Lämplig ridponnyhingst till nedan beskrivet sto

Ninnie

Trådstartare
Äntligen så har vi bestämt att till våren betäcka vårt D-ponnysto. Men vilken hingst skulle vara lämplig ??
Hon har själv egna meriter inom dressyren, bl.a mästerskapen och plac FEI. Visad i DK som ridponny och fick då kritiken;

Stor pony af lidt almindelig typ. God dybde og bredde. Köbt huvud. Middellang kraftig hals. Kort nakke. Stejl skulder. God manke. Indstukken lend. Kort kryds. Höjt ansat hale.
Särdelse god i skridt (9) og god i trav (8). Ret god galop (7).

Hon är 143,5 cm. Är reg som dansk sportspony och troligtvis korsning mellan danskt halvblod/oldenburgare/okänd ponnyras. Hon har ett mycket gott temperament, är otroligt stark och frisk. Vi önskar en något högre avkomma som vi själva ska behålla för framtida tävling inom dressyr.
Jag tycker själv att hon är lite långt i kroppen och även tung.

Tacksam för förslag//Ninnie

Sv: Lämplig ridponnyhingst till nedan beskrivet sto

Ingen som är kunnig inom ridponnyaveln och har något förslag ?? :confused:
Halloj - Per-Åke var är du !!

Nu blir jag snart riktigt ledsen.......:cry:
Är det verkligen INGEN som har några förslag på val av hingst till mitt sto ? Det brukar ju finnas en hel del kunniga inom området här på detta forumet.

Kan tillägga att jag perosnigen tycke att mitt sto är lågställd, lång och tung.
Har funderat på ridponnyhingst - arab eller fullblod men är rädd att stort slår igenom i avkomman då mitt sto har storhästraser i sig.

Kom igen nu !!!!!!!!

Ninnie skrev:
Nu blir jag snart riktigt ledsen.......:cry:
Är det verkligen INGEN som har några förslag på val av hingst till mitt sto ? Det brukar ju finnas en hel del kunniga inom området här på detta forumet.

Kan tillägga att jag perosnigen tycke att mitt sto är lågställd, lång och tung.
Har funderat på ridponnyhingst - arab eller fullblod men är rädd att stort slår igenom i avkomman då mitt sto har storhästraser i sig.

Kom igen nu !!!!!!!!

Hej !!!

Ja du gör nog klokt i att välja en Svensk ridponnyhingst, Svenska ridponnyhingstar är avelsvärderade med tanke på att lämna sportponny.

Du har ett korsningssto, som för stort blod och du säger lågställd lång och tung.

Ett utseende som är relativt vanligt på korsningsston av den här typen.

I avel kommer hon nu inte att ärva ner sig som hon ser ut, utan det blir spridda valda hälften av hennes arvs massa--kombinerat med hälften av någon ridponnyhingst massa.

Alla ridponnyhingstar är en kompott av olika rasers genmateriel.

Mankhöjden på avkomman, när två ridponnyer (korsningar)som håller D-ponny mått kan bli spridd. Mankhöjden på avkomman om du använder ridponnyhingst till sto, lär bli med:
25% sannorlikhet en ponny som blir "mindre" än D-ponny (oftast C)
50% sannorlikhet en ponny som blir D-ponny
25% sannorlikhet en ponny som blir "större" än D-ponny

Det är ju egentligen en god prognos för att få en ponny, du har 75% chans och det tycker jag man kan ta, med tanke på att ridponnyhingstarna som vi har i Svensk ridponny är utvalda med stor omsorg för att de skall ha förutsättningar att lämna bra sportponny.

När det gäller så val av hingst, så bör du välja en hingst som är högställd har normal rygg och god prestation.

Det här är egenskaper som alla RP hingstar som godkännts de senaste fem åren besitter.

Du kan välja någon efter tycke och smak.
Själv tycker jag att det inom Svensk ridponnyavel är hög kvalite på hingstarna såväl vad det gäller korrekt exteriör som goda prestationsegenskaper och ridbarhet.

På ASRP´s hemsida går att läsa hingstägarnas egna utfästelser om vad varje hingst har för företräden. länkar till hemsidor.

www.svehast.se
ligger avelsvärderingsresultat för ridponnyhingstarna med resultat för åren 2002-2005.
· Resultat hingstar 2005
· Resultat hingstar 2004
· Resultat hingstar 2003
· Resultat hingstar 2002
Där går att läsa avelsvärderingsnämndens omdömen och poäng för utförda bruksprov.

Nu till våren, lär det säkert tillkomma flera nya intressanta hingstar som aspirerar på att bli tillgängliga för Svensk ridponnyavel.
Avelsvärderingen blir i slutet av mars eller början av April. Så snart den är genomförd så går att läsa resultatet och kanske finns lämplig kandidat även bland de nytillkomna hingstarna.

När du Väljer en Svensk ridponnyhingst till ditt sto, och registrerar avkomman i ASRP, får du tillgång till alla SPAF´s ungponnyarrangemang som gör det till en roligt föl och ungponnytid.

peråke

Alla ponnyer kommer i framtiden att få delta på championat och utställningar! Detta är inget som enbart svensk ridponny har monopol till.

:bow: Tack för hjälpen.
Problemet är att jag har mycket svårt för att välja. Jag är inne och kollar på hingstarna på ASRP och har olika förslag olika dagar. Är mycket ambivalent.
Var mkt intresserad av B Arden men han betäcker naturligt och då blev jag lite tveksam eftersom stoet är 17 nästa år och har aldrig varit dräktig.
Andra hingstar som jag tycker verkar vara lämpliga är:
EG Pauli
Leuns Veld Elegant
B Notre Petit
Feno Me
Green River xx (för stor?)

Har valt bort de hingstar som har "stort" i stammen (halvblod, arab) såsom ex Vitluvens Curbitz, Jameson, Vermont.

Förslag på någon av ovanstående ?

Varför inte naturlig betäckning, ang. B Arden?

Jag gillar Veronas Gershwin - inte så stor, bra temprament, elegant & bra rörelser. Jag har fått ett jättetrevligt för efter honom i år.

Tycker samma men jag vill också lägga till:

Lotus RP 131 (visserligen häst pappa:crazy: )

Power Boy RP112 (alltid)

Verona's Bo-Gi RP134 (super fina avkommor)

Jameson RP122 (Jätte fin exteriör)

Ninnie skrev:
:bow: Tack för hjälpen.
Problemet är att jag har mycket svårt för att välja. Jag är inne och kollar på hingstarna på ASRP och har olika förslag olika dagar. Är mycket ambivalent.

Grattis och välkommen i "klubben", att välja hingst och ena dagen ha den ena som favorit och andra dagen ha den andra, är det roliga med det hela.

Att välja hingst på annonser och fotografbilder är inte optimalt, allra bäst blir det att personligen besöka hingsten. Lite långa avstånd i Sverige men väl värt besväret.

Till vårens bruksprov kommer troligtvis "tre" av dina potentiella kandidater--varför inte passa på att åka till Grevagården och se dem i verkligheten.

Där får du också se 2006 års nya aspiranter.

Svenska ponny avelsvärderingar är ofta tillställningar för "närmsta sörjande" , dessa stillsamma arrangemang refereras däremot i ridsport och då skrivet av en journalist som skriver på sitt alldeles eget sätt.

Mycket bättre är att se med egna ögon, och även glutta på livet i stallarna och på framridningen--mer än värdefull information för stoägare.

Själv har jag ALDRIG betäckt med en hingst som jag inte har sett live.
Däremot har jag vid flera tillfällen planerat betäckningar av hingstar som jag via annonser och skriverier har velat använda--men faktiskt INGEN gång har jag när jag väl sett hingsten i verkligheten velat använda just den.

Tvärtom har jag också varit med om, hingst som jag överhuvudtaget inte funderat på--tills jag sett den och då blivit helt såld.

peråke, som rekomenderar lite "resande".

Hur ser du på att stoet blir 17 till våren - är det insemination eller naturlig betäckning amn bör välja för att få optimalt resultat ? Erafrenheter ?

Det är en svår fråga.

Naturlig betäckning är billigare, och skulle det visa sig att stoet inte är fertilt så får du ju inte så stora kostnader.

Men å andra sidan är seminstationerna mycket duktiga att med hjälp av veterinär och sitt eget kunnande få ston dräktiga som kanske inte skulle bli dräktiga om du bara betäckte naturligt.
Nackdelen är att "taxametern" tickar när de jobbar.

Sedan beror det sig på hur ditt sto uppträder, har hon jämna ordentliga brunster så tyder det oftast på ägglossning, har hon däremot inga synliga brunster så måste hon komma igång helst med naturlig stimulans.

Naturlig stimulans är närheten till en "äkta" hingst, onaturlig eller rättare sagt framkallad brunst är hormonsprutor.

Sedan för att svara "dåligt", kan du ju göra både och.

Når våren kommit igång och brunsterna är tydliga, åka till en seminstation och få stoet undersökt. Ser allt OK ut, eller dom kanske bedömer att hon har någon infektion som är lättbehandlad och behandlar--Därefter åker du till den hingst du vill ha som betäcker naturligt och betäcker, funkar det så funkar det.
Vänta och se om hon blir dräktig.

Blir hon det inte så ta kontakt igen med seminstationen och ta deras råd, prova igen eller byta till seminhingst.

Du har ju en hel betäckningssäsong framför dig och eftersom du är ute redan nu och funderar, så lär du ha flera månader på dig att fixa till ett föl.
peråke

Senast ändrad av en moderator:

olgaklara skrev:
varför inte Juno Rory??

Ja varför inte JUNO RORY, därför att den här avkomman med det mödernet kommer att hamna i ASRP eller någon annan ridponnyavelsförening.

Den här avkomman kommer att bedömas efter ridponnys rasstandard.

Stoet var lågställt lång rygg och enligt ägare lite för tung.

Har man ett sådant sto och vill att avkomman skall bli så rastypisk som möjligt, väljer man en hingst med långa ben och kort rygg.
Tänker man så, blir Juno Rory rena motsatsen.

Men inom ridponnyavel är det nu inte endast hur avkomman ser ut som är viktigt, viktigt är också brukbarheten och det här var ju ett sto som gått FEI dressyr och tänker man så är säkert Juno Rory lämplig.

Men detta för tunga lågställda sto får inte opimal rörelse att utnyttja Junos ärvda delar om inte kroppen går mot mer funktionsdugligt håll.

Detta sto får säkert en bättre avkomma med en lätt högställd hingst med Juno Rorys gångarter--finns det sådan ridponnyhingst just nu i Sverige, nja kanske inte men det finns åtminstonde två hingstar som lyckats med avkommor som tävlat EM finaler med såväl medalj som placeringar.

De två hingstarna är:
Power Boy
Leundsvelds Elegant

Passar dessa två hingstars typer detta sto ???, nja kanske kanske inte, får jag tycka till så till det här stoet den med kortast rygg.

Kanske mer optimalt då med en högställd hingst som kanske inte ännu nått Junororys tävlingsframgångar och ännu inte nått PB och L Elegants avelsframgångar--men som ivarjefall i nuläget känns som han kanske kan lyckas med bägge.
Tänker man så, så är ju B Arden mycket smaklig i detta sammanhang.

En fin ridponnyavkomma som jag sett efter Juno rory har ett relativt högställt Arabsto till mor--där passade Juno bra.
peråke

Jag hade i valet mellan Power Boy och Elegant valt Elegant. Jag tycker mig ha sett flera PB-avkommor med långa ryggar.

Mycket intressant !
Jag kanske inte är helt fel ute då för på min lista över lämpliga kandidater så är det två kvar :
Leuns Veld Elegant
Boccacio Arden

En semin och en naturlig betäckning.

Du menar väl att har jag en Brp så visar jag den som en Brp och har jag en Wpb så visar jag den som en Wpb inte i en ring för svensk ridponny eller?
Hörde nåt om att Brp faktiskt har haft utställning i år, några som pratat om vilka poäng dom fick osv... Så det finns nog utställningar till alla kanske bara så att någon måste anordna den och nån måste göra jobbet, en utställning sköter sig inte självt...

Ja BRP har tillsammans med MPF utställning med Engelsk domare varje sommar.
Hur man löser det blir väl upp till varje arrangör, men det löser sig säkert bra!
Jag förstår inte vad du menar att någon måste göra den, naturligtvis ska någon göra utställningen!?

peråke skrev:
Ja varför inte JUNO RORY, därför att den här avkomman med det mödernet kommer att hamna i ASRP eller någon annan ridponnyavelsförening.

Den här avkomman kommer att bedömas efter ridponnys rasstandard.

Stoet var lågställt lång rygg och enligt ägare lite för tung.

Har man ett sådant sto och vill att avkomman skall bli så rastypisk som möjligt, väljer man en hingst med långa ben och kort rygg.
Tänker man så, blir Juno Rory rena motsatsen.

Men inom ridponnyavel är det nu inte endast hur avkomman ser ut som är viktigt, viktigt är också brukbarheten och det här var ju ett sto som gått FEI dressyr och tänker man så är säkert Juno Rory lämplig.

Men detta för tunga lågställda sto får inte opimal rörelse att utnyttja Junos ärvda delar om inte kroppen går mot mer funktionsdugligt håll.

Detta sto får säkert en bättre avkomma med en lätt högställd hingst med Juno Rorys gångarter--finns det sådan ridponnyhingst just nu i Sverige, nja kanske inte men det finns åtminstonde två hingstar som lyckats med avkommor som tävlat EM finaler med såväl medalj som placeringar.

De två hingstarna är:
Power Boy
Leundsvelds Elegant

Passar dessa två hingstars typer detta sto ???, nja kanske kanske inte, får jag tycka till så till det här stoet den med kortast rygg.

Kanske mer optimalt då med en högställd hingst som kanske inte ännu nått Junororys tävlingsframgångar och ännu inte nått PB och L Elegants avelsframgångar--men som ivarjefall i nuläget känns som han kanske kan lyckas med bägge.
Tänker man så, så är ju B Arden mycket smaklig i detta sammanhang.

En fin ridponnyavkomma som jag sett efter Juno rory har ett relativt högställt Arabsto till mor--där passade Juno bra.
peråke

Bara en liten fråga??

Så du tycker att Juno har lång rygg med korta ben??

Detta är ju helt emot vad jag tycker och alla dommare som dömt den. Han är dessutom av den ädlare typen connemara och har bra resning, 10p på sin trav och deltagit i EM i dressyr. Jag tror mkt väl att denna hingst skulle uppväga stoets brister.

Juno blev dessutom väldigt tidigt godkänd för ridponnyavel kanske en av de första.
rch56.jpg

Hej olgaklara !!!

Juno Rory är som ridponnytyp, inte optimal.

Som Connemara och sportponny, är han en av Sveriges mest framgångsrika ponny.

Ingen renrasig ponnyhingst har varit "godkänd" för ridponnyavel sedan 2002.

Samtliga renrasiga ponnyer lämnar i korsningsavel--till raskod 93 korsningsponny.

peråke

Liknande trådar

Avel Satt och kikade runt på Stakkato hingstar och ramlade in på en sida på en nygodkänd 3 års hingst i Danmark som har en stam som inte är...
2
Svar
24
· Visningar
2 594
Senast: gylle
·
Avel Kikade runt på danska sidor och hittade bedömningar på hästens föräldrar. Förstår det mesta, men skulle behöva hjälp att översätta vissa...
Svar
6
· Visningar
965
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka