argument att han är en hingst) att du helt enkelt inte vill att de gör så med DIN häst, det har väl du ändå rätt till att bestämma??? Om de vill leda sina två och två är det väl bara för dem att göra det, men de måste ju rimligtvis respektera din åsikt och låta bli att leda din häst tillsammans med en annan om du sagt ifrån!!?? *håller tummarna för att du får din vilja fram i detta*

Jag kan leda mina ston alla 9 på en gång om det skulle behövas men skulle aldrig få för mig att leda hingsten samtidigt med någon annan.Hur snäll han än är så har han ett annat beteende mot andra hästar än vad min väl rangerade ston har.

Hade själv en D-ponny hingst tidigare, som gick tillsammans med en D-ponny valack. Jag ledde alltid dessa två ihop, inga problem. Om hingsten vill leva "jävel" gör han det även om du bara ler honom, du kan få en välriktad spark även om du ler honom ensam. Tycker oxå att han var lättare att le när de var två än ensam, annars undrade han var hans kompis tog vägen och då kunde det bli jobbigt.

Om detta inte påverkar din hästs beteende, så kan det inte göra något. Men UPPLYS dem som leder honom med en annan häst att det INTE är ditt ansvar om det händer något.

Har jobbat alldeles för länge med hingstar för att få för mig att göra en sådan sak.
Hingsten kan vara snäll 46579870+87 gånger, men gången därpå smäller det!

Fråga om personen har rabatt på livförsäkringar eller bara är allmänt självmordsbenägen.

Även en liten plutteshettis kan ställa till med stor oreda..

Jag tycker att man ALDRIG ska leda 2 hästar samtidigt. Inte ens 2 snälla ston.
Hästar är flykt djur och även den snällaste kan få för sig saker.
I ett sånt fall om nägon leder 2 hästar samtidigt och häst eller ledare skadar sig... Vems är ansvaret?

Jag skulle bli GALEN om någon ledde min häst tillsammans med någon annans häst. Skulle dessutom min häst skada sig i denna situation DÅ skulle det ta hus i helvete...Jag kan inte ens med ord beskriva hur förbannad jag skulle bli då...

Leder ALLTID en häst åt gången. Särskilt hingstarna. Skulle aldrig ta båda hingstarna samtidigt fast dom är bästisar i hagen. Den ena är 5år den andra 3år.

En hingst är en hingst, skulle aldrig leda en hingst tillsammans med nån annan häst.

*lånar*

Vad får er att tro att det skulle vara annorlunda att leda 2 hingstar eller 2 ston...jag gör båda dera och är det så att en hingst skulle vilja skada eller bli rädd så kan den ju bli det även när man leder den ensam??..
Mina hingstar är uppfostrade av mig, vill dom skada mig så gör dom ju det vilket det är häst mer eller mindre med....hingstarna spökar sig aldrig, det kan däremot ett av stona jag leder tillsammans göra, men det gör hon ju även i såfall om jag leder henne ensam...andra som hjälper till får inte leda 2 o 2...bara jag :D

På sina egna hästar ska man ha så pass mycket "pli" dvs vara flockledare att dom INTE håller på och tramsar sig när man leder.

Och så må dom vara en och en eller 14 åt gången. Hingstar, ston eller valacker.

Sedan är det välan så att om man inte har det ledarskapet så ska man hålla sig till att leda en häst i taget.

Jag tror ärligt talat inte att leda två hästar i taget är farligare än att rida med handhäst, eller som en del travtränare gör -cykla med hästen, men det kräver att man "har full koll" och många har definitivt inte det.

Själv kan jag mycket väl leda min ena hingst tillsammans med en eller två av mina ponnyer. Han är betydligt mindre tjurig än valackerna så det är snarare dom små som man får hålla koll på och stoppa dom direkt om dom ens börjar tänka på trubbel. Den andra hingsten tar jag hellre enskilt.

Man får ju anpassa sig till vilka hästar man ska hantera, vissa kan man göra väääldigt mycket med- andra inget.

/KT

Senast ändrad:

Rent generellt har ofta hingstar mer "spökande" hormoner än vad stona har. Ett brunstigt sto ställer upp sig och "flörtar". En riktigt hormonstin och pilsk hingst kan få för sig att sätta på vad som helst. Skit samma om det är ett sto,människa, eller rentav en ensilagebal.

Sedan är det så att OM man leder två hästar samtidigt och olyckan är framme så en kommer lös. Det är trots allt större risk att det händer något när man leder två...Ett lösspringande sto eler valack kan vara nog så jobbigt, men en lös hingst skulle kunna hina tjuvbetäckanågot innan den blir fasttagen. Hur förklarar man det för stoägaren.
Jag var för lat för att gå två gånger... :crazy:

???? .har hingstar mer spökande hormoner än ston :rofl: :rofl:

I min värld så kan brunstiga ston lika gärna eller faktiskt oftare ta sig in till hingstarna också......

en hingst som skulle få för sig att betäcka "allt" hos mig skulle inte vara hingst så länge till....och jag skulle aldrig komma på tanken att leda en sån hingst tillsammans med nån annan, jag är faktiskt inte korkad.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 581
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag bytte stall i december efter att jag hamnat dels hamnat i mellan två parter som inte var helt överens och för att jag kände mej...
Svar
3
· Visningar
1 180
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV