SiZo

Trådstartare
Nu harjag tillfälligt glömt bort vad klassningen på lampor i ett stall ska vara, min pv säger ip55 medans jag har för mig att det är ip65....

kan nån hjälpa oss att reda ut detta tack? :D

Sv: lampa?

Nu harjag tillfälligt glömt bort vad klassningen på lampor i ett stall ska vara, min pv säger ip55 medans jag har för mig att det är ip65....

kan nån hjälpa oss att reda ut detta tack? :D

Vid nyinstallation gäller ip 65 och de ska även vara D och F märkta .

Mia

Sv: lampa?

IP65 behövs inte om man läser LBK:s pärmar, det räcker med IP54 ( viss reservation för att det kan ha kommit ut senare utgåvor av LBK än den jag har: dec 2004). Klassningen beror litet på var i stallet man placerar belysningen. Det skiljer självklart mellan boxen och spolspiltan!

Så här sammanfattar jag det som står i LBK:
Häststall: Spilta/box 3,5–5 W/m2 (lysrör), 15–20 W/m2 (glödljus), IP 54 och D-märkt (för dammiga miljöer, yttertemp max 90°C) om de monteras på brännbart underlag så ska de också vara F-märkta. Lysrörsarmaturer av plast ska ha säkerhetsglimtändare.

Ladda gärna hem LBK pärmar, det är enkelt och tydligt beskrivet kring brandsäkerhet.

Vad IP-klassningens siffror betyder: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kapslingsklassning

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 728
Senast: Blyger
·
Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
1 308
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV