Lämnar ni hunden utanför affären??

Sv: Lämnar ni hunden utanför affären??

Det är väl inte helt osannorlikt att anta att stöldrisken är större om hunden sitter obevakad utanför en affär än inlåst hemma.

Vi bor i ett litet, litet samhälle och affären lades ner för 2 år sen. Innan det lämnade jag min ena hund utanför om jag skulle in och handla. Ingen rörde honom. Inga bilar i närheten osv. Men de andra lämnade jag aldrig utanför. Helt enkelt för att den ena blir folkilsk om hon sitter fast och den andra ylade som besatt.

Var aldrig rädd för att någon skulle ta dem.

Nu har jag sällan hundarna med när jag ska handla eftersom det är inplanerat eller på väg hem från jobbet. Men visst händer det att jag lämnar dem ensamma i bilen (dock ej varma dagar). Är inte särskilt orolig för att någon ska ta varken bil eller hundar då de blir väldigt vaktiga i bilen. Och om någon kommer för nära (= rör bilen) blir det ett nedrans liv och det avskräcker nog de flesta. Man kan med andra ord inte bryta sig in i vår bil under tystnad ...

Men om jag bott i en större stad så hade jag nog inte lämnat hunden utanför affären.

Men ändå finns tydligen risken!?
Om jag förstår dig rätt, är även du beredd att ta risker?
Så vad vi möjligen är oense om, är storleken på risktagning i att ha hunden bunden utanför en affär?

När du tänker på "hund bunden utanför en affär", relaterar du antagligen till Stockholm, i centrum eller förortscentra? Och en affär som inte ger möjlighet att se vad som händer utanför?

När jag tänker på det, så utgår jag från dom miljöer jag vanligen rör mig i. Miljöer som inte kan liknas vid det Stockholm som ni tydligen lyckats förstöra. På den tid jag bodde där, kunde man lämna både hund och barnvagn utanför affären. Ingen såg något riskabelt eller konstigt i det.

Jag fortsätter att ha mina hundar med mig i vår lilla stad och binder dom utanför matställen och andra lokaler dit dom inte får följa med. Det anser jag inte vara oansvarigt även om en del i tråden anser det. En kalkylerad risk som ska vägas mot det begränsande alternativet för hundarna (och mig).

Ställ krav på buset och motarbeta det! :idea:

LIA

Men ändå finns tydligen risken!?
Om jag förstår dig rätt, är även du beredd att ta risker?
Så vad vi möjligen är oense om, är storleken på risktagning i att ha hunden bunden utanför en affär?

Jag gör mitt bästa för att eliminera de största riskerna.

När du tänker på "hund bunden utanför en affär", relaterar du antagligen till Stockholm, i centrum eller förortscentra? Och en affär som inte ger möjlighet att se vad som händer utanför?

Ja för det är så jag bor och i sådana affärer jag rör mig i. TS undrade hur "vi" gjorde och så gör jag.

Jag fortsätter att ha mina hundar med mig i vår lilla stad och binder dom utanför matställen och andra lokaler dit dom inte får följa med. Det anser jag inte vara oansvarigt även om en del i tråden anser det. En kalkylerad risk som ska vägas mot det begränsande alternativet för hundarna (och mig).

LIA

Är det så begränsat för hunden att vänta hemma medans matte handlar eller äter på restaurang... Vilket är roligast för hunden, att sitta fast i en lyktstolpe och undra vart matte tog vägen eller ligga hemma och tryna i sin egen bädd.

Men återigen, vi får väl vara ense om att vara oense. Lycka till med hunden.

"Man kan inte vara rädd för allt."

Så irriterad jag blir på denna kommentar. Att vara rädd för allt är inte samma sak som att vara rädd OM det man har.

Så du menar att jag inte är rädd om min hund för att jag då och då lämnar henne bunden utanför affären i den här hålan där jag har växt upp och alla känner alla, för att gå in och köpa tex tuggummi som inte ens tar 5 min?

Det är klart som fan att jag är rädd om det jag har!

Ja för det är så jag bor och i sådana affärer jag rör mig i. TS undrade hur "vi" gjorde och så gör jag.
Man skulle kanske haft med dom olika förutsättningarna i svaren?
Ser man på många av dom svarandes hemorter, har jag svårare att förstå inställningen att man är oansvarig, om man lämnar hunden utanför affären.

Är det så begränsat för hunden att vänta hemma medans matte handlar eller äter på restaurang... Vilket är roligast för hunden, att sitta fast i en lyktstolpe och undra vart matte tog vägen eller ligga hemma och tryna i sin egen bädd.
Eftersom min filosofi är att mina djur ska leva så aktivt som möjligt, är hundarna inte speciellt glada åt att tryna i bostaden när vi andra gör något annat. Dom är hellre med. Binds dom i en lyktstolpe och blir tillsagda att vänta där ("vi kommer snart tillbaka" vilket ofta är lite ljug), så vet dom ju vilken dörr vi går in igenom och anser sig därmed ha koll på oss. Under tiden tills vi kommer tillbaka kan dom studera gatulivet och morsa på en och annan kändis. Eller lägga ner skallen och sova.

Jag ser många värden i att ha hundarna med mig i olika miljöer och även lämna dom då och då.

Japp, vi är oense i vår hundsyn. Ha de!

LIA

Så du menar att jag inte är rädd om min hund för att jag då och då lämnar henne bunden utanför affären i den här hålan där jag har växt upp och alla känner alla, för att gå in och köpa tex tuggummi som inte ens tar 5 min?

Det är klart som fan att jag är rädd om det jag har!

Det har jag väl inte påstått att du inte rädd om din hund...? Varför tar du det personligt?

Det är din bedömning att göra. Det är din hund. Jag vet inte hur trygg din "håla" är.

Man skulle kanske haft med dom olika förutsättningarna i svaren?
Ser man på många av dom svarandes hemorter, har jag svårare att förstå inställningen att man är oansvarig, om man lämnar hunden utanför affären.

Ja det hade varit bra.
Geografi är inte heller min starka sida.

För att förtydliga så bor jag i Stockholms norra förorter där s.k. "kamphundar" uppfostrat av mindre noggräknat folk knatar runt lösa, lappar om efterlysta stulna hundar syns lite då och då och centrum är fullt med påträngande alkisar och ett härligt sorti av pundare.
Ser dagligen hundar uppbundna här och var.

Som jag har skrivit innan, hade jag bott i en slumrande håla med ett postkontor och ett litet ICA mitt ute i en skog hade jag troligtvis resonerat annorlunda.

Ja. Och?

Jag är inte rädd för allt, men jag är rädd om min hund - därför lämnar jag den inte utanför affären när jag handlar.

Jag är inte rädd för allt, men jag är rädd om mig själv - därför går jag inte ut ensam, onykter i en mörk park mitt i natten.

Jag är inte rädd för allt, men jag är rädd om mig själv - därför använder jag säkerhetsbälte.

Jag är inte rädd för allt, men jag är rädd om min lägenhet och dess innehåll - därför har jag just installerat en säkerhetsdörr.

Ska jag fortsätta....?

Det är upp till dig avgöra vad som krävs för att hålla din hund trygg.

*kl*

Enda stället jag vågar binda mina hundar på är utanför vår turks lilla affär. Han sitter nämligen bakom sin kassa precis vid fönstret och ser när vi kommer med våra hundar och lämnar dem utanför, likaså ser jag om ngn står/kommer därute där hundarna sitter (stort fönster och det är en inhängnad parkering, ingen trottoar mao=ingen kan bara 'gå förbi' då det tar stopp) PLUS så står det alltid en eller två pizzabagare tvärs över gatan och röker cigg, och håller koll på allt som sker runt omkring.
Vi har mkt god kontakt med människorna här hos oss och alla känner alla, därav så skulle folk reagera om ngn främmande gick fram och dessutom Tog någons hund-så är det bara. Vi värnar om varandra hära:p.

Dessutom så skulle ingen främmande heller våga sig fram till våra jyckar då gamlingen får sina ryck och skrämmer slag på allt och alla, ingen normal människa går fram till en 'rabiat' schäfer:devil::smirk:

Kan även tillägga att när jag väl lämnar dom utanför den korta stunden det tar att köpa mjölk eller dyl. så knyter jag fast hundarnas koppel ihop genom halsband osv=svårare att få loss snabbt.

Men i stan skulle jag Aldrig, aldrig våga lämna mina hundar utanför, inte nånstans! En vän till oss blev av med sin hund på det viset, gick i ett nafs. Men här vi bor nu så känns det trygg.
Men jag kan helt ärligt erkänna att det är sällan det händer att hundarna får vänta utanför turken, vi brukar oftast gå ner ihop jag och sambon och då väntar en av oss utanför alt. båda går in och en av oss står vid fönstret och håller vakt.

Jag är mkt rädd om mina bäbisar!:love:

Senast ändrad:

Som jag har skrivit innan, hade jag bott i en slumrande håla med ett postkontor och ett litet ICA mitt ute i en skog hade jag troligtvis resonerat annorlunda.

:eek: Men, det är ju där jag bor. Fast utan skogen då. Bara åkrar här. :D

Hm..känns som de är världens katastrof att lämna hunden utanför en snabbis..min hund har inga problem med de, hon sitter lös och offtas så ser man henne från affärn.
För att nån ska ta henne behöver jag inte ora mig för, både för att hon är tok mammig skulle ALDRIG lämna mig :) och så skrik skäller hon om nån försöker prata med henne hihihi
Visst de skulle vara jobbigt om de kom en stor arg hund..men ska man vara så galet rädd hela tiden så kan man ju inte gå ut med sin hund för man träffar ju andra hundar ute hela tiden.
Men visst dom ska ju inte sitta där en längre stund för att de inte ska bli för kallt eller varmt för dom.Men en snabbis tycker inte ja gör så mycket.
Men dock skulle jag ha en liten hund skulle ja nog inte våga ha den själv så mycket!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 265
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
388
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka