lamningsdax

Sv: lamningsdax

2 av mina tackor fick 3 var:eek: den första vill inte ha 2 av dom,dom får nappflaska och tackan blir tvångshållen.:devil:
den andra blev 1 så dålig att jag var tvungen att ta bort den:cry:
nu är den 3:e på g att få.hoppas hon bara får 2 då hon var knepig förra året:crazy: .sen är det bara 5 kvar som ska lamma:angel:

det blev 3 lamm till:D hoppas hon tar hand om dom .alla lamm som kommit hittills är svarta,undrar om alla blir det:o .är det någon som vet hur mycket baggen ger i färg.första tackan var vit och dom andra är gråsvartvita.

ameo skrev:
TACK för all hjälp! :D

Jag får väl lägga ut en gissningstävling på hur många lamm det blir i slutänden... :D Vinnaren får ett luftslott. :angel:

Jag gissar på 22 lamm för detta året verkar bli ett tvillingår! :D

ameo skrev:
varav 29 baggar :eek: :crazy:
(och vi äter inte ens kött i familjen, jo liiite kanske)
Men eftersom du ändå har fåren först och främst för att de ska beta (och ullen kanske?) så spelar det ju egentligen ingen roll om de är tackor eller baggar, att kastrera enn bagge är ett ganska litet ingrepp, och en kastrerad bagge betar lika bra som en tacka och är ofta himla personliga och trevliga får.

Jag har faktiskt tänkt tanken att kastrera dem, men blir de även snällare då? Dvs mindre risk att de börjar stångas och vara dumma?

Sen vet jag ju att det ändå finns viss efterfrågan i alla fall på bruna baggar, så jag försöker väl sälja några till liv/avel i fösta hand.

Min första plan är att baggarna ska få beta av naturreservatet här intill, som jag har avtal med länsstyrelsen om att just mina får ska beta, eftre slåttern :D. Där är smålandsgärdesgård runt hela, så ingen risk att de rymmer i alla fall! :D Sen får vi väl se vad det blir av dem sen.

Kastrerade baggar är snälla (i alla fall de jag träffat på) men å andra sidan är min 4-årige (inte kastrerade) bagge snällast av alla mina får:D Han stångas aldrig och vill bara bli kliad mellan hornen, man kan ha honom med smålammen och han är inte aggresiv mot andra baggar. Han verkar dessutom nedärva trevligt lynne, hans avkommor är mkt trevligare än tex efter en bagge som vi fick låna för ngt år sedan, de är helgalna jag hade 6 tackor efter honom (den lånade) men håller på att försöka "utrota" dem (har 3 kvar, de har så himla fina färger).

ameo skrev:
Det finns bara ett skäl till att jag över huvud taget har lamm i år. Jag behöver utöka min lilla fårflock litegrann, för de hinner inte med att beta av...
Köp fler hästar!! :idea:

Sedan säger jag att det blir 26 lamm, men bara 24 överlever. Ska bli intressant att se vem som vinner luftslottet!!

Senast ändrad:

Jag säger inte att HELA lammet är gjort i brosk...däremot har jag fått lära mej att revbenen är så sköra och mjuka (liksom brosk) att de kan ta skada om man lyfter lammen under magen.

ramonarunds skrev:
Köp fler hästar!! :idea:

Sedan säger jag att det blir 26 lamm, men bara 24 överlever. Ska bli intressant att se vem som vinner luftslottet!!
Grejen är att hästarna betar ner det som DE vill ha alldeles tillräcklig, fåren betar ner hästarnas stora rator/toaletter. Och tillsammans håller de betena fina, väl nerbetade och förhållandevis parasitfria! :idea: :D Så det är just fler får jag behöver...

Själv vågar jag inte gissa på hur många lamm som kommer födas och hur mång av dem som kommer överleva, för jag hade ju ruskigt dålig procent på överlevnad senast det begav sig :crazy: :( (3 av 8 överlevde :smirk: ) Så ärligt talat är jag nästan mer nervös för lamningarna än för fölningarna... Fölningar hag jag ju i alla fall varit med om ett gäng så jag vet hur det ska gå till om det går rätt. Men lamningar vete katten om jag är så intresserad av egentligen :o, fast det är ju billigaste sättet att utöka flocken så ni kan väl hjälpa mig att hålla tummarna att det går bra!

Borde jag ha en hink Lammolact hemma kanske? Hmm.. jag ska ju ändå iväg på Granngården nu så det får nog bli ett sånt inköp, för säkerhets skull. Då har man ju något att trycka i dem OM/när de inte får mat av mamman :angel:. Senast stod jag lite handfallen, ska erkännas.

En till fråga förresten:
HUR bråttom är det att ta hand om lammen om tackan inte gör det? Jag menar om jag missar en lamning på natten (inte har ställt dem i enskild box), lever de alls när jag kommer ut på morgonen eller är det kört redan då? Förhoppningsvis kan jag ju se vilken av tackorna som lammat så jag kan ta i alla fall råmjölken från henne, menar jag... Men hur brådis har jag?

Ja, lika bra att ha hemma.

Om tackan får lammen mitt i natten och du kommer på morgonen och de inte börjat dia än så lever dem. Det är lite som med föl, ju tidigare ju bättre, men det kan få gå några timmar innan man tar saken i egna händer. Men det beror ju på om det är tackan eller lammet som krånglar. Krånglar tackan kan du hålla i henne, medans det är svårare att tvinga ett lamm.

Slappna av...det kommer att gå bra ska du se.

Lammen behöver få i sig råmjölken under de första levnadstimmarna, för att de ska klara sig bra.

Men de överlever även om de får vänta några timmar. Försök att lugna ner kvinnan istället för att göra henne mer nojjig. Hon behöver inte sitta uppe hela nätterna och vara vaken hela dagen ifall någon av tackorna skulle lamma utan förvarning!

Visst kan jag ljuga och säga att lamm klarar sig alldeles utmärkt utan att få i sig råmjölk under de första timmarna, men varför skulle jag göra det :confused:
Faktum är att dödligheten är Mycket högre hos de lamm som inte får i sig råmjölk under de första timmarna!

Nu är det ju INTE jättevanligt att tackorna inte låter lammen dia, men det händer ändock.

Det finns ingen anledning att frisera sanningen, håller med dig där! Jag mockade ut ett antal döda lamm förra gången det begav sig, som sagt, så jag VET att det händer att de dör. Vill snarast bara VETA vad jag ska förvänta mig, så jag är förberedd.

Om jaminns rätt så lyckades jag faktiskt parkera tre av de fyra lammande tackorna i ensambox när de lammade senast, så helt korkad var jag nog inte ens då, som total nybörjare... Det var bara de första två lammen osm jag inte alls var beredd på - visste inte ens om att tackorna var dräktiga :o - och dem tog tackan inte hand om. Möjligen var det för att någon annan av dem varit där och grejat också? De dog i alla fall...

Nej, det är ju klart att du inte ska ljuga, men det har jag inte sagt heller. Men att de panikartat måste ha i sej råmjölken så fort de kommer ut är lite överdrivet.

Följande hittade jag på alandsfar.org:
Om lammet inte har fått råmjölk inom 2 timmar måste man ge det med nappflaska 1 – 2 dl.
Om ungen inte får råmjölk kan den lättare bli sjuklig och svag.

Tekninskt sett borde en äldre tacka ha bättre kvalitet av råmjölk än en yngre i och med att den äldre tackan hunnit bygga upp ett större immunförsvar.
Passa på att mjölka ur råmjölk från tackor som tycker att det är OK. Frys ner i lagom stora portionsförpackningar att ha till hands om nöden kräver.

Inom två timmar så bör ett lamm få i sej råmjölken står det i texten, och det är enligt mej några timmar. Efter 2 timmar så blir det givetvis högre risk att lammet inte alls får i sej råmjölken, men det innebär inte att lammen kommer att dö om de inte får i sej råmjölken inom 2 timmar.
Det senaste gör vi med vårat äldsta sto, då hon har så mycket mjölk att det räcker och blir över. Hade inte tänkt på att man kan göra det med fåren också, då det är billigare att köpa råmjölken för dem än vad det är för stona.

På samma sida står det dessutom:
Enligt statistik dör lamm enligt följande:

Olyckor 10%
Infektioner 10%
Abort 10%
Innan födsel 30%
Svält och nedkylning 40%

Inom de första levnadtimmarna är vad jag skrivit hela tiden...

Du har tidigare mer eller mindre skrivit att om de lammar under natten och lammen inte har diat när ameo kommer på morgonen, så är det ingen fara alls. Vilket då inte är riktigt sant..

Liknande trådar

S
Hästvård Hej alla glada, jag har lite funderingar om klippning. Jag har börjat att fundera på att klippa min ponny (new forest) som rids...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: skogstokiga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama