lamningsdax

Sv: lamningsdax

Det måste väll finnas vissa tecken på att lammningen är på gång? Så lättast borde väll vara att titta till dom var 3dje timme så missar man inte något lamm. Så hade jag gjort. Blir ekonomisk ganska bra lön om man då räddar en 4-10 lamm. Nattjänst under lammningen är mitt råd.

Jag tror Gnist vet vad hon pratar om mer än någon annan här.

Det kostar inget att ge lammen en bra start med passning - när vi hade tackor var det självklart att kolla varje natt.
Speciellt förstagångare och problemtackor (- som man inte ska behålla)
Varför ska man chansa med att se till att råmjölken kommer lammet tillgodo.
Jag skulle gjort följande -
#Sett till att ha bra foderstat - när det gäller lamm är det viktigt för bra överlevnadsfrekvens - kor o hästar verkar tåligare av någon anledning.
#Passat lamningarna - inte gå därifrån förräns man sett lammet fått mjölk
#Klippt bort eventuella tottar vid juvren om dom nu inte är helklippta.
#Vid minsta tveksamhet om lammen får mat känt igenom juver och mjölkat ur nån stråle
En bekant till mig med stor koerfarenhet struntade i allt ovanstående och blev av m hälften av lammen.
Jag har fått dom att inse att dom inte ska ha får om dom inte vill lägga ner jobb på dom så fåren gick till slakt nu i höstas.

Jag tycker det är jättebra med många infallsvinklar! :D Det gör att man rannsakar sig själv och tänker efte hur man själv har det!

# Mina fårskallar har väl en så bra foderstat jag kan ge dem, med mina kunskaper. De får pellets 2 ggr/dag + nästan fri tillgång till bra hö (nja, torrt ensilage är det väl egentligen :p)
# Vad gäller passning av lamningarna så gör jag så gott jag kan, men tyvärr är jag ensam hemma med 3 barn i veckorna, så av rent praktiska skäl kan ju finnas förhinder. :crazy: (Vi hade det inte så här när baggen inköptes, utan det har blivit så under vintern pga makens arbete - han jobbar numera på annan ort och veckopendlar :() Sen är ju frågan både när jag ska börja nattvaka på dem och hur länge. Det är ju främst de första lamningarna jag inte riktigt har koll på, när DE väl är avklarade så vet man ju att resten är på gång...
# Vad gäller "tottar" på juvren så finns inte särskilt mkt sånt, vad jag har sett. (men jag ska rensa bort så mkt jag kan)
# SÅ gjorde jag senast, efter att ha sett till att de fick i sig råmjölken. Angående råmjölken så brukar jag se till att hålla tackan så att jag VET att de i alla fall fått dricka en slurk av den... (OM jag nu är i närheten :smirk: )

Jag vill inte på något sätt strunta i hur det gå rmed lamningarna, utan det är snarare rent praktiska skäl som gör att jag har begränsad möjlighet att övervaka :(
Håller på att försöka hitta en ny övervakningskamera till fölningarna, för den gamla gick sänder förra sommaren. Hinner jag hitta något bra så kommer kameran få arbeta även hos fåren!

Senast ändrad:

ameo skrev:
# Vad gäller passning av lamningarna så gör jag så gott jag kan, men tyvärr är jag ensam hemma med 3 barn i veckorna, så av rent praktiska skäl kan ju finnas förhinder. :crazy:
Det var det jag hade i åtanke när jag skrev att det inte är någon PANIK. Gör så gott du kan, men givetvis ska du vara förberedd och det vet vi ju redan att du är.
Du har avlat fram ett antal hästar och ponnier, samt du har fått barn själv, så jag är helt säker på att du klarar detta galant.
Gud i himlen, 1000 saker kan gå fel och det står och faller inte bara på lammens första timmar i livet.

Jag erkänner att Gnist vet mycket mer än mej om lamm :bow: , och jag skrev i första inlägget att jag inte är någon expert. Men jag har varit med och lammat en hel del jag med och de lammen har överlevt till slaktdagar, så totalt fel kan jag inte ha gjort. Dock är jag mycket bättre på häst, och det är väl tur det!! ;)

Nä jag vet att du inte struntar i lammningarna - tyckte bara att en del tips lät som man kunde släcka på kvällen o sen gå ut på morgonen o räkna ihop skörden.

Jag misstänker att även andra läser denna tråd - många verkar skaffa får nu och tro att dom sköter sig själva.

Ungefär som m islandshästarna på 80-90 talet - kan leva på inget o utan stall....

Luff skrev:
Nä jag vet att du inte struntar i lammningarna - tyckte bara att en del tips lät som man kunde släcka på kvällen o sen gå ut på morgonen o räkna ihop skörden.
TÄNK om det ändå vore så enkelt...:angel:
Jag misstänker att även andra läser denna tråd - många verkar skaffa får nu och tro att dom sköter sig själva.
BRA tänkt tycker jag! :D (att fler än jag läser tråden och råden alltså :p)
Ungefär som m islandshästarna på 80-90 talet - kan leva på inget o utan stall....
jamen vet du inte det, att små djur kräver små kunskaper.. :angel: (ser detsamma hos folk som köper shetlandsponnyer :crazy: :crazy: )

Hoppsan, jag som har både islandshästar och en shetlandsponny och nu ska skaffa får. :eek: Fast jag läser med stort intresse dina lamningsförberedelser ameo. Nästa år så här dags är det kanske jag som sitter med alla frågorna. :)

Självklart är det optimala att kolla in fåren även på natten, men våra får (har inte så mång ca 20 tackor) är extremt duktiga på att ta hand om sina lamm och dessutom känner jag dem väl och vet precis vilka som kan tänkas strula så vi löser det så att vi kollar MYCKET noga på kvällen om nån verkar som om den är på gång, om nån av dem tex lägger sig och ställer sig upp igen gång på gång eller ännu säkrare tecken som att slemproppen verkar ha gått så går vi upp på natten annars får de klara sig till nästa morgon (kl 6 eller så). Våra får är kanske lite underliga för de lammar i allmänhet inte på natten (fast ofta tidigt på morgonen). Lycka till, det kommer säkert att gå bättre i år än i fjol.

Nu har jag monterat nyinköpta övervakningskameran hos fårskallarna :bow: :D Och första tackan är instängd i lilla tompallsboxen, eventuellt en till på gång...

Men... Baggen då? Ka han gå kvar i flocken eller borde jag ta bort honom? Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att jag hört att baggar kan skada lammen - rätt elelr fel?
Jag såg i alla fall (på övervakningskameran!!) att han var på den nu instängda tackan, när hon stod alldeles paralyserad, och försökte betäcka henne :eek: :eek: DET kan väl ändå inte vara normalt?

Är det förresten fler so mvill gissa på antalet, innan de börjar plupp aut???

*knapplån*

När jag läser denna tråd förstår jag vilken tur vi hade med våra får. Eller rättare sagt, när de lammade var de inte våra ännu utan jag skulle se efter dem då ägaren var bortrest. Jag var i stallet och mockade när jag hörde att ena tackan stönade, tittade in genom ett litet fönster och såg att det första lammet var på väg ut. Mobilen var givetvis urladdad så jag åkte hem för att ringa ägaren samt en bonde för att veta vad jag skulle och inte skulle göra. När jag kom tillbaka till stallet efter en timme låg det två våta lamm i halmen. Allt verkade ok så jag åkte hem igen och återvände först på kvällen (runt fem timmar senare) för att se hur det stod till med fåren. Då låg det ytterligare två lamm i halmen.

Det blev totalt fyra lamm och samtliga överlevde (trots att rasen, Oxford Down, tydligen har en hög dödlighet). Baggen var med under samtligas födelse och brydde sig inte alls om det som hände, utan stod lungt och tuggade hö medan tackorna lammade. Senare har jag dock hört att man skall separera baggen, då han kan skada eller döda de nyfödda.

Baggen bör separeras från tackorna, då vissa baggar mkt riktigt kan stånga ihjäl lammen.

TACK! DÅ var jag ju inte ute och cyklade helt i alla fall...
Och han härjar ju en del med tackorna redan nu, så...

Unge herr Hullken :D får helt enkelt flytta nu då. Frågan är bara var jag ska göra av honom... :p Får väl försöka klippa honom och släppa honom tillsammans med hingstarna :angel: (som han - och övriga fårskallar - har gått ihop med hela vintern). Klippa för att han bättre känner elstötarna då, han har inte riktigt respekterat stängslet i vinter utan behöver få sig några rejäla smällar :devil:

För övrigt vete katten om det inte var falsklarm, för tackan ser inte alls ut att fundera på att lamma nu :crazy:. Det är bra med övervakningskamera, som sagt :D

Håller med Gnist, bort med baggen. Inte ens min mycket fredliga bagge får vara med tackorna när de lammar men däremot har det varit ok att ha honom i hagen som jag släpper ut dem i när de har blivit några dagar gamla, men han är EXREMT snäll och skulle inte rekommendera det heller om man inte har koll på vad som händer i hagen.

nu har mina lammat klart.får du som mina blir det 2-3 lamm på varje tacka:banana: .men sen har jag 3 flasklamm:crazy: .matning väldigt mycket.hoppas det går bra med dina tackor

Man tar ju bort baggen också för att få en kontrollerad lamning, vår bagge gick bara m tackorna från 1 nov till 2 mån före lamning - han behöver ju inte heller så mycket kraftfoder.

Faktum är att det inte alls var meningen att baggen skulle gått kvar med tanterna :crazy:. Jag skulle ha "utnyttjat hans tjänster" och sen sålt honom vidare, men köparen har varit "insnöad" och inte kunnat hämta honom... Så det blev som det blev helt enkelt. Sen HAR faktiskt min bagge behov av kraftfodret, för han var ganska tunn redan när han kom hit och har väl inte gått upp jättemycket av höet under vintern. Nu börjar han ta sig, sen jag lagt till kraftfodret till tanterna.

Om han äter kraftfoder, så håll koll efter tecken på urinsten. Baggar kan lätt få det när de äter kraftfoder ;)

Rysligt nyfiken!!! Har det kommit några lamm än? Mina ska börja lamma ca 17/4 så vi ska väl börja montera upp lammningsboxarna, de tre senaste åren har det alltid varit samma tacka som lammat först och hon har alltid lammat exakt på beräknad "börja lamma" dag. Mina tanter är himla hungriga just nu och äter nästan dubbelt så mycket hö som för en månad sen (fri tillgång) + att de har börjat få kraftfoder. Lycka till och skriv och berätta hur det går!

Inga lamm har tittat ut än. Det hade ju kanske underlättat om jag hade kommit ihåg exakt vilken dag baggen kom hit :o :p...
Fast just nu sitter jag och vrålglor på övervakningen, för jag har en tacka som står och krystar och krystar, men inget händer :smirk:. Jag pratade med veterinär tidigare idag och hon tyckte jag sulle försöka gå in med handen och känna efter ifall hon är öppen - men jag får inte in handen, inte ens om jag tar i... :eek:

(om någon fårkunnig skulle råka vara inloggad alldeles NU, när detta skrivs - se ovan - sök gärna upp mig via pm eller msn! Se anv.profilen om msn)

Du är addad hos mig nu i alla fall, för framtida "nödsituationer".
Hur har det gått, med tackan? Har hon lammat? Kom du in och kunde känna om det var ett felläge?
Det låter som att det skulle kunna ha varit ett sådant, eller ett stort lamm..

Liknande trådar

S
Hästvård Hej alla glada, jag har lite funderingar om klippning. Jag har börjat att fundera på att klippa min ponny (new forest) som rids...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: skogstokiga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama