Sv: lamningsdax
Jag tycker det är jättebra med många infallsvinklar!
Det gör att man rannsakar sig själv och tänker efte hur man själv har det!
# Mina fårskallar har väl en så bra foderstat jag kan ge dem, med mina kunskaper. De får pellets 2 ggr/dag + nästan fri tillgång till bra hö (nja, torrt ensilage är det väl egentligen
)
# Vad gäller passning av lamningarna så gör jag så gott jag kan, men tyvärr är jag ensam hemma med 3 barn i veckorna, så av rent praktiska skäl kan ju finnas förhinder.
(Vi hade det inte så här när baggen inköptes, utan det har blivit så under vintern pga makens arbete - han jobbar numera på annan ort och veckopendlar
) Sen är ju frågan både när jag ska börja nattvaka på dem och hur länge. Det är ju främst de första lamningarna jag inte riktigt har koll på, när DE väl är avklarade så vet man ju att resten är på gång...
# Vad gäller "tottar" på juvren så finns inte särskilt mkt sånt, vad jag har sett. (men jag ska rensa bort så mkt jag kan)
# SÅ gjorde jag senast, efter att ha sett till att de fick i sig råmjölken. Angående råmjölken så brukar jag se till att hålla tackan så att jag VET att de i alla fall fått dricka en slurk av den... (OM jag nu är i närheten :smirk: )
Jag vill inte på något sätt strunta i hur det gå rmed lamningarna, utan det är snarare rent praktiska skäl som gör att jag har begränsad möjlighet att övervaka
Håller på att försöka hitta en ny övervakningskamera till fölningarna, för den gamla gick sänder förra sommaren. Hinner jag hitta något bra så kommer kameran få arbeta även hos fåren!