lamningsdax

Sv: lamningsdax

Där har du faktiskt fel enligt den information jag har:
Agrisyd skrev:
Crystalyx
MINERALBLANDNINGAR MED NÄRINGSTILLSKOTT - Gör din vardag lite enklare!

CHRYSTALYX består främst av kokad melass vilket gör produkten till "knäck", ett patenterat tillverkningssätt vilket gör Crystalyx dryg och hållbar.

Crystalyx har från början utvecklats i USA men tillverkas nu i England för den Svenska Marknaden och Nordiska marknaden. Crystalyx är utvecklad till att utfodras i fri tillgång varvid djuren kommer att slicka på mellan 5 - 20 ggr per dygn. Djuret får då i sig små mängder socker, ofta, vilket gör att djuren kommer att konsumera upp till 15 % mer av eget producerat grovfoder. Socker i små mängder ofta, ökar aptiten samt ökar fodersmältningen. Lägger man ihop det ökade fodersmältningen blir den ökade mängden näringstillförsel mer än 30 % i försök ( Kansas State University ). Detta leder till ökad Produktion ( Mjölk & kött ) och används också till fluschninhg av tackor.

Crystalyx är ett "slickfoder" som innehåller; protein, energi, mineraler, vitaminer och spårämne men viktigast av allt; socker.

Finns socker tillgängligt byggs nytt mikrobiellt protein av vomammoniak. 2/3 av tillgängligt protein kommer just från kombinationen; mikrober - socker - ammoniak. Med Crystalyx finns tillräckligt med socker för mikroberna. Uttnytja detta i produktionen.

Crystalyx har utsatts för många tester och försök världen över. I ett Engslskt försök visade det sig att lammen vägde 5 % mer efter 70 dagar, då tackan hade fått tillgång på Crystalyx från 60 dagar innan lammningen fram till lammningsdagen.

CHRYSTALYX fördelarr:

* Ger fri tillgång på främst socker.
* Ökar grovfoderintaget.
* Djuren utfodrar sig själva.
* Dryg och kostnadseffektiv.
* Innehåller mindre än 2% vatten.
* Är väderokänslig

Åtgång:

Nötkreatur:
50-200 gr/dygn. Den lägre mängden om det finns grovfoder tillgängligt hela tiden.

Får:
30-50 gr/dygn. Den lägre mängden om det finns grovfoder tillgängligt hela tiden.

Sa inte att det är dåligt då jag har rekommenderat det länge , men..
Studera mängden mineraler i det och jämför gärna med en mineralbalja och ring sedan tillverkaren och fråga om det rekommenderas istället för mineral baljor. Har själv pratat med en sådan. Han poängterade flera gånger att det inte är ett mineral tillskott utan just närings tillskott.
Socker det är väl inget som hjälper en dräktig tacka med mineral underskott och många lamm?
Det är mycket bra precis som jag sa att öka grovfoder intaget och ger kraftigare tackor.

Kul att det fanns en lammsida!! När man vissa år som jag inte får föl tycker jag att det är lika bra med lamm:love:
Vi har nu ca 10 tackor korsning texel/pälsfår o dom är helt underbara, tänkte berätta hur vi gör.

* tecken på nära förestående lamning?
rejält "lammsjuka" börjar ca 2 dar innan, de står o hänger, ligger mkt o de brukar börjar att krafsa o bädda samt kliva upp o ner mkt när det är dags
* hur långt innan brukar de börja fylla i juvret?
lite olika beroende på åldern på tackorna, de äldre brukar ha rejält juver ca 3 veckor innan o de yngsta brukar fylla juvret bara nån dag innan
* hurpass mycket brukar ni övervaka fårens lamningar? HUR, rent praktiskt? Jag bor i lagårn, tycker min familj:rofl:
Minst var 4 timme dygnet runt kollar jag dom är där längre stunder om jag ser att det är dax. Nästan alla mina brukar lamma vid 02.00-05.30
*
Klippning innan lamning, nödvändigt? Bra eller dåligt? (de klipptes sent i höstas, slutet av oktober tror jag - el början av november) det brukar variera men det bästa tycker jag är att klippa de stående senast 1 månad innan lammning, dels blir det rent att hitta spenar o du kan kolla in hullet på dem bättre o hinner "göda upp" de som ser tunn ut.
* lamning i enskilda boxar eller i flocken? berätta om era erfarenheter av båda varianterna, fördelar och nackdelar?
ser jag att lammning är på gång stänger jag alltid in tackan i lammningsbox (1.50x1.50 ) eller om jag är där får tackan lamma o sen stänger jag in dom 1-3 dagar.då får de bekanta sig i lugn o ro o man ser att allt fungerar. en del yngre tackor brukar vara lite mer intresserade av kraftfodret än sitt nya barn början

* andra konkreta tips?[/QUOTE]
Ja det här året bytte jag ut fårforn mot ,helhavre, betfor o mineraler tillsammans med hösilage. o jösses vilken skillnad på lammvikterna. o det är framförallt betforn som gör att näringsupptaget blir bättre. så det vill jag verkligen tipsa om.
mvh prillan

Nu stjäl jag Ameos tråd lite grann för att berätta att vårens första lamm har dykt upp här hemma hos mig:love: ! Det var bara ett (tackan börjar bli lite gammal, har alltid haft två förut) och hade börjat dia och allt när sambon kom upp i fårhuset i morse vid 6-tiden, de andra tackorna verkade väldigt intresserade så nu hoppas jag att de också börjar klämma ur sig sina lamm.

Jag ger oxå helhavre,betfor och sojapellets,mineralsten och lite tunnare ängshö,bebisarna har fått en egen liten box med eget hö och kraftfoder...lammbaren gick sönder så de e fortfarande flaska som gäller till Alice...ska sätta in baren i morgon..annars verkar det gå bra,Alice skuttar o leker o småsnuttar på mamma...så..:p totalt fick vi 12 lamm på 6 tackor men två har dött,en av svaghet..tror jag den andra lite mer oförklarligt,,de va av dom förstfödda,låg bara död en morgon framför hökrubban..tror att den kommit ivägen och fått nacken bruten:cry:

blissare skrev:
Jag ger oxå helhavre,betfor och sojapellets,mineralsten och lite tunnare ängshö,bebisarna har fått en egen liten box med eget hö och kraftfoder...lammbaren gick sönder så de e fortfarande flaska som gäller till Alice...ska sätta in baren i morgon..annars verkar det gå bra,Alice skuttar o leker o småsnuttar på mamma...så..:p totalt fick vi 12 lamm på 6 tackor men två har dött,en av svaghet..tror jag den andra lite mer oförklarligt,,de va av dom förstfödda,låg bara död en morgon framför hökrubban..tror att den kommit ivägen och fått nacken bruten:cry:

Hej! Vart har du fått tag på sojapellets, där jag bor har jag inte hittat åt det?är det granngården som har det?. Nu tror jag inte jag behöver det i år men kan vara bra o veta om man nåt år har ett sämre hö?
mvh prillan

Mist skrev:
Nu stjäl jag Ameos tråd lite grann för att berätta att vårens första lamm har dykt upp här hemma hos mig:love: ! Det var bara ett (tackan börjar bli lite gammal, har alltid haft två förut) och hade börjat dia och allt när sambon kom upp i fårhuset i morse vid 6-tiden, de andra tackorna verkade väldigt intresserade så nu hoppas jag att de också börjar klämma ur sig sina lamm.

Vad spännande!hur fungerar fåraveln på island? lammar de ute eller är de uppstallade o vad är det för ras som finns där? Är det samma med fåren som islandshästarna, en gång lämnat ön......?
mvh en nyfiken prillan

Här finns alla varianter i fåraveln, många har sina uppstallade men många har (som vi) på lösdrift. Några fårbönder som jag känner har både och. De flesta har dock gjort upptäckten att lösgångsdriftsfåren har mindre problem vid lammningen. Under själva lammningsperioden har vi dem dock mest inne och de kan gå ut i en liiiten hage, för att vi ska kunna ha bättre koll.
Import av får till Island är förbjuden nu, vid ett antal tillfällen (senast på 1950-talet) har man importerat får (baggar) för att förbättra stammen, men vid alla tillfällen har man lyckats importera nån sjukdom också så nu har de satt totalförbud. Vi håller dock på och undersöka om vi får importera isländska får till Sverige (vi ska flytta).

Helt off topic, men får man inte importera sperma och embryon då? Finland har ju haft det knivigt i o m deras smittfria status, och då har detta lösts med embryotransfer för nytt blod...

Varför inte? Vi vill gïllar de isländska fåren av många anledningar, jag håller tex på lite med skinnberedning och de isländska fåren har en ganska speciell ull och en himla massa olika färger så det blir fina skinn, dessutom är de lättskötta ( i alla fall verkar de lättare att sköta än många andra raser i med hänsyn till det man läser här). Men självklart finns det säkert många trevliga fårraser i Sverige också, om det visar sig att vi inte kan ta med oss får får vi väl börja undersöka vilken av de raser som finns i Sverige som passar oss bäst. Jag vet att isländska får finns i USA och Canada och att isländska baggar har exporterats till Tyskland.

Som jag uppfattat det är isländska får anpassade till isländska kargare förhållanden o har för låg tillväxt o ger inte den slaktkropp vi kräver i sverige. Jag kan ha fel men jag o bekanta har köpt isländskt lamm några gånger o anser att de är underviktiga o överfeta.
PL

De flesta som smakar isländskt lammkött här på Island (jag har arbetat mkt med turism) anser att det är det bästa lammkött de smakat, men tyvärr har islänningarna en tendens att exportera det sämsta köttet...Vi producerar främst för eget behov och vi gillar det även om det säkerligen inte skulle fås så mycket för dem i svenskt slakteri

Oj, jag ser att jag totalt har kapat ameos tråd!!! förlåt, hoppas lammningarna går bra ameo.

Det är helt okej med trådkapning!

Jag har hittills haft 4 tackor som lammat, har 9 levande och två dödfödda som facit hittills - utöver de tre döda i den avlivad tackan... 6 tackor återstår och det verkar förhållandevis lugnt p åden fronten för tillfället. De kommer tydligen klumpvis, för de andra 4 lammade inom 3 dygn...

Nu har ävan "BäBis" lammat! BäBis är mitt flasklamm sen förra gången jag fick lamm och hon klarade det galant! Fick ett bagglamm som hon tar väl hand om! Så nu är hälften av tackorna klara, 5 tackor har gett 10 levande lamm! 5 kvar...

* tecken på nära förestående lamning?
Juvret fylls ut... Stor rund mage :P. Vad vi tittar på i första hand.

* hur långt innan brukar de börja fylla i juvret?
någon dag för de erfarna, samma dag/ett par timmar innan för ungtackor

* hurpass mycket brukar ni övervaka fårens lamningar? HUR, rent praktiskt?
Tittar till dom när man går förbi under dagen, men inte under natten. De klarar det själva i mycket stor utsträckning, endast i få fall som man kan behöva hjälpa till.

* mina fårskallar går just nu på lösdrift, jag kommer nog ta in dem på stall innan det blir dags, tror jag. Annars blir ju övervakning omöjlig :crazy:. Klippning innan lamning, nödvändigt? Bra eller dåligt? (de klipptes sent i höstas, slutet av oktober tror jag - el början av november)
Ser det ut till att vara mycket ull ivägen för juvret så försök ta bort det. Annars behöver du troligen inte klippa igen skulle jag tro. Tycker absolut du ska ta in dom, lättast för tackorna att kunna ta hand om sina bebisar och för dig att rycka in.

* lamning i enskilda boxar eller i flocken? berätta om era erfarenheter av båda varianterna, fördelar och nackdelar?
Ser som fördel att de lammar i enskilda boxar eller en ungtacka och en lite mer erfaren tillsammans. Lammar de i en större flock är risken stor att lammen kommer bort från mamman/mamman tappar bort dom, kan blir nertrampade och inte klara sig. Hade en erfaren tacka som lammade ute i flocken iår (betydligt tidigare än beräknat) och båda lammen dog :cry:

* andra konkreta tips?
Kolla gärna juvret med jämna mellanrum. När de väl börjat lamma så ska man helst beskåda på avstånd om man är orolig att nått kan gå snett, annars så stör man mest. Inte ha en vattenhink stående inne hos tackan/tackan och lammet - risk för att lammet kan trilla i...
Hos oss så har vi sett ett mönster - lammar en tacka så kommer det snabbt 2 till efter henne. Därefter är det en paus, och sen kommer 3 till på raken.;)

Det går ju mycket bättre än förra gången:) trors en dålig start, nu håller vi tummarna för att det går bra den senare hälften också. Här har 3 tackor lammat och jag har 5 pigga och glada lamm:love:

Lite för statistiken då..
7 betäckta tackor har gett 13 stora fina lamm, 1 av dessa fick vi ta bort då det aldrig gick att få på benen, trots alla åtgärder.
(troligtvis fått nån knäck i ryggen eller liknande)

Ett allvarligt felläge som jag fick till o räddade tacka o lamm tack vare att jag "nattvandrar".

En tacka insjuknade efter 3 veckor i mkt tuff mastit o fick tas bort.

Jag är glad att nästan alla fått 2 STORA lamm o inte 3 små som mina ofta brukar få.
prillan

Liknande trådar

S
Hästvård Hej alla glada, jag har lite funderingar om klippning. Jag har börjat att fundera på att klippa min ponny (new forest) som rids...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: skogstokiga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama