Sv: lamningsdax
Jahaja... :smirk:
Det verkar som jag ska få prova ALLA varianter den här gången
En av de kvarvarande tackorna har nog haft någon form av kastning, verkar det som. Hon var kladdig där bak, hade eventuellt fosterhinnerester hängande där ett tag. (jag fick inte tag i henne för att undersöka närmare) Åsså sprang hon runt och småbräkte, som för att locka på ett lamm, men det fanns inget nytt lamm någonstans. Jag har letat och letat efter kastade foster modell mindre också, men inte kunnat se något. (kan ju vara nertrampat i halmen, det är är gott om sådan...) Tackan var inte särskilt stor om magen och hade inget juver.
Och just nu är min inställning att så länge hon ser ut att må bra så tänker jag faktiskt inte ta ut jourveterinär för att undersöka exakt vad det är som hänt

, det räcker med jourveterinärkostnader för i år...

Och två dagar senare mår hon fortfarande bra, som det ser ut. Det är för övrigt den tackan som troligtvis hade en liten släng av listeria (eller nån annan infektion med liknande symptom), så de tär ju inte omöjligt att det är en kastning pga det...
Så då återstår bara en tant då

Hon är inte heller särskilt tjock om magen och har inte minsta antydan till påbörjat juver. Hon är en omföderska - även om det är några år sen senast - så hon borde ju sätta juver ordentligt när det blir dags.

Vi får väl se OM det blir dags alls :smirk:
GISSA hur pissless jag är på lamningar just nu...
Och dessutom så har jag inte fått tillräckligt många lamm för att uppnå önskad storlek på min fårflock, så jag måste väl tillverka en kull till antar jag :smirk:. Fast då blir det bara några handplockade tackor, som varit exemplariska den här gången, som får träffa baggen.
Frågan är då bara om jag inte ska försöka tillverka en ny kull redan nu? Finullsfåren brunstar ju glatt året runt och får gärna många kullar, har jag förstått. Nån som har koll på hur länge efter lamning de börjar brunsta igen?
Sen får jag väl leta igenom tråden och se om det är någon som ska få vinna det fina luftslottet...